Kornuyt: een enorme content marketing magneet

Magneet“Mijn vader weet alles van gietvloeren Edwin, maar denk je dat hij ooit nog een blog erover gaat schrijven?”. Serge Kornuyt is erg trots op zijn vader merk ik, de man die het bedrijf in 1978 is opgestart. “Hij is officieel met pensioen maar loopt hier nog elke dag rond, om te zien of er nog klusjes voor hem liggen”. Ik ben op bezoek bij Kornuyt om er een workshop Inbound Marketing te geven, en wat me opvalt is dat er een flinke bult kennis (‘content’) zit met een enorme magneetwerking die amper benut wordt. Zodra je die kennis op de juiste manier online zet kun je er erg veel (potentiële) klanten mee trekken, iedereen begint tegenwoordig bij Google met zijn koopproces immers. Onderweg naar huis dringt toch het besef tot me door dat dat bij Kornuyt wel goed zit. De basis die nodig is om succesvol te worden met inbound marketing is er in ieder geval, en dan ben je al halverwege.

De frisse lucht van lezende klanten

“We zijn een applicatie aan het bouwen waarmee mensen zelf op onze website kunnen berekenen wat een gietvloer kost. De meeste mensen benaderen ons hier namelijk voor, dus dan is het logisch dat we die vraag online beantwoorden toch?” Nou ja logisch, het valt me altijd op dat enorm veel bedrijven worstelen met het delen van hun kennis, alleen al vanwege de angst hiervoor: “Ja maar de concurrent leest toch ook mee?”. Ik las ooit ‘Als je de ramen openzet zijn mensen méér bezig met de vieze luchtjes die naar buiten gaan dan alle frisse lucht die binnenkomt’. En dus is mijn antwoord steevast: “Klopt, maar is het erg dat die concurrent meeleest? Hij kan toch nooit een kopie van jou worden en moet dat ook niet willen. Maar waar het vooral om gaat: er lezen ook honderden (potentiële) klanten mee, en dus potentiële omzet”.

Met name de angst voor het plaatsen van prijzen op de site is enorm, terwijl dat meestal de vraag is die de meeste mensen stellen bij Google, zo ook bij gietvloeren blijkbaar. En het is voor Google ook niet belangrijk of je een bedrag noemt, als je de vraag maar benoemt. En als je mij niet gelooft: dit filmpje van Marcus Sheridan zal je zeker overtuigen. Serieus!

En Serge Kornuyt ook, want de eerste blog die na mijn workshop geschreven zal worden heeft -als het goed is- als titel “Wat kost een gietvloer?”, met daarin een link naar hun calculatie-app. Ik twijfel er niet aan dat ik binnenkort een link in dit artikel kan plakken naar de blogs van Kornuyt, want het is duidelijk dat ze al op de goede weg zijn. Alhoewel de e-mailnieuwsbrief wel wat beter kan.

Een expliciet verzoek

“Uw pand heeft onderhoud nodig, en wij kunnen dat voor u doen”, dat is een beetje de teneur van de nieuwsbrief die bij mij op de digitale deurmat viel. Het viel me ook op dat Gmail hem meteen herkende als reclame, en in de reclamebox gooide. Op zich is het een logisch geschreven mail, bijna alle nieuwsbrieven via e-mail hebben de strekking “Ik ben de man/vrouw die u zoekt”. Het probleem is echter: de meeste mensen zijn op dat moment helemaal niet op zoek naar jou. Onder andere om deze reden moet je dat niet expliciet vermelden, maar impliciet: vertel hoe jij je werk doet en laat anderen de conclusie trekken “dit is de man/vrouw die ik zoek”. Als ze jou vinden en benaderen zijn mensen ook bereid om meer te betalen.

Ik verstuur voor MCB al acht jaar elke dag een e-mailnieuwsbrief naar 3200 klanten, en het aantal abonnees is in die 8 jaar amper veranderd. De reden daarvoor is simpel: we praten in onze mails niet over onszelf, we sturen nieuws over de markten waarin de ontvanger actief is -en dus op maat- zoals nieuws over de bouw naar (alleen) bedrijven in de bouw.  Of nieuws over aluminium naar (alleen) mensen die aluminium bij ons kopen. Sinds ik dit systeem ook aan andere bedrijven mag verkopen merk ik dat steeds meer bedrijven op deze manier aan het denken zijn: praat richting de klant niet over jezelf, maar over hem. Eh of haar.

Toch valt het me op dat ze bij Kornuyt qua marketing op de goede weg zijn, alhoewel er nog een lange weg te gaan is. “Ik denk dat ik wel 100 blogs kan schrijven op basis van de kennis van je vader”, zo vertel ik Serge, “zijn kennis kan online een enorme geldmagneet zijn”. Wat dat betreft heb ik de moed ook opgegeven om vakexperts aan het bloggen te krijgen, ik laat me inhuren als interviewer tegenwoordig. Op die manier krijg je hun expertise toch authentiek online, maar kan ik het ook zo schrijven dat Google het eenvoudig kan vinden en dat het aansluit op de termen waar zoekers mee zoeken.

“Kijk daar loopt hij Edwin, op zoek naar het volgende klusje”. Tja, het zou zonde zijn als de magnetische kennis van dit manusje-van-alles tussen de oren blijft zitten. Maar ik vermoed dat dat niet lang meer zo zal zijn als het aan Serge ligt: “Nee Edwin voorlopig ben je niet van ons af”.

Meer weten over de kansen van inbound marketing in de bouw? Bezoek dan 18 september a.s. de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hét marketingcongres voor de bouw staat dit jaar volledig in het teken van de overgang van outbound naar inbound marketing, van de klant lastigvallen naar gevonden worden. Meer informatie en inschrijven: www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl.

Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

3 reacties op “Kornuyt: een enorme content marketing magneet

  1. Paul Haarman schreef:

    Mooi verhaal van een mooi bedrijf met een mooi verhaal. De interview-opzet lijkt me een prima plan. Maar toch, er kan nog meer uitgehaald worden. De website is nu niet goed geoptimaliseerd voor zoekmachines zie ik. En als Google Partner kan ik het niet laten om ook de bazooka van AdWords in te zetten (of is dat in dit kader vloeken in de kerk?).

  2. Edwin Vlems schreef:

    Ze staan inderdaad nog aan het begin, maar er wordt achter de schermen hard gewerkt!

Geef een reactie