Koopwoningmarkt houdt wind in de rug

nieuwbouw in aanbouwBovenstaande kop werd half januari door de Nederlandse Vereniging van Makelaars, NVM, gebruikt om de woningmarktcijfers van het vierde kwartaal 2015 te presenteren. Samen met de extreem lage hypotheekrente op dit moment (op 8 februari werd deze voor een NHG hypotheek voor een periode van vijf jaar voor 1,65% aangeboden) nog steeds interessant voor de woningmarkt.

En dat blijkt. De makelaars in de grote steden hebben niet of nauwelijks voldoende aanbod om aan de vraag te voldoen. Rondom de grote steden trekt de markt nu ook weer aan. Alsof er nooit een crisis op de woningmarkt is geweest. Of toch?

Nieuwbouw

‘De crisis’ heeft mooie dingen teweeg gebracht. Wij merken het in onze praktijk met name in de ontwikkeling van de nieuwbouwwoningen en de nieuwe werkwijze van de ontwikkelaars. Is het niet geweldig dat nieuwe woningen praktisch met ‘nul op de meter’ geleverd worden? Optimale schilisolatie, zonnepanelen. We zijn nog steeds aan het pionieren op dat vlak, maar gaandeweg worden de systemen en toepassingen beter.

De column van Anneke Timmermans op deze plek, eind januari, voegde daar voor mij nog wat moois aan toe: “Projectontwikkeling is een vak. We moeten als ontwikkelaars ons vak omarmen en niet bij de consument neerleggen. Daar is niemand bij gebaat”. Doelend op de ontwikkeling dat co-creatie tijdens de crisis heilig was, maar een consument last krijgt van keuze-stress als hij een blanco vel papier voor zich krijgt om zijn eigen woning te ontwerpen. Dus wel goed luisteren naar de consument, maar je eigen kennis en kunde gebruiken om een goed product te ontwikkelen.

Bestaande bouw

We merken het als makelaars en woningmarktconsultants ook in de bestaande bouw. Kopers zijn, mede door de gewijzigde hypotheeknormen, meer dan ooit gespitst op een woning die al helemaal voldoet aan de gestelde eisen. Geld voor een verbouwing is er niet meer. En anders ontbreekt het wel aan tijd, zin of visie. Dit heeft weer consequenties voor de bestaande woningen: Een verkoper krijgt van zijn makelaar het advies een woning tip-top in orde te maken alvorens er mee de markt op te gaan. Zowel bouwkundig als esthetisch. Zo niet, dan is zijn woning praktisch onverkoopbaar. En ook dat is een positieve ontwikkeling voor de kwaliteit van het woningbestand.

Herbestemming

Op gebied van herbestemming van bestaande gebouwen is ook een heel nieuw apparaat ontstaan. Gemalen en depots worden omgetoverd tot fancy restaurant, kantoren tot hippe stadsappartementen. Iedereen in de branche leek tijd beschikbaar te hebben om creatief na te denken en mede door de samenwerking van verschillende partijen, daar is de co-creatie weer, werden er mooie plannen gemaakt en, belangrijker, projecten tot stand gebracht.

Tot slot

Buiten de steden en de stedelijke agglomeraties is het nog niet zo rooskleurig. Veel huizen worden niet verkocht. Veel leegstaande kantoorgebouwen op saaie industrieterreinen vinden geen nieuwe gebruikers. De enige herbestemming daar lijkt vooralsnog het teruggeven aan de natuur. En dat hoeft helemaal niet slecht te zijn.

Trendwatcher Adjiedj Bakas begint zijn voorspelling voor 2016 als volgt: ‘2016 is volgens de Chinezen het Jaar van de Aap, wat staat voor vrolijkheid, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid. De Aap gaat geen uitdaging uit de weg, en dat zal een goede eigenschap blijken, want aan uitdagingen hebben we geen gebrek dit jaar.’ Dit lijkt mij een prima uitgangspunt om het nieuwe jaar mee te beginnen.


Over de auteur: Karin Eveleens

Karin Eveleens is NVM Woningmarktconsultant en brengt in deze hoedanigheid middels analyses marktbehoeften, prijsontwikkelingen, kwaliteitseisen en afzetmogelijkheden in kaart. Maakt zo voor haar opdrachtgevers bij nieuwbouw, herstructurering of herbestemming een vertaalslag naar de markt. In haar blogs voor Bouwkennis levert zij altijd de meest recente marktcijfers. Karin is bijna 25 jaar actief als makelaar-taxateur en ondernemer in Aalsmeer en omgeving, het gebied ten zuiden van Amsterdam. De aandacht ligt binnen haar makelaarskantoor vooral op objectmarketing. Karin heeft speciale belangstelling voor monumenten, volkshuisvesting en energetische verbetering van de gebouwde omgeving. Zij was als initiatiefneemster betrokken bij het oprichten van de Stichting Sienergie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP