Kom in beweging

De files zijn korter en breder tegenwoordig… met dank aan Melanie. Ik vind het nooit zo erg om in de file te staan. Je kunt dropjes eten, muziek luisteren, of nadenken over zaken die je bezighouden: ‘Wat heeft de afgelopen tijd gebracht, hoe kan ik zaken anders aanpakken, wat zijn mijn doelen?’ En dat onder het genot van een zakje drop.

Ik sta geregeld stil, maar dat is niets vergeleken met de bouwbranche, die staat al jaren stil. Bedrijven kijken de kat uit de boom. ‘Als we maar stilletjes blijven zitten dan waait de meeste ellende vanzelf over’, is een nog steeds heersende gedachte. We vergeten ondertussen ons aan te passen aan de nieuwe wetmatigheden en processen. De oude zekerheden bestaan niet meer, als je even niet oplet val je zo om.

Zaak is dan ook om in beweging te komen. Gezonder voor jou en je bedrijf. Maak een strategie en stel jezelf de volgende vragen:
– Op wie richten we ons. Welke klantgroepen gaan we aanspreken?
– Wat voor product of dienst bieden we aan. In welke behoefte voorzien we?
– Hoe maken we dit waar. Waarin onderscheiden we ons?

Van strategie naar visie

Met deze eenvoudige stappen kan je je strategie ombuigen naar een visie. Een goede visie geeft een visionair en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn. Met een goede visie inspireer je je personeel.

Voor het bepalen van een goede visie kun je de volgende vragen stellen:
– Welke ambities hebben wij op langere termijn?
– Welke ontwikkelingen zijn belangrijk voor onze organisatie?
– Hoe ziet onze toekomst eruit en die van onze concurrenten?
– Welke core competence moeten we voor de toekomst gaan ontwikkelen?

Duurzaamheid

Een goede visie zal doordrenkt zijn met duurzaamheid. Waarom we met duurzaamheid aan de slag moeten, hoeft geen betoog meer. Het getuigt nu van een goed zakelijk verstand om hier op in te zetten en er vol mee aan de slag te gaan.

Duurzame goeroes als Jan Rotmans, Anne-Marie Rakhorst, William McDonough en Ruud Koornstra roepen het al jaren en steeds fanatieker. “Ga @$%%##%@^ aan de slag. En wel nu meteen!” Voor de filerijders zou ik daaraan willen toevoegen. En snoep met mate.

Tips
– De bouw in 2030 – Bedrijven buiten de sector nemen het initiatief
– John Grant – Groene marketing – een manifest


Over de auteur: Gerard Vos

De naam Gerard Vos wordt door velen geassocieerd met duurzaamheid. En dat is niet voor niets. Sinds een jaar of tien zet hij zich hier vol voor in. Vos is mede-oprichter van het platform Duurzaam Gebouwd. Dit platform is in 2010 genomineerd voor de prestigieuze LOF-prijs. Verder werd duurzaamgebouwd.nl uitgeroepen tot Beste Bouwsite in 2010 en in 2011. Begin 2012 legt Vos zijn functie als hoofdredacteur van Duurzaam Gebouwd neer en richt hij zich op zijn nieuwe passie Imago Bouwers. Dit is een communicatie- en adviesbureau voor de bouwwereld. Imago Bouwers helpt organisaties succesvol en herkenbaar communicatie te plegen. Met zijn blogs duikt Gerard in de wereld van de communicatie. Vos: “Ik verbaas me over veel zaken in de bouwwereld. Waarom lopen we zo achter met social media? Waarom gedragen corporaties zich als weldoeners! Waarom zijn veel partijen bang voor een aangescherpte epc? Hier probeer ik een vinger achter te krijgen. Je moet het natuurlijk niet te zwaar willen maken, de bouw heeft het al moeilijk genoeg!”

Geef een reactie