De klant elke dag een beetje beter bedienen

Column – In de bouw is het normaal om marketingplannen voor minimaal een jaar te schrijven. Marketingacties worden dichtgetimmerd, er zit een jaarkalender bij van evenementen, media waar je rekening mee houdt… Zo gaat het al jaren. Maar in een snel veranderende wereld is hetzelfde blijven en doen als altijd geweldig riskant. Agile marketing is daarom in opkomst. Het begrip is, zoals vrijwel alle marketingbegrippen, uit Amerika komen overwaaien.

In juni 2012 werd het Agile Marketing Manifesto gepubliceerd. Dit manifest is nu de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen en lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten. Op deze wijze werken succesvolle online marketeers bij organisaties als Booking.com, eBay en Bol.com. Om in de zomer plannen aan te leveren voor december volgend jaar is voor de agile marketeer te rigide. Wel doelstellingen en budget voor volgend jaar, maar geen gedetailleerde marketingplannen. Agile marketing werkt continu in resultaatgerichte sprints, zoals dat heet in deze tijd waarin organisaties zijn opgedeeld in tribes en squads.

In mijn nieuwe boek De Digitale Transformatie, dat ik samen met Witold Kepenski schreef, wordt de snel verdergaande technologisering van iedere business beschreven. HR-specialisten, marketeers en managers en consultants: iedereen heeft te maken met het oprukkende online en digitale gebeuren. Steeds meer marketeers ervaren dat online marketing zich in een razend tempo ontwikkelt.

De plek waar we klanten ontmoeten verschuift ook continu. Nieuwe devices en platformen zijn aan de orde
van de dag. Omdat klanten ook steeds anders reageren op onze boodschappen, kan marketing die vandaag werkt, de plank morgen helemaal mis slaan. Daarom wordt data steeds meer de brandstof voor de moderne marketeer. Iedere dag leren van klantgedrag, om het de volgende dag een beetje beter te doen, dat wil zeggen de klant een beetje beter te bedienen. Dat is het principe van agile marketing.

Maar is een marketeer die met vastomlijnde jaarplannen werkt niet al lang ouderwets? Zelfs voor de overheidsbureaucratie zijn jaarplannen niet meer relevant, omdat in het openbaar bestuur crises de overheidscommunicatie domineren (zie de plots opkomende asielcrisis). In de bouw zijn vaste evenementen zoals de Provada en de Mipim logische ijkpunten op de marketingkalender, maar verder is het altijd al een zaak van flexibel marketen geweest. Zo heel nieuw is agile marketing dus ook weer niet. Oké, vergeleken met tien jaar geleden is er sprake van meer datagebruik en meer online marketen. Enfin, als deze term ertoe leidt dat bouwmarketeers zich niet als bureaucraten gedragen (afvinken wat wel en niet gerealiseerd is uit het marketingjaarplan, ongeacht de resultaten), dan vind ik dat winst. Leve agility in marketing dus!

BouwKennis KwartaalVisie:

Adjiedj Bakas is de vaste columnist van de BouwKennis KwartaalVisie, dé uitgave voor marketeers en beleidsmakers in de bouw. Op serieuze maar toegankelijke wijze laat dit blad 4 keer per jaar de bouwproductie en -conjunctuur de revue passeren zodat lezers in één oogopslag zien hoe de bouw ervoor staat. Daarnaast wordt elk nummer een actueel thema belicht. In editie 2 van 2016 staat contentmarketing centraal, een thema waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt. Klanten en prospects kunnen de online klantreis ook in onze sector steeds zelfstandiger maken. Content kan ervoor zorgen dat je de dialoog met de (potentiële) klant blijft voeren en dat je hem op het juiste moment bedient. Steeds meer organisaties beseffen dit en gaan aan de slag met contentmarketing.

Meer informatie


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP