Kiezen is kunde

Waarom kiezen voor je ideale klant echt de beste keuze is

drukte met mensenMensen vinden het nog steeds erg lastig en eng om te kiezen. Dat is me duidelijk geworden na tientallen ‘DNA sessies’ die ik heb mogen uitvoeren voor bedrijven. En ja, dat is het, weet ik zelf ook. Ik moest namelijk ook even slikken toen ik verkondigde dat mijn marketingondersteuning er voor technische B2B bedrijven is. En ik daarmee dus direct het enorme potentieel van de hele B2C markt loslaat. En meteen ook ieder bedrijf dat zichzelf niet als technisch georiënteerd B2B bedrijf ziet. Slik…


Vervolgens richt ik me op ‘ondernemers en marketeers’ binnen deze specifieke bedrijven. En hup, weer laat ik een flink potentieel aan klanten, omzet en mogelijkheden links liggen… Eng hoor! Heb ik dan uiteindelijk de aandacht te pakken, en iemand gaat dieper snuffelen of ik geschikt ben om de juiste ondersteuning te bieden, dan werp ik weer een drempel op. Ik heb mijn ervaring namelijk opgebouwd in de bouw, techniek en industrie. Je raadt het al, weer potentiële afhakers dus… Zo kan ik nog wel even verder gaan, want als je mijn specifieke aanpak niet ziet zitten, of hoe ik over marketing denk bijvoorbeeld, of mijn bestaande klantenkring je niet aanspreekt, dan ben je ook weg.

En toch maakt het me succesvoller. In mijn aanpak, die efficiënter is door de keuzes die ik gemaakt heb. In mijn marketing- en communicatie-inspanningen, waarin ik me op een specifieke – voor mij bekende groep- richt, waardoor ik goed weet hoe ik hen aan moet spreken. En in de ‘magneetwerking’ die ik nastreef. Ik wil er zijn voor hen, niet voor die anderen. Door deze focus word je namelijk onweerstaanbaar voor hen die keer op keer jouw aandacht krijgen.

Waarom? Omdat alles wat je doet, gericht is op relevant zijn voor die specifieke (groep) mensen. Dus juist zij voelen zich meteen thuis bij jou. En daar begint succes als je iemand wilt bereiken en overtuigen. Als je dus geen duidelijke keuze maakt, word je ook niet gekozen. Zo simpel is het. Al zou het alleen maar zijn omdat mensen dan gewoon niet in de gaten hebben, dat jouw boodschap speciaal voor hen bedoeld is.

Wie is jullie ideale klant?

focus op ideale klantAls ik deze vraag stel hoor ik erg vaak: “diegene die op tijd betaalt!” Ja, dat blijft ook een inkoppertje natuurlijk. Maar als ik doorvraag (want dit kan nooit het antwoord zijn, hooguit een gevolg van de goede relatie) wordt het me steeds weer duidelijk dat daar nog onvoldoende over nagedacht wordt.

Als je zelf niet weet wie voor jou het ideale type klant is, hoe weet die betreffende klant dan dat ie bij jou moet zijn? En hoe weet jij dan vervolgens in welke richting jij jouw magneet moet richten? Hoe je die specifieke klant op een passende manier naar je toe moet trekken?

“Iedereen die op zoek is, kan bij ons terecht”

Iedereen? Hmm, geen al te sterk antwoord vind ik. Want volgens mij zijn er genoeg type klanten die wel op zoek zijn naar jouw specifieke product of dienst, maar die jij veel liever ziet gaan dan komen. Omdat jullie totaal verschillend denken over samenwerken bijvoorbeeld. Of over wat belangrijk is in het eindresultaat. Of als je samen iets gaat maken, hoe de eindgebruiker daarin dan betrokken zou moeten worden. Allemaal essentiële verschillen, waardoor een relatie aangaan vanaf het begin gedoemd is te mislukken. Kiezen is dus ook bittere noodzaak als het gaat om succesvol samenwerken.

Voor wie ben je er wel en voor wie niet?

De moeilijkheid in het vinden van het juiste antwoord op deze vraag zit ‘m voornamelijk in de angst om een grote groep potentiële klanten direct uit te sluiten. En ja, zoals aangeven, als je kiest, dan is die kans zeer reëel. Maar dat is dus niet erg als je verder durft te kijken.
Het gaat niet om het bereiken van zoveel mogelijk mensen, maar juist om het bereiken van de mensen waar je het verschil voor wilt maken. Durf dus te kiezen.

vissenWant weet je wat het is?

Ga niet tegelijk met al die andere vissers hengelen in die grote vijver met allerlei exotische soorten vissen, ieder met hun eigen gedrag, maar vergroot zelf je kansen op succes. Kies dat ene specifieke vijvertje, waar de voor jou ideale vissensoort rondzwemt. Waar die enkele andere visser ook z’n gelukt beproeft, maar omdat jij de vijver en vissen door en door kent, weet jij dus als geen ander hoe je ze moet vangen. Drie keer raden wie er dan op jouw aas afkomen…
Ik ben benieuwd, weten jullie voor wie jullie er wel en voor wie jullie er niet zijn?


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie