Kiespijn: waarom dit het laatste blog is op BouwkennisBlog

Dit is mijn 27ste blog voor het BouwKennisBlog. Het is ook mijn laatste, omdat BouwKennis gaat stoppen met dit marketingplatform voor de bouwkolom. In dit blog vertel ik waarom en over de nieuwe koers die BouwKennis is ingeslagen. Ook kijk ik terug op negen mooie jaren BouwKennisBlog en stel ik de vraag: is de bouw al de innovatieve en klantgerichte sector die we bij de start voor ogen hadden?

20 september 2012 plaatste ik het allereerste blog op BouwKennisBlog. Op deze dag gingen we live met het marketingblog voor de bouwsector, aangekondigd op de BouwKennis Jaarbijeenkomst. We hadden als doel een platform te creëren waar prominenten uit de bouwkolom hun kennis delen, om innovatie te versnellen en klantgerichtheid te bevorderen. Nu negen jaar later zijn we op het punt gekomen dat we gaan stoppen met BouwKennisBlog.

Klantgerichtheid en innovatie: doelstelling behaald?

Zijn we al die innovatieve en klantgerichte sector die BouwKennis voor ogen had? Helaas is het antwoord op deze vraag: “nee”. Bovendien denk ik dat je altijd kennis kunt en moet blijven delen als sector op belangrijke thema’s als klantgerichtheid en innovatie. Meer kennis over en promotie van deze onderwerpen blijven altijd nodig.

Kiespijn en businessplannen 

Waarom stoppen we dan? Het antwoord op deze vraag is evengoed eenvoudig als ingewikkeld te beantwoorden. In 2018 sprak Marc van Eck op de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hij besprak de methodiek van het businessplan op één A4 en daarbij refereerde hij herhaaldelijk aan ‘kiespijn’. “Als je strategische plannen maakt”, zei hij, “en je hebt na afloop geen kiespijn, dan heb je het niet goed gedaan.”

Met dat in het hoofd hebben we als BouwKennis de afgelopen jaren onze plannen gemaakt en beoordeeld: hoeveel kiespijn hadden na afloop. Ook de plannen voor 2021 gaven ons kiespijn en BouwKennisBlog stond hoog op de kiespijnlijst.

Van uitgever naar leverancier van data

Bij deze nieuwe richting horen ook keuzes over wat er nog wel en wat niet meer in onze strategie past. Het BouwKennisBlog is een van de zaken, die we niet meer vinden passen in onze langetermijnstrategie.

Blijven werken aan klantgerichtheid

BouwKennis blijft innovatie en klantgerichtheid natuurlijk een warm hart toedragen. Want deze thema’s zijn een onveranderd belangrijk item in vrijwel alle sectoren, maar zeker ook binnen de bouwkolom. Uiteraard zullen we ons ook op dit vlak blijven roeren, alleen op een andere manier. Want dat we moeten blijven werken aan een klantgerichtere sector, is wat ons betreft een zekerheid. Van bouwen van wat wij gewend zijn, naar bouwen voor de klant én echt luisteren naar wat de klant wil. Daar moeten we heen, ook nu de huizen als warme broodjes over de toonbank gaan. Want als dat straks misschien wat minder is, willen we de gunst van de klant behouden. Dat moeten we ons blijven realiseren.

Met vriendelijke groet,

BouwKennis BV

Boudewijn Goedhart

 


Over de auteur: Boudewijn Goedhart

Vanaf 2007 staat Boudewijn aan het hoofd van BouwKennis. Onder zijn vleugels is het personeelsbestand inmiddels verdubbeld en is BouwKennis uitgegroeid tot dé markt- en marketinginformatieleverancier in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Als directeur heeft Boudewijn in de loop der jaren een scherpe neus ontwikkeld voor de richting waarin markten zich ontwikkelen. Dit maakt Boudewijn een veelgevraagd spreker over de toekomst van (marketing in) de bouw. Hij spreekt voor allerlei doelgroepen, van managers en marketeers tot handelaren en installateurs. Boudewijn is van vele markten thuis en spreekt graag over uiteenlopende gebieden als b2b marketing, productie- en prognosecijfers, woningbouw en utiliteitsbouw, online media, e-commerce, de renovatiemarkt, duurzaamheid en de handel. Zie www.boudewijn.nu voor meer informatie.

Geef een reactie