KIES MIJ! KIES MIJ!

Nederland telt inmiddels 17,1 miljoen inwoners. Volgens het CBS kwamen er in 2016 bijna 111.000 Nederlanders bij. De groei in de meeste steden komt vooral door geboorte en immigratie. Amsterdam kent een stijging van 15.000 personen en telt als grootste stad van Nederland inmiddels bijna 850.000 bewoners. Rotterdam kreeg er ruim 8.000 bewoners bij en is van de 4 grote steden de enige stad met een positief saldo binnenlandse verhuizingen. Zelfs Amsterdammers verhuizen ernaar toe. Een trend van de afgelopen jaren en die te maken heeft met de stijgende huizenprijzen zeggen ze. Maar je kiest als Amsterdammer toch niet om in Rotterdam te gaan wonen alleen omdat het daar betaalbaarder is toch? Kennelijk zijn Nederlandse steden sterk in concurrentie met elkaar. Ze willen natuurlijk allemaal blijven groeien. Er wordt zelfs miljoenen geïnvesteerd in het vermarkten ervan. Citymarketing heet dat. Primair bedoeld om een stad op de kaart te zetten maar ook om bestaande bewoners te behouden en nieuwe aan te trekken. Maar hoe werkt het precies? Die Citymarketing?

Weet je nog wat het eerste reclamefilmpje was op CNN na afloop van de speech van Donald Trump als nieuwe president van Amerika? Het was een promofilmpje van Libanon met als titel ‘Lebanon is calling’. Ja je leest het goed, Libanon! Een oproep aan alle Libanezen die, vanwege de slechte thuissituatie in het verleden, vertrokken zijn. Het land deelt mee dat er veel veranderd is en dat het klaar is voor de terugkomst. Een oproep aan alle Libanezen om terug te keren en verder mee te bouwen aan het land en aan de stad. ‘I’m back on my feet again and I want you to walk with me… home is waiting.’ We kunnen alleen maar gissen over hoeveel deze commercial heeft gekost en wat de impact ervan is. Hoeveel Libanezen zullen nu echt als gevolg van dit filmpje terugkeren?

SLOGAN MADNESS!

Je kent het wel: America, The Land of the Free and the Home of the Brave. I love New York. Incredible India. Aruba One Happy Island. En ga zo maar door. Tegenwoordig moeten we ons in Nederland identificeren met ‘Holland. The Original Cool’?!? Hardcore marketing? In Nederland? Jazeker! Je bent als stad ook niet hip als je geen coole slogan hebt. Een goede slogan bevat een duidelijke boodschap. Steden kiezen er één om je te binden met de stad. Als ik ‘I Amsterdam’ zeg denken jullie waarschijnlijk meteen aan de driedimensionale 2 meter hoge rood witte letters. In rap tempo uitgegroeid tot het symbool van de stad. I Amsterdam is gelanceerd in 2004 door Amsterdam Partners, het toenmalig bureau belast met de uitvoering van de campagne. Zij waren in Nederland één van de eerste op het gebied van citymarketing. En het is bedacht door reclamebureau KesselsKramer als vlag op het citymarketing plan, waarmee de stad internationaal op de kaart gezet moest worden. Het motto kreeg de vorm van een website (iamsterdam.com), werd op activiteiten in binnen- en buitenland geplakt en kreeg ook een fysieke plek: de grote letters op het Museumplein, bij Schiphol en een derde set voor diverse evenementenlocaties.

Bron: Amerging

Bron: Amerging

De Rotterdamse slogan ‘Make It Happen.’ werd pas in 2014 gelanceerd. Ook met als doel Rotterdam internationaal op de kaart te zetten. De voorgaande slogan ‘World Port, World City’ deed het niet meer. Rotterdam wilde een slogan waar Rotterdammers zich echt mee konden identificeren. De achterliggende gedachte achter ‘Make It Happen’ is volgens de gemeente dat Rotterdam een stad van pioniers is, van mensen die grenzen op een no-nonsens manier verleggen. Het is ook voor de eerste keer dat de gemeente, de Erasmus Universiteit en het Havenbedrijf gezamenlijk dezelfde slogan gaan voeren.

Bron: ANP

Bron: ANP

Sinds de bekendmaking van de bevolkingscijfers van het CBS begin januari waarin duidelijk werd dat zelfs Amsterdammers naar Rotterdam verhuizen verschijnt er het ene artikel na het andere over de verschillen tussen deze. Met koppen als ’Why Rotterdam beats Amsterdam’ door de krant The Independent gaat het er soms zelfs hard aan toe. Maar we kunnen natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Een voordeel van de toenemende bekendheid van de upcoming Rotterdam is dat ons buitenlandse imago als Nederland opgepoetst wordt. Herken je die momenten in het verre buitenland waarbij je aan onbekenden probeert uit te leggen waar je vandaan komt? En uiteindelijk toch Amsterdam ter sprake komt als ‘oh yeah! the place where you can legally smoke weed’! Ik bedoel maar wanneer je het over Rotterdam hebt denk je niet meteen aan ‘the Red Light District’ of aan ‘Cannabis’. Rotterdam heeft ervoor gekozen te focussen op andere voordelen, want internationale bekendheid zorgt natuurlijk ook voor meer nationale interesse.

CITYMARKETING

Hoe zorgt een stad voor wereldwijde aandacht? In oktober 2014 schreef het NRC over hoe je Rotterdam op the must see lijstjes krijgt. Rotterdam werd door zowel de New York Times als reisgids Rough Guide uitgeroepen tot mustsee bestemming van 2014. In dat jaar was de stad ook drie attracties rijker want zowel de Markthal als het nieuwe Centraal Station en De Rotterdam gingen toen open. Hoe kwam dat zo? Dat kwam mede door de inspanningen van Rotterdam Partners, het bureau voor citymarketing in Rotterdam. Een stichting gelanceerd in januari 2014 met als doel de Rotterdamse economie te versterken. Oh ja jôh? 10 jaar later dan in 020? Echt wel! In 2014 hebben zij vele internationale journalisten ontvangen en rondgeleid in de stad. Een voordelige manier om de stad onder de aandacht te brengen zeggen ze. En ook veel effectiever dan het plaatsen van advertenties in internationale kranten. Zo’n organisatie is dus constant bezig de stad te promoten. Ze richten zich op de acquisitie van internationale investeerders en op zakelijke bezoekers en toeristen. De echte investeerder hierachter is de gemeente Rotterdam. Zo kreeg Rotterdam Partners in 2014 7 miljoen euro over een periode van 2 jaar. Dat komt dus neer op een investering per Rotterdammer van 5,5 euro (de prijs van 2 jointjes) op jaarbasis. En wat levert dit uiteindelijk op? Rotterdam is eind 2015 door Lonely Planet uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’. Het bereik van de free publicity hierdoor wordt volgens de factsheet van Rotterdam Partners gekwantificeerd op 1 miljard euro in 2015. In 2015 zijn de hotelovernachtingen gestegen naar 1,6 miljoen. Een stijging van ruim 30% met vier jaar eerder.

Stichting Amsterdam Marketing is dé citymarketeer voor de Metropoolregio Amsterdam. Zij pakken het veel groter aan. Hun doel is het bouwen aan een gezonde stad en metropool met als uitgangspunt een goede balans in wonen, werken en recreëren. Spreiding van bezoekers en bedrijvigheid staat hierbij centraal. Op hun website is het Strategisch Plan 2016-2020 te downloaden waarin wordt aangegeven dat er meer nadruk gelegd gaat worden op indicatoren die iets zeggen over het imago van de stad. Met andere woorden, ze gaan meer kijken naar cijfers die gaan over de spreiding van bezoekers, de trots van de bewoners en naar data van bedrijven. Klinkt als het inzetten van big data om gerichter en wellicht efficiënter de marketing te kunnen doen. De uitdaging van de komende jaren is het trotse gevoel over de stad te behouden. Uit het jaarverslag van 2015 is te zien dat de stichting voor de exploitatie van 2015 over 23,8 miljoen aan baten beschikte. Slechts 4 miljoen daarvan kwam van de gemeente. Let op! Dit is ongeveer het totale jaarbudget van Rotterdam! Verder is het een mix van omzet uit dienstverlening (zij verkopen bijvoorbeeld de I Amsterdam City Card), projectopdrachten en het bedrijfsleven. In tegenstelling tot Rotterdam is deze stichting actief voor de gehele metropoolregio Amsterdam bestaande uit 36 gemeenten met 2,4 miljoen inwoners. Per burger gaat het hier om een investering van 9,90 euro. Dus ruim 55% meer dan in 010!

Citymarketing vind ik, als stedenbouwkundige, een heel mooi fenomeen. Prima al die steden die ‘KIES MIJ! KIES MIJ!’ roepen en hun beste kwaliteiten in de etalage zetten. Het is juist heel mooi dat we in Nederland zo’n grote diversiteit hebben. Ik bedoel Gouda blijft de stad van de kaas, Schiedam van Ketel One, Eindhoven van Brainport, Amsterdam van de Grachtengordel en Rotterdam van de wederopbouw en innovatieve Architectuur. We zijn als Nederland beter af als we juist deze verschillen benadrukken en inzetten voor het uiteindelijke echte doel: Nederland internationaal op de kaart zetten! Holland. The Original Cool.

43107_fullimage_holland-the-original-cool

Bron: NBTC Holland Marketing


Over de auteur: Anjelica Cicilia

Anjelica Cicilia (1977) is breed opgeleid met een achtergrond in civiele techniek, stedenbouw en bedrijfskunde. Als ontwikkelingsmanager bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance is ze verantwoordelijk voor de acquisitie van woningprojecten in de regio Zuid-West. Ze werkte voorheen als zelfstandig stedenbouwkundige en daarvoor als commercieel directeur bij een architectenbureau en projectmanager bij een ingenieursbureau. Ze is sinds 2004 verbonden aan de Hogeschool Rotterdam als docent Ruimtelijke Ordening en Planologie waar ze met veel passie en toewijding de volgende generatie professionals opleidt en begeleidt. Anjelica werd in 2009, uit 100+1 bouwvrouwen, door een vakjury gekozen tot Building Passion Vrouw van het jaar. Daarnaast is ze door medestudenten en faculteit leden van de Rotterdam School of Management in 2015 bekroond met de prestigieuze WTC Leadership Award voor haar leiderschapskwaliteiten, het bevorderen van de ontwikkeling van anderen en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en visie.

Een reactie op “KIES MIJ! KIES MIJ!

  1. Love the article!!!

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP