Kantelende bouwkolom brengt nieuwe klantbenadering mee

Kantelende bouwkolom brengt nieuwe klantbenadering mee

De traditionele bouwpraktijk wordt gekenmerkt door de werking van het prijsmechanisme, waardoor bij uitbesteding van het werk steeds de aanbieder met de laagste prijs gezocht en gecontracteerd wordt. Het zoeken naar de goedkoopste oplossing gaat doorgaans gepaard met het scheppen van te hoge verwachtingen in de richting van de hoger gelegen schakels. De communicatie laat doorgaans te wensen over.

Er is in de bouwpraktijk sprake van een grote mate van faalkosten, die naar schatting zo’n 15% tot 20% van de totale bouwsom omvatten. Het totale bouwvolume in Nederland bedraagt jaarlijks zo’n 50 miljard euro, zodat de faalkosten op een bedrag van minstens 10 miljard euro kunnen worden begroot. Recente beleidsontwikkelingen hebben de bouwsector aangezet tot verandering. De in gang gezette transitie leidt tot andere verhoudingen tussen de schakels in de kolom.

Nieuwe vormen van regie

De verticale structuur uit het verleden zal in toenemende mate verschuiven naar een horizontale structuur, waarbij de gelijkwaardigheid van de bouwpartners centraal staat. Het traditionele aannemersbedrijf heeft niet meer vanzelfsprekend de regie in het bouwproces. Bouwwerken met een grote installatiecomponent kunnen evengoed door een installatiebedrijf worden neergezet. De bouwkundige elementen worden dan ingekocht. De kanteling van de bouwkolom heeft grote gevolgen voor de bestaande bedrijven. Er wordt veel gevraagd van ondernemerschap en visie om in deze omslag als bedrijf overeind te blijven. Traditionele verhoudingen staan onder druk. De architect is al lange tijd geen bouwheer meer. Er ontstaan andere vormen van bouwmanagement en bouwregie.

Veranderend bouwproces

De monodisciplinaire stap-voor-stap benadering, waardoor het bouwproces wordt gekenmerkt, zit ons diep in de genen. Leerlingen in het basisonderwijs beschrijven in een opstel de bouw van een woning als een opeenvolging van activiteiten, die sterk doen denken aan het traditionele bouwproces. In het beroepsonderwijs worden bouwvakkers en bouwmanagers opgeleid voor een ambacht of beroep met een enkelvoudige inhoud. Met deze vakinhoudelijke bagage treden toekomstige bouwmedewerkers aan op de arbeidsmarkt, voorzien van een flinke handicap.

Er zijn hoopgevende initiatieven om onderwijscurricula te verrijken met integrale inzichten. Het gaat dan niet langer om vormgericht, maar om functiegericht ontwerpen. Het gaat dan niet meer om de stichtingskosten, maar om de life cycle costs. Het gaat niet meer om het vakmatige, maar om een multidisciplinaire benadering. Het veranderende bouwproces brengt ingrijpende vragen met zich mee. Beschikken we over voldoende vernieuwingselan om de ingezette verandering vast te houden? Biedt de ingezette verandering uitzicht op voordelen, nu of in de toekomst? Kan een enkele schakel in de bouwkolom zijn oorspronkelijke werkwijze loslaten, zonder daarin gesteund te worden door andere schakels? Is er voldoende sprake van shared view bij de diverse bouwpartijen? Hoe krijgt een enkele vernieuwende ondernemer zijn traditionele partners mee in de realisering van zijn ambities?

Ook de relatie met de klant verandert. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor het marketingbeleid. Deze blogbijdrage maakt vooral veel vragen los. Door learning by doing komen de antwoorden. In een volgende blog komen enkele ervaringslessen aan bod. Een integraal bouwproces is niet denkbaar zonder een gezamenlijke focus op de eindgebruikerswensen, die gedeeld wordt door alle partners in het nieuwe bouwproces.


Over de auteur: Piet M. Oskam

Piet M. Oskam, oprichter/directeur Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) in Zeist. Boegbeeld van vernieuwing in de bouwsector. Sterke visie op de voordelen en gevolgen van procesintegratie voor marktpartijen in de gehele bouwkolom. Kiest positie en laat de gevestigde orde op de grondvesten trillen. Loopt niet weg voor weerstanden en bezwaren. Typische ondernemer met een eigenzinnige kijk op vernieuwing. Loopt voor de muziek uit, maar weet dat anderen achter deze muziek aankomen. Initiator van baanbrekende bouwconcepten, waarvan vele marktpartijen uit alle schakels van de bouwkolom de vruchten plukken. Piet M. Oskam is een gedreven en bevlogen spreker over innovatieve thema’s en staat garant voor een boeiende interactie met de toehoorders en deelnemers aan bijeenkomsten. Treedt op verzoek op bij bouworganisaties en vastgoedsociëteiten met spraakmakende presentaties. In talrijke tijdschriftpublicaties heeft hij vele facetten van het bouwproces belicht. Oskam is vaste columnist van het dagblad Cobouw. Ook in boeken heeft Oskam blijk gegeven van zijn inzicht in innovatieve bouwprocessen. In 2009 verscheen van hem bij de Regieraad Bouw ‘Bouwen is het creëren van kansen’ en in 2011 publiceerde Sdu Academic Service van hem ‘Bouwen met vertrouwen’. Vanaf de start levert hij inhoudsvolle bijdragen aan BouwKennisBlog.

2 reacties op “Kantelende bouwkolom brengt nieuwe klantbenadering mee

  1. Zeer goede analyse en helaas geen “rocketscience”. Dit wisten we eigenlijk al lang maar de noodzaak ertoe ontbrak…., tot op heden :). De branche moet innoveren en er gebeurt al heel veel, prachtige initiatieven zien het daglicht en er is langzaam sprake van een mindshift. De connectie naar het onderwijs is terecht en daar is nog een lange weg te gaan.

  2. Jan Vorstenbosch 24 oktober 2012 om 08:17

    De titel suggereert een “bouwval”; met de inhoud ben ik het overigens wel eens. In mijn eigen praktijk heb ik dat mogen ervaren. Geen hoofdaannemer maar aannemers vanuit verschillende disciplines onder de regie (qua uitvoering) van een projectleider namens de opdrachtgever. De bestuurlijke aspecten (budgetten, besluiten over meer-minderwerk, het onderhouden van de relatie met de betrokken overheidsinstanties etc) pak je als opdrachtgever ter hand al dan niet bijgestaan door een extern en objectief deskundige. Ik kijk terug op, zowel functioneel als budgettair, prima processen en resultaten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP