Kan je als elektro bedrijf nog wel met een dieselbus voor komen rijden?

duurzameAls je de mobiliteitspagina van Duurzaam Bedrijfsleven open slaat, dan lijkt er niks anders in de wereld te zijn dan elektrisch rijden. Wat, elektrisch vliegen zelfs. Maar jij en ik weten dat de praktijk weerbarstiger is. Dat de wagenparkbeheerders die de bestelbusjes aanschaffen, nog het liefst gewoon een dieselvariant uitkiezen, niet in de laatste plaats geholpen door de dealer die wel groengas voertuigen in zijn portfolio heeft, maar toch eigenlijk liever gewoon iets aflevert waar hij al jaren verstand van heeft.

Misschien schets ik een pessimistisch beeld, maar ik maak het nog vaak genoeg mee dat bedrijven grote ambities hebben als het gaat om CO2 reductie, maar weinig tastbaars laten zien in het wagenpark.

Passend bij het imago

Toch liet HES BV deze week zien dat ze een elektrische Kangoo hadden besteld. Ik ken het bedrijf niet persoonlijk, maar mij viel op dat zij aan elektro, beveiliging en domotica doen. Kortom: ze hebben met nogal wat stekkertjes en elektriciteitsdraden te maken. En dan is een elektrische bestelbus passend bij het imago, het is practise what you preach. Iets dat in één van de reacties dan ook meteen was terug te lezen. Maar waar meteen de opmerking bij werd gemaakt: dat zie ik niet bij veel bedrijven.

Ik ook niet. Ja, Ballast Nedam ging over op een groengas vloot nadat ze groengas tankstation exploitant PitPoint hadden overgenomen. Bij de NS reizen ook bovengemiddeld veel mensen met de trein. Maar hoeveel bedrijven die dagelijks cv- ketels aansluiten op de gasleiding rijden er op groengas? Hoeveel elektrotechnische installatiebureaus volgen het bovenstaande voorbeeld? Bij welk project dat met CO2 gunningvoordeel is verkregen, worden duurzame transportmiddelen ingezet?

Zeker bedrijven die met een CO2 prestatieladder te maken hebben, lopen er steeds meer tegenaan dat ze er door hun opdrachtgever op aan gekeken worden als ze niet in hun hele bedrijfsvoering congruent zijn met hun CO2 reductiedoelstellingen. Of om het veel makkelijker te zeggen: dat ze in een dikke diesel hun duurzaamheidsparagraaf komen presenteren en dat hun klant dat maar raar vindt.

Wat te doen?

Want hier kan een vervelend spanningsveld ontstaan: je wilt niet alleen maar groene dingen doen omdat het er groen uit ziet, je wilt ook echt dingen doen die zoden aan de dijk zetten. Maar je zal dus in de volgorde van de maatregelen die je implementeert niet alleen rekening moeten houden met wat de grootste CO2 reductie oplevert, maar ook wat zichtbaar is. En dat niet alleen richting je klanten toe. Misschien nog wel veel belangrijker is je personeel. Niks zo demotiverend als wanneer alle inspanning door één afdeling moet worden geleverd.

Houd er dus rekening mee dat als je duurzame installaties levert, duurzame projecten ontwikkelt, Nul-op-de-Meter woningen bouwt je er tegenwoordig niet meer mee weg komt om alleen in het project of product duurzaam te zijn. De hele bedrijfsvoering moet verduurzamen en klanten en personeel moet kunnen zien dat het menens is.

Mooi voorbeeld

Een bedrijf dat veel realiseert op duurzame mobiliteit en dit zichtbaar doet is Arcadis. Tijdens de laatste bijeenkomst van SKAO (CO2 prestatieladder) presenteerde Niels van Geenhuizen de resultaten die zij, en andere leden van het platform Anders Reizen, behalen op het gebied van duurzame mobiliteit. En daarbij kon hij veel vertellen over zijn eigen ervaringen. Zoals alle kilo’s die hij was kwijt geraakt sinds hij reist met het openbaar vervoer in plaats van met de auto. Wil niet zeggen dat hij nooit meer een auto van binnen ziet, maar uitgangspunt voor hem is het OV. Hij wist te vertellen dat een gemiddelde automobilist 1.500 stappen per dag zet, waar een OV forens er 5.500 stappen per dag zet. En die vitaliteit is een steeds belangrijker wordend thema in dit kader. En dat zie je er bij Niels van Geenhuizen letterlijk aan af.

Welke bedrijven ken jij die laten zien dat ze duurzaam bezig zijn? Laat je bericht hieronder achter!

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie