Kan ik nog wel een diesel bestellen?

Kan ik nog wel een diesel bestellen? Die vraag krijg ik vaak tegenwoordig. Men vraagt zich af of het wel slim is om een nieuwe dieselauto te kopen of leasen, ook als de kilometers er wel naar zijn.

Het kan wel natuurlijk, en met een kilometrage van 55.000 per jaar snap ik ook wel dat je weinig andere opties hebt (of je zou eens moeten kijken of het lukt minder kilometers te rijden). Maar er worden steeds minder diesels verkocht en je komt er steeds moeilijker de binnenstad er mee in. Dit komt de restwaarde niet ten goede.
Toch is dat het verhaal bij auto’s. Bij bestelbussen gaat het heel anders. Daar gaat het gesprek vaker zo:
“Ja, we zijn druk bezig om onze CO2 uitstoot te verlagen.”
“En waar kijken jullie dan naar bij de bestelbussen.”
“Elektrisch rijden gaat echt nog niet, de actieradius en het laadvermogen zijn te beperkt, dus we hebben geen keuze.”
“Geen keuze?”
“Nee, elektrisch rijden is nog niet zo ver.”
“En het rijden met groengas dan?”
“Nou misschien, maar we kunnen nog niet elektrisch rijden.”
(Ik denk dan: dat vroeg ik niet, maar dat kan ik niet altijd zeggen natuurlijk…)

Kansen

En dus blijven er kansen liggen. Omdat elektrisch rijden, en sinds kort ook steeds vaker waterstof, zoveel in de belangstelling zijn. En omdat bedrijven als Stedin kiezen voor een volledig elektrisch wagenpark. Dus wordt het alternatief, bijvoorbeeld groengas, als suboptimaal gezien. Dat is het in dat opzicht natuurlijk ook. Maar wel een stuk beter als diesel. Hoe makkelijk diesel ook is, het is natuurlijk geen keuze die je maakt als je druk bezig bent je CO2 uitstoot te verlagen. Of goed bezig wilt zijn voor de luchtkwaliteit trouwens.

Eindoplossing

In de komende jaren zal het rijden op HVO (een biodiesel geschikt voor gewone dieselmotoren, gemaakt uit reststromen) ook steeds makkelijker worden. GoodFuels opende recent al een ‘netwerk’ van zeven tankstations. Zeker een handige oplossing als je nog niet aan de vervanging van je voertuigen toe bent. Al is het dan geen eindoplossing.

Waterstof

Ook op het gebied van waterstof zijn er heel wat ontwikkelingen. Ik verwacht in het komende jaar de eerste waterstofbestelbussen in het straatbeeld te zien. Alhoewel het nog wel pilot projecten zullen zijn, toch een mooie ontwikkeling. Ben je er in geïnteresseerd, zoek me dan gerust even op. Dit soort projecten komen van de grond als er vanuit meerdere kanten interesse voor is.

Uitleggen

Natuurlijk snap ik ook dat als je bijvoorbeeld met groengas bestelbussen gaat rijden, je wel wat uit te leggen hebt aan je medewerkers. Ze zullen zich misschien net even wat meer in moeten spannen, net even de dingen anders doen dan ze gewend zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld niet overal tanken. Je moet dus werken aan het creëren van draagvlak voor dit soort ontwikkelingen. Grote voordeel als je daar nu al mee begint, is dat het in de toekomst ook makkelijker wordt om nog groenere stappen te zetten. De overstap van diesel naar elektrisch of waterstof is behoorlijk groot. Het helpt als medewerkers al gewend zijn aan alternatieven.

Hulp

Probeer daarbij ook hulp te krijgen van anderen. Bijvoorbeeld collega’s uit de branche die al stappen ondernemen. Misschien heb je een vooruitstrevende dealer of leasemaatschappij die bereid is met je mee te denken. Of zet er gewoon een adviseur voor in. Belangrijke vragen om jezelf bij die hulp te bedenken zijn:

  • Welk belang heeft de helper?
  • Welk gezamenlijk belang kunnen we creëren?
  • Hoe onafhankelijk is de helper?
  • Hoe breed en diep is de kennis over de mogelijke alternatieven?
  • Hoe combineer ik de technische keuze met het creëren van draagvlak?
  • Is dit een oplossing voor zowel de korte als lange termijn?
  • Welke hulp heb ik in de toekomst nodig?
Medewerkers

En vergeet vooral niet je medewerkers om hulp te vragen. Bijvoorbeeld door ze mee te laten denken over oplossingen. Door ze randvoorwaarden op te laten stellen. Door ze te vragen wat zij wel en niet belangrijk vinden. Door ze uit te dagen hun werk zo in te richten dat nieuwe ontwikkelingen ook een goede plek krijgen. Door ze te vragen flexibel te zijn en begrip te tonen. Het is immers niet altijd makkelijk dit soort keuzes te maken. Anders zou niemand mij meer vragen of ze nog wel een diesel moeten bestellen…

Wanneer zijn jullie dieselloos?

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

Deel het artikel via de onderstaande buttons!

 


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie