Jan-Paul Schop: “Succesvolle marketing begint met gedegen insights”

jan-paul schopOok in 2017 gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs weer op zoek naar het beste marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze felbegeerde prijs is sinds 16 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 12 mei worden ingeschreven.

Tot die tijd zullen leden van de jury op vrijdag met een kort blog hun licht laten schijnen op marketing in de bouw. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan oprichter van BouwKennis en jurylid van het eerste uur, Jan-Paul Schop: “Door digitalisering is het succes van marketing meetbaar geworden. Dit maakt de toepassing van marketing automation essentieel.”

Wie: Jan-Paul Schop
Huidige functie: Algemeen directeur/oprichter USP Marketing Consultancy
Jurylid sinds: 2005

1. Wat betekent marketing voor jou?

Marketing is voor mij de basis van mijn gehele carrière. Ik ben erin afgestudeerd en als onderzoeker en adviseur dagelijks bij marketingvraagstukken betrokken. Marketing is voor mij het middel om goede producten en diensten tot een echt succes te maken. Zeker in de markt waarin USP en BouwKennis zijn gespecialiseerd, is aan goede producten, innovaties en concepten geen gebrek. Maar goede producten, innovaties en concepten worden zonder goede marketing meestal geen succes. Op welke trends ga ik inspelen? Wie moet ik overtuigen in de complexe DMU die de bouw- en installatiemarkt kenmerkt? Hoe ga ik producten en diensten bekend maken, positioneren en slim distribueren?

Het zijn vraagstukken die me nog altijd boeien. De juiste antwoorden op deze vragen zijn bovendien nog altijd de basis voor het boeken van succes.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

Marketing is de laatste jaren steeds complexer geworden. Er zijn meer kanalen waarlangs gecommuniceerd kan worden en er is sprake van veel vluchtiger gedrag van doelgroepen. We hebben te maken met omnichannel en kanaalconflicten, meer invloed van de eindgebruiker, internationalisering, veranderende markten, etc. Door digitalisering is het succes van marketing echter ook meer meetbaar geworden. Dit maakt de toepassing van marketing automation essentieel. Niet alleen om te weten wat effecten zijn maar ook om het effect van marketing te optimaliseren.

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Een succesvol marketing concept, begint met gedegen insights. Wat is er aan de hand, wie is bepalend in de DMU, wat zijn behoeften, wat zijn de barriers and drivers, hoe moet ik de doelgroep benaderen, via welke kanalen ga ik verkopen, etc.? Dit zijn allemaal zaken die bekend moeten zijn om tot een succesvol concept te komen.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

Marketing is aan het veranderen en zal nog verder veranderen. De twee kernwoorden hierbij zijn internationalisering en digitalisering. Wij zien heel duidelijk dat onze klanten steeds meer denken vanuit een internationaal perspectief en steeds minder vanuit een nationaal perspectief (zeker wanneer het gaat om conceptontwikkeling en branding). Ik verwacht daarnaast dat door de digitalisering van de bouw- en installatiesector (de markt) en het vak (marketing), de inzet van marketing automation essentieel zal worden.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

De BouwKennis Marketing Jaarprijs dwingt je goed na te denken over je concept en de uitrol ervan. Deelname dwingt je eigenlijk nog eens goed na te denken over wat is gedaan en wat beter kan (in feite is het een soort interne marketing audit). Daarnaast levert de BouwKennis Marketing Jaarprijs veel positieve PR op en helpt het organisaties bij het creëren van een wij-gevoel en een gevoel van trots.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Kanshebbers zijn in mijn ogen partijen die vanuit insights redeneren, dat vertalen naar een logisch en doordacht concept en dit concept ook daadwerkelijk geïmplementeerd hebben. Zeker dat laatste is nog wel eens een issue. Ik heb de laatste jaren de nodige mooie concepten voorbij zien komen, die echter nog niet in de markt zijn gezet. We kijken in de jury ook heel duidelijk naar de behaalde resultaten. Wanneer die er nog niet zijn, valt een inzending af. Ik begrijp het enthousiasme van de inzender vaak wel, maar timing is in marketing ook erg belangrijk en dat geldt ook bij deze prijs.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie