Is jullie leasebeleid elektrisch-proof?

elektrisch, lease, auto

Laatst was ik bij een bedrijf actief in de GWW sector waarbij het leasebeleid ter sprake kwam. Een bedrijf met 50-100 man personeel, waarvan maar een klein deel natuurlijk überhaupt een leaseauto heeft. Het idee was geboren dat ze ook over konden op elektrische auto’s. Een deel van het personeel wilde dat zelf, een ander deel vond het in ieder geval goed bij het beleid van het bedrijf passen. Ze zijn ook actief met de CO2 prestatieladder en duurzaamheid is zeker een onderwerp binnen het bedrijf. Maar ze zaten wel een beetje in hun maag met die elektrische leaseauto’s. Niet alleen vanwege de argumenten die ik eigenlijk altijd hoor (actieradius, laadvoorzieningen thuis, investeringskosten), maar ook omdat ze niet goed wisten hoe ze hun beleid hierop moesten vormgeven. Wat bleek. Ze hadden wel beleid, maar het lag niet allemaal heel strak vast op papier en het was ook niet altijd even eenduidig. Het één had met het ander te maken natuurlijk.

Voordelen

Is dat verstandig? Er is best wat te zeggen om niet alles in steen te beitelen natuurlijk. En zeker als je geen honderden mensen op de loonlijst hebt staan en je een flexibel bedrijf wilt zijn en een prettige werkgever, dan is die flexibiliteit best handig. Kortom er zijn voordelen om je beleid niet zo helder op papier te formuleren. Ik noem er nog een paar:

  • Je kunt snel inspelen op veranderende situaties
  • Als iets niet werkt, heb je het zo aangepast
  • Je hebt geen strikte regels om toe te passen.

 

Nadelen

Maar zeker als je vooruit wilt, is het niet hebben van beleid (heldere afspraken zodat mensen weten waar ze aan toe zijn) niet altijd handig. Ik noem een paar voorbeelden:

  • Het beoordelen van consequenties van nieuw beleid is moeilijk.
  • Je beslissingenkader is niet helder, waarop neem je een besluit?
  • Het blijven bij beslissingen is lastig omdat er tot dan toe van beslissingen (het huidige beleid) kon worden afgeweken.
  • Transparantie naar de medewerkers toe is lastig.
  • Helder communiceren over nieuw (groen) beleid is lastig, want daar moet je dan ineens wel stellig in worden.

 

Met beleid wordt geleid

Ik ben zeer voor het opstellen van helder beleid. Met beleid wordt geleid. Leiderschap heeft te maken met helder zijn, de kaders stellen en de lijnen uitzetten. Vaak zijn mensen dan bang voor ‘dat er helemaal niks meer kan’, of ‘dat mensen beknot worden’. Maar kijk eens naar goede leiders, inspirerende figuren, als Elon Musk (Tesla), Ray Anderson (Interface FLOR) of Richard Branson (Virgin). Weet maar wel dat die een visie hebben. Een duidelijk plan van hoe ze die visie willen bewerkstelligen. Een duidelijk beeld bij ‘dat doen we wel en dat doen we niet’. En dat soort leiders zijn inspirerend, die geven je richting, die maken gebruik van de kracht van hun medewerkers om mooie dingen te bereiken.

Zelf aan de slag

Hebben jullie je beleid helemaal helder uitgekristalliseerd? Ligt het vast en weet iedereen hoe het in elkaar zit? Heel mooi, daar mag je trots op zijn. Wees natuurlijk nooit bang om het beleid te wijzigen als een situatie daar om vraagt. Nog geen beleid? Maak dan een eerste aanzet door de volgende vragen te stellen:

  • Waarom willen we beleid op dit onderwerp?
  • Wat willen we bereiken met dit beleid?
  • Welk deel van de organisatie gaat dit beleid over?
  • Wat doet dit beleid wel?
  • Wat doet dit beleid niet?

 

Voorbeeld

Een voorbeeld voor nieuw leasebeleid met elektrische auto’s. Je wilt dit beleid omdat je het belangrijk vindt dat er meer elektrische auto’s in het wagenpark komen, maar dat medewerkers makkelijk de overstap kunnen maken. Dit wil je omdat je concreet invulling wilt geven aan CO2 reductie in het kader van de CO2 prestatieladder.
Je wilt met het beleid bereiken dat in het komende jaar de helft van de nieuw te bestellen auto’s elektrisch is en binnen 8 jaar het hele wagenpark elektrisch. Het gaat over de medewerkers die recht hebben op een leaseauto en het gaat over het leasewagenpark. Dit beleid regelt wie wanneer, waarom en tegen welke voorwaarden een elektrische auto leaset. Dit beleid heeft geen invloed op de reiskostenvergoeding in het kader van het woon-werkverkeer van medewerkers die met eigen vervoer komen. Dit is natuurlijk kort door de bocht, maar geeft je wel een eerste aanzet.

Is jullie leasebeleid elektrisch-proof?

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP