Is de bouwsector arrogant?

Heeft u zich ook gestoord aan de campagne van Bouwend Nederland waarin met commercials op de radio heel direct om werk gebedeld werd of is het u niet opgevallen? De boodschap was dat “de helft van de recessie wordt veroorzaakt door de bouwsector”, gevolgd door de redenering “geef de bouwsector werk dan zal de recessie zich vanzelf oplossen”.

Pure onzin natuurlijk. Voor je het weet wordt Nederland een soort Ierland of Dubai waar rustig doorgebouwd werd terwijl de vraag wegviel. Ik zei er iets over op Twitter en kreeg prompt een reactie vanaf het Twitter-account van Bouwend Nederland over de werkgelegenheid in de bouw- en infrasector. Ik citeer: De boodschap van BouwendNL is: we hebben goede wegen nodig voor economische groei. En doorstroming op de woningmarkt heeft een enorm multiplier-effect op andere sectoren. Waar de bouw doorgaans zorgt voor meer groei remt de sector nu het herstel.

Ik heb drie keer opnieuw gelezen maar het staat er echt: we hebben goede wegen nodig voor economische groei…waar de bouw doorgaans zorgt voor meer groei remt de sector nu het herstel.” 

Zou iemand dat nou uit overtuiging opschrijven of is het pure marketing kletspraat om de bouwsector heel onhandig aan werk te helpen? Op deze manier schets je wel een heel fout beeld van een in zichzelf gekeerde wereldvreemde bouwsector. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

BouwBLog 03 Klaverblad

Innovatieve bouwprojecten

Er zijn namelijk prachtige, innovatieve bouwprojecten in ons land. Denk alleen maar eens aan de Rotterdamse Haven die door de ietwat megalomane prof. Jan Rotmans geheel opnieuw ingericht wordt met drijvende gebouwen. Dat is transitiemanagement in optima forma.

Omdat ik dacht het wellicht verkeerd begrepen te hebben was ik aangenaam verrast op de DM, het besloten communicatiekanaal van Twitter, een bericht te ontvangen waarin Bouwend Nederland aangaf graag in gesprek te treden. Dat leek mij een goed plan. Ik gaf aan dat we dat dan wel op politiek niveau en dus met Eelco Brinkman zouden moeten doen. Ik had namelijk geen zin om belaagd te worden door bouwlobbyisten die hun riedel over mij zouden gaan uitstorten. Het gesprek heeft nog niet plaats gevonden… Het zou zo maar kunnen dat iemand intern besloten heeft dat het beter is om stil te zitten als je geschoren wordt.

Inmiddels was ook Joost Eerdmans van ‘WNL Avondspits’ op Radio 1 wakker geworden en nodigde mij uit om op donderdag 11 april aan te schuiven als studiogast. Uiteraard heb ik erop aangedrongen om Eelco Brinkman bij de uitzending te betrekken. Maar ja, “die zou op dat moment in de auto zitten” aldus Bouwend Nederland. En om zo’n auto nou even door de chauffeur aan de kant te laten zetten en de bouwsector eens mooi positief neer te zetten was blijkbaar iets te veel gevraagd. Onbegrijpelijk…

Even praktisch: hoe kan een bouwonderneming zich voorbereiden op de toekomst?

Het is makkelijk om te zeggen wat er mis is met een sector. Volgende keer zal ik uitleggen hoe de bouwsector de komende jaren wel succesvol kan zijn. Maar om alvast een tipje van de (cement)sluier op te lichten: de bouwsector zoals wij die nu kennen zal over tien jaar niet meer bestaan. Sterker nog de huidige sectorale indeling – zoals bouw, logistiek, zorg, onderwijs – bestaat over 10 jaar niet meer. De samenleving zal een ‘Maatschappelijk Georiënteerde Trans-Sectorale Indeling’ krijgen. Niet omdat ik dat zeg maar omdat veel systemen hun grenzen bereikt hebben. Bij de Financiële Sector werd dat in 2008 al duidelijk door de bankencrisis.

Ook de huidige Bouwsector heeft haar grenzen bereikt en zal zichzelf opnieuw gaan uitvinden. Dat gaat nu nog tergend langzaam. Bouwondernemingen proberen met pappen en nathouden de oude verdienmodellen in stand te houden. De komende jaren zullen we zien dat procesinnovatie een geheel nieuwe multi-disciplinaire bouwsector zal opleveren. Samensmelting met de logistiek sector is een vanzelfsprekende procesinnovatie maar het gaat verder. In een nieuw sector-cluster zoals ‘Wonen en Werken’ kan de bouw bijvoorbeeld een belangrijke speler worden.

Voor de dag van morgen betekent dit concreet dat bouwondernemingen zichzelf de vraag moeten stellen: Waar ligt onze kerncompetentie? Hoe vertalen wij die op een strategisch niveau naar (bouw)activiteiten in de toekomst. De details van zo’n TrendStrategie geef ik u in het volgende blog!

BouwBlog 03 Bollen


Over de auteur: Richard Lamb

TrendStrateeg & TrendWatcher Richard Lamb, MSc (Bureau TrendWatcher.com, 070 511 44 44) is actief sinds 1989; voorspelde als één van de weinigen de financiële crisis. Hij voorziet nu onder andere ‘Generation Exit’ en het ‘Dilemma van Duurzaamheid’. Als futuroloog / trendwatcher spreekt hij tijdens zijn keynotes en TrendTalk-presentaties zowel over trends als over de manier waarop men zelf trends kan spotten en vertalen naar kansen en innovaties. Hij ontwikkelde daartoe het TO DO Brainstormmodel. Deze leidraad gebruikt hij ook tijdens zijn strategische BigBrainstorm-sessies bij overheden en bedrijven. Zijn vaardigheden als dagvoorzitter / discussieleider deed hij op als radiopresentator bij de AVRO en NOS. Richard heeft een achtergrond in ICT, Informatiekunde en Elektronica. Naast enkele boeken die van zijn hand verschenen schrijft hij ook regelmatig (gast)columns op blogs en in tijdschriften. Sinds de start in 2010 verleent Richard zijn medewerking aan de jaarlijkse Trendrede, een collectieve toekomstvisie van een tiental ervaren trendwatchers. Lieke en Richard Lamb vormen samen hét trendwatchers-duo van Nederland en zijn beiden managing partner van Bureau TrendWatcher.com, dat zich richt op strategisch advies, toekomstscenario´s en innovatie. Vrijwel dagelijks verzorgen zij TrendTalk-presentaties; BigBrainstorm-sessies en dagvoorzitterschappen in het land. Lieke en Richard zijn getrouwd en hebben vier kinderen. Bij BNR Nieuwsradio geven zij wekelijks hun TrendsVerwachting™ over tal van onderwerpen. Alle afleveringen zijn terug te luisteren via www.TrendsVerwachting.nl. Ook verzorgen zij een gratis TrendBrief op www.TrendBrief.nl. Elk najaar geven Lieke en Richard een TrendsVerwachting voor het komende jaar. Ook reiken zij jaarlijks de ‘Ditishandig Innovatie Awards’ uit en maken zij het radioprogramma ‘Ditishandig.nl’ over trends; innovatie en gadgets. Lieke en Richard zijn ambassadeur van ‘Onderwijs OnStage’ en ‘Jong Ondernemen’. http://TrendWatcher.com - http://TrendWatcher.TV - http://TrendsVerwachting.nl

Een reactie op “Is de bouwsector arrogant?

  1. Het gaat slecht met de bouw in Nederland maar over de grens gaat het behoorlijk goed. Met name in Duitsland wordt veel gebouwd. Verschillende bouwvakkers in de grensstreken gaan bij onze ‘grote buur’ aan het werk. Lijkt het gras bij de buurman groener of doen wij in Nederland iets verkeerd?

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP