“Installateurs moeten internet niet als bedreiging zien, maar als kans”

Installatiebedrijf Verspeek“Ik zocht een interieurverzorgster voor een aantal uren in de week, maar ik zag op haar CV dat ze in het verleden ook wat marketingdingetjes had gedaan. Nu zorgt ze ervoor dat alles verzorgd blijft en doet ze de rest van de week de marketing hier, en dat doet ze erg goed.” Martijn Verspeek is eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek, en ongetwijfeld éénoog in het land der blinden.

Hij deelt namelijk als één van de weinigen in zijn branche al zijn kennis via blogs en social media, ook al hebben zijn ouders er af en toe wat moeite mee: “Mijn vader vond het maar onzin die social media: ‘Kun je niet beter gewoon gaan werken?’ Inmiddels weet ook hij wel beter.”

Medewerkers aantrekken met kennis

“Vijf jaar geleden waren we nog maar met drie werknemers, mijn vader, moeder en ik, en nu zijn we inmiddels met veertien. Stuk voor stuk goede gasten, het lijkt wel een beetje op een voetbalteam. We gaan binnenkort zelfs een kleedkamer voor de medewerkers inrichten als een kleedkamer voor een hele dure voetbalploeg, met sjieke stoeltjes voor iedereen en voetbalshirts aan de muur.” Dat gaat opvallen, vermoed ik. “Dat denk ik ook. Zo gaan we hier met onze mensen om. Niet zoals je meestal in de bouw ziet: je mensen in een bouwkeet proppen. Ik vind de manier waarop Coolblue met haar personeel omgaat een goede leidraad wat dat betreft: met respect.”

“We krijgen via Facebook regelmatig nieuwe klanten, maar ook nieuwe medewerkers. Ze kiezen er bewust voor, ze willen mede door onze aanpak bij Verspeek werken. Dat was voor mij wel een eye-opener, dat je social media ook voor het aantrekken van personeel in kunt zetten.” Dus je zet het als HR-instrument in? “Ja en nee. Eigenlijk hoeft dit helemaal niet direct nieuwe klanten of medewerkers op te leveren, het gaat erom dat we een goed gevoel overbrengen. Als iemand dan ooit switcht van leverancier of baas, hoop ik natuurlijk dat ze naar ons komen.”

“Ik heb ooit een blog geschreven over hoe we hier met mensen omgaan, en dat trok weer nieuwe medewerkers aan. Ze wilden werken in het team, niet alleen voor de baas. Ik kijk dan met een schuin oog in hun CV, maar belangrijker voor mij: ik vraag gewoon wat rond om een indruk te krijgen wat voor vlees ik in de kuip heb.” En delen je medewerkers zelf ook kennis? “Ik probeer onze servicemonteurs ook enthousiast te krijgen om te bloggen, eenvoudige vragen beantwoorden die mensen bij Google intypen. Dat de concurrent dan ook mee leest vind ik geen probleem, ze mogen al mijn ideeën jatten. We zijn een open boek, ik vind het een compliment als ze me kopiëren. Zo lang we die neuslengte voorsprong maar houden.”

“Ook heb ik foto’s van mijn medewerkers achterop onze bussen geplaatst. Sommige collega’s vinden dat dom, want stel dat ze vertrekken? Ik vind dat een rare angst. Ik zie bij concurrenten altijd stockfoto’s, ook op de website. Dat weiger ik, als ik op een website van een bedrijf kom wil ik de foto’s van echte mensen zien, inclusief hun telefoonnummers.”

Kennis delen: internet is een kans

“Kennis delen is een soort filosofie hier. We maken geen reclame, alle energie gaat in onze klanten en in ons personeel. Zorgen dat ze zich belangrijk vinden.” En hoe deel je je kennis? “Ik blog nu regelmatig op installatie.nl. De eindredacteur heeft lang lopen pushen omdat hij mijn ideeën goed vond, maar ik had er nooit tijd voor en zag het nut daar niet van in. Nu maak ik tijd en merk ik dat het me fantastische dingen brengt. Mijn eerste blog ging over het bordje dat installateurs in de tuin zetten als ze ergens een CV installeren, dat werd veel gelezen. En in een ander vertelde ik dat de meeste installateurs proberen om veertien onderhoudsklussen in een dag te proppen, wij hebben een maximum van acht ingevoerd zodat onze medewerkers de klant voldoende aandacht kunnen geven. Dat soort dingen.”

“Ik zet blogs niet op mijn huidige site, omdat er een nieuwe site bijna online komt. Maar ik voel ook loyaliteit richting installatie.nl, zij hebben me destijds een podium gegeven. Dat is de aard van het beestje, ik ben best loyaal wat dat soort dingen betreft.” En je bent één van de weinigen in de installatiesector? “Ik bespeur altijd zoveel angst in onze sector voor internet, want ‘mensen kunnen er alles goedkoper krijgen’. Maar ik zie alleen maar de kansen. Ik heb onlangs zelfs betoogd dat je als installateur geen losse kranen meer moet verkopen, maar alleen inclusief volledige installatie. Ik verwijs mensen die alleen een kraan willen door naar een stunter op internet. Wij verkopen concepten.”

Social media: geen medium maar sociaal

“Ik zet bewust de verschillende social media op verschillende manieren in, dus niet hetzelfde bericht naar alle platforms. Ik ben ook echt van de foto’s, die gebruik ik veel. Niet alleen omdat het werkt, maar ook omdat ik zelf ook graag foto’s in mijn timeline zie. Als ik foto’s van een project aan het selecteren ben kies ik altijd foto’s met mensen, omdat me die het meeste aanspreken. Zo ook van mijn zoontje of dochter bijvoorbeeld.”

“Ik ben altijd erg enthousiast geweest over Twitter, alhoewel er de laatste tijd erg weinig respons op komt, dan is het minder leuk. En dat terwijl ik van Twitter altijd de hoogste verwachtingen had.” En Facebook? “Op Facebook plaats ik posts die mensen een glimlach geven, foto’s van gewone mensen bijvoorbeeld, geen kortingsacties. Een monteur in zijn blote kont of een monteur die in de sloot is gevallen, dat soort dingen. Ik zet er soms wel zakelijke dingen op, hoor, maar wel altijd vanuit een ‘leuke’ insteek.”

“Op LinkedIn ben ik de laatste tijd erg fanatiek, ik vind dat een fantastisch medium. Het is ruimer dan alleen ‘zakelijk’, het gaat om mensen die iets moet hun carrière willen doen. Ik probeer mijn collega’s ook te stimuleren een profiel aan te maken, maar de jongens hier zijn nog niet zo van de social media. Ik ben al blij als ze berichtjes van Verspeek ‘liken’.” En andere media? “Nog niet zoveel, Whatsapp is hier als medium geflopt. We hadden breed bekend gemaakt dat we ermee gingen beginnen, ook middels een blog. Maar het werkte niet, mensen willen niet communiceren met een algemeen nummer, tenzij als tussenstap naar een persoon. Uiteindelijk kwamen ze toch weer bij individuele medewerkers terecht, op hun telefoonnummer.”

“Ik ben zelfs gevraagd voor de jury van de VSK Awards, een belangrijke prijs in onze sector. Dan zit ik tussen “belangrijke” mensen, als eenvoudige Brabantse installateur. Ik heb getwijfeld of ik het wel zou doen. Maar uiteindelijk is het natuurlijk een grote eer. Wie had dat gedacht, zo’n eenvoudige jongen op zo’n belangrijke plek.”


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie