Instagram voor dummies

InstagramVorige week kreeg ik een pop-up bericht: ‘Instagram heeft 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers’. Dat betekent dat 800 miljoen gebruikers de app minstens één keer per maand gebruiken. En de populariteit blijft groeien. Zelfs mijn moeder behoort tot de groep ‘gebruikers’ – al zou ik niet zozeer stellen dat ze de app daadwerkelijk gebruikt. Maar een account heeft ze wel. En als mijn moeder dit kan, kunnen bedrijven in de bouw dit ook.

Zelf ben ik altijd al meer een voorstander geweest van beeld in plaats van tekst. Kleuren en vormen doen mij meer dan ouderwetse lappen tekst. Een ouderwetse foto, dat kan dan weer wel. Zeg nou zelf, een infographic laat toch overzichtelijker zien wat soms op een volle A4 getypt staat? Er zijn steeds meer bedrijven in de bouw die hier aan mee willen doen. Maar laten we die lijn nu eens verder trekken. Want bouwbedrijven kunnen nog een goede dosis storytelling gebruiken. En nee, een zakelijke video over producten vind ik geen storytelling. Mensen willen lid worden van het bedrijf, de mensen daarbinnen leren kennen, fan van het merk worden. Bedrijven kunnen zichzelf veel meer laten zien. Het middel Instagram leent zich hier goed voor. Ik geef je redenen waarom het goed is om Instagram te betrekken in jouw communicatie.

1. De bouw is fotogeniek

Als fabrikant lijkt het misschien onzin om je eigen product op Instagram te zetten, maar gebruikers op Instagram zien dat anders. Denk aan tegels die in de fabriek misschien dagelijks te zien zijn, maar die de badkamer van Kees een hele nieuwe dimensie geven. Een halffabricaat op zichzelf is misschien niet heel bijzonder, het uiteindelijke resultaat hierdoor in huis wel.
Effectief?
Plaats een foto van de tegel en het uiteindelijke resultaat op Instagram en geef je gebruikers de mogelijkheid deze te liken. Zo creëer je meer betrokkenheid bij je volgers, dat kan leiden tot positieve earned media.

2. Een kijkje achter de schermen

Hoe spannend is het als je eindelijk kunt zien wat je normaal niet kunt zien? We zien een bedrijf vaak alleen van de buitenkant, maar zelden van binnen. Hetzelfde geldt voor fabrieken en bouwplaatsen, die vaak worden afgeschermd. Niet het proces, maar alleen het eindresultaat is dan toegankelijk voor het publiek. Zonde, want het proces maakt het eindresultaat juist extra bijzonder. Neem de verbouwing van het Rijksmuseum. Iedereen keek uit naar de opening, maar door de intrigerende documentaire Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film kreeg het een extra beleving, want we zagen allemaal hoe iedereen met hart en ziel naar de opening toe leefde. Nieuwe functies van Instagram geven de mogelijkheid om realtime, oftewel live content te delen (en als je dit opslaat, kun je het later nog eens als film delen op andere kanalen).
Effectief? 
Je biedt op deze manier iets wat bijzonder is, interessant en vooral vers van de pers. Ik kijk nu al uit naar de eerste Instagram live-video van de verbouwing rond het Koningin Julianaplein in Den Haag.

3. Samen bouwen

Sociale media zoals Instagram zijn ingericht om te dialogiseren, het functioneert voor een tweezijdig richtingsverkeer. Hoe je dit kunt inzetten, hangt af het doel dat je ermee wilt bereiken. Denk aan een woningbouwvereniging die woningeigenaren wil betrekken bij het renovatietraject. Laat eigenaren, de buurt, de hele wijk meedenken via Instagram over het ontwerp, sta open voor ideeën en deel interessante feiten tijdens de ontwikkeling. Open innovatie is het nieuwe co-creatie. Als fabrikant kun je via Instagram stakeholders op de hoogte houden van het proces – en zet je het natuurlijk extra in de spotlights als het om een ‘duurzaam’ proces gaat. Als fabrikant kun je ook een educatieve rol spelen door bijvoorbeeld een productieproces uit te leggen aan de hand van livevideo’s en prijsvragen in te zetten om volgers actief te laten participeren. Kijk ook hoe medewerkers middels de ‘Verhalen’ functie kunnen bijdragen ann de Instagram van het bedrijf om draagvlak te creëren. Als kijker kun je dan realtime processen volgen, medewerkers ontmoeten en live vragen stellen.
Effectief?
Programma’s van Discovery als How It’s Made, Megafactories en Extreme Engineering gaan dan weliswaar over groter, hoger en beter, maar met Instagram kun je sneller interacteren. Je bouwt hierdoor een betere (en transparante) relatie op met stakeholders en versterkt daarmee de reputatie van je bedrijf.

Nu denk je misschien: Instagram is hip, dat is niks voor ons als bedrijf of veel te lastig. Dat lijkt zo, maar niet meedoen is je afsluiten van je omgeving. En wie zegt dat succes op sociale media – de gekochte volgers industrie daargelaten – direct te bereiken is? Denk net als een strategie aan de lange termijn. Weet je niet wat je als eerste moet delen? Begin dan met iets waar je trots op bent in het bedrijf. Een idee, een bepaalde plek of een bepaald iemand (medewerker of klant). Je hebt inzet nodig voor inhoud, interactie en intensieve berichtgeving.

Tell your story.


Over de auteur: Natasja Vermond

Open minded, betrokken en constant bezig met nieuwe media. Natasja heeft communicatie ervaring binnen de overheid, arbeidsmarkt, evenementen en retail. Momenteel is ze werkzaam als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Persoonlijkheid en positiviteit zijn belangrijke waarden voor haar binnen communicatie. ''Een goede relatie met alle betrokken partijen moet elke dag een streven zijn, geen doel op zichzelf. Het proces is minstens zo waardevol als het resultaat.''

Geef een reactie