Informatie delen…het is je potentiële goudmijn!

Blog Kyra Blankenstein - Informatie delen…het is uw potentiële goudmijn!Klanten verwachten online correcte en volledige data over jouw producten te kunnen vinden. De wetgever eist dat je informatie over jouw producten kunt verstrekken. En je handelspartner wil informatie met je kunnen uitwisselen over orders, voorraden en facturen. Het hebben van betrouwbare informatie is het nieuwe goud in de economie. Correcte data zijn – of je nu werkt in de bouwsector, voor een bouwmarkt, groothandelaar of werkzaam bent voor een fabrikant – een potentiële goudmijn. Hoe goed kun jij bouwen op jouw informatie?

Sinds 2012 schrijf ik hier blogs als sectormanager bouw en installatiesector van GS1 Nederland. Sinds 4 januari ben ik ook sectormanager van de doe-het-zelf en tuinsector. Het verschil? Daar waar de bouw gericht is op de professionele bouw en daarmee vaak business-to-business, is de doe-het-zelfsector gericht op het retailkanaal en de consument. Er zijn ook overeenkomsten. Er bestaan immers veel leveranciers die actief zijn in beide markten en zowel aan de professionele bouw leveren, als aan de bouwmarkt.

In dit blog zet ik de bouw- en installatiesector en de doe-het-zelfsector naast elkaar. Ik richt me dan vooral even op mijn nieuwe sector: de doe-het-zelf. Wat zijn de belangrijkste GS1-thema’s en kunnen we in de bouwsector op de verschillende gebieden aanhaken?

Absolute topprioriteit = data uitwisselen

In de doe-het-zelf is het grootste en belangrijkste aandachtsgebied het hebben van correcte en volledige data, en daar uiteraard direct aan gekoppeld datakwaliteit. Het is voor leveranciers en groothandels in de doe-het-zelf niet nieuw dat zij voor de bouwmarkten informatie moeten aanleveren.

De sector is al enige tijd bezig met de uitrol van het uitwisselen van logistieke informatie over de producten via een centrale datapool. E-commerce informatie en informatie over gevaarlijke stoffen zijn daar de laatste paar jaar bij gekomen. De sector slaat daarmee een brug tussen de informatie die nodig is voor operationele processen, de informatiebehoefte van de klant en voldoet aan de wet- en regelgeving.

Steeds meer informatie en de consument

Producten worden via steeds meer verschillende kanalen aangeboden. Van online, mobiele apps en winkels tot allerlei kruisverbanden die daartussen zijn ontstaan. Verkoopkanalen raken vervlochten en vluchtige consumenten bepalen in toenemende mate waar, wat en hoe ze tot een aankoop overgaan. In een van mijn eerdere blogs over ‘het click & go-gevoel op de bouwplaats’ schreef ik al: Een scherpe prijs en een snelle levering van de bouwmaterialen op de gewenste locatie. Zelf bepalen wanneer een bestelling geleverd wordt, waardoor je het bouwproces in goede banen kunt leiden.

Werknemers zijn net consumenten. Ook die raken steeds meer gewend zelf te kunnen kiezen waar, wanneer en hoe zij producten bestellen. Bouwmarkten bieden, net als groothandels, ruimere openingstijden voor professionals en speciale drive-in-afhaalbalies voor professionele zelfstandigen in de bouw. Meebewegen met de consument betekent dat e-commerce een must is. Een webshop met correcte en volledige data over de producten is wat beschikbaar moet zijn. Ook is het voor de online klant belangrijk om producten zo ‘tastbaar’ mogelijk aan te bieden. Allemaal uitdagingen voor bedrijven van vandaag: de traditionele bouwmarkten, tuincentra, groothandels in bouwmaterialen en de webshops.

Als het gaat om e-commerce, de webshop en het uitwisselen van informatie bestemd voor consumenten? ‘We’ – GS1 Nederland in samenwerking met de doe-het-zelfsector – zijn klaar met het maken van afspraken en met het inrichten van de velden, nu zo’n vierhonderd en dat aantal zal zeker nog groeien in de toekomst. Richtlijnen gaan dan over wat voor informatie bedrijven uitwisselen. Bij het uitwisselen van afbeeldingen gaat het bijvoorbeeld om kleur, kwaliteit, aanleverspecificaties en naamgeving. Dit heeft straks als resultaat dat afbeeldingen van producten kunnen worden gepubliceerd uit een centrale database.

Nog zo iets….. Gevaarlijke stoffen vervoeren en de wetgeving

De wetgever, zowel nationaal als Europees, eist ook data over gevaarlijke stoffen. Bedrijven in de doe-het-zelf branche moeten compliant zijn. Bouwmarkten kunnen dan vaststellen welke maatregelen er nodig zijn om producten veilig te transporteren, op te slaan in het magazijn en te verkopen in de bouwmarkt of online aan de consument. Hetzelfde geldt voor de gevaarlijke stoffen en de informatie die daaromtrent gedeeld kan gaan worden. Al deze nieuwe velden zijn onderdeel van de data uitwisseling die via de centrale datapool GS1 Data Source loopt.

Data in de bouw net zo belangrijk als in de doe-het-zelf?

Data is de smeerolie van al je processen. Kortom, een goudmijn als je kunt bouwen op je informatie en op die van je handelspartner. In de doe-het-zelf zijn ze daar razend druk mee. En ook in de bouw zouden we daar nog wel wat extra stappen kunnen zetten. Dat het belangrijk is om over betrouwbare en correcte data te beschikken en deze goed te kunnen borgen, daar bestaat nauwelijks discussie over. Het betekent immers dat je data real-time kunt gebruiken om processen te kunnen optimaliseren. Natuurlijk geautomatiseerd. Data grijpt in vrijwel alle processen en het is een perfect middel om de processen te verbeteren, betere inzichten te krijgen en zo de juiste beslissingen te nemen of zaken op een andere manier te organiseren.


Over de auteur: Kyra Blankenstein

Als je mij vraagt waar in de bouwsector het meeste voordeel behaald kan worden zeg ik: ‘Samenwerken is de bouwsteen tot succes!’ Hier ben ik van overtuigd geraakt bij GS1 Nederland, waar ik sinds maart 2005 werkzaam ben. Hier heb ik de afgelopen jaren samenwerkingsinitiatieven voorbij zien komen tussen de ketenpartijen in verschillende sectoren. Ja, zelfs concurrenten die aan één tafel zitten om samen op zoek te gaan naar een efficiëntere en effectievere manier van werken. In mijn huidige rol als sectormanager Bouw en Installatie ligt mijn focus op samenwerkingsinitiatieven op het gebied van logistiek en standaardisatie. Ik vind het belangrijk dat de fabrikanten, groothandels en bouwers en installateurs beter gaan samenwerken, maar ook op het niveau van brancheorganisaties en verenigingen is samenwerking van groot belang. Als we allemaal ons (bouw)steentje bijdragen in de samenwerking volgt het succes vanzelf.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP