Infographics: vormgeving vs. marketing

De infographic is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Met een infographic wordt informatie op een aantrekkelijke en behapbare manier gepresenteerd. Hoewel het maken van een goede infographic tot het domein van de vormgever lijkt te behoren, valt of staat een goede infographic met goede input. Als je te veel of onduidelijke input aanlevert, kun je niet verwachten dat de vormgever daar een mooie eenduidige infographic van kan maken.

Om te voorkomen dat vormgeving en marketing lijnrecht tegenover elkaar komen te staan ben ik de samenwerking aangegaan met mijn collega’s van vormgeving. Samen hebben we een aantal richtlijnen voor marketeers opgesteld om in samenwerking met de vormgever tot de ultieme infographic te komen.

Eén verhaal

Een geslaagde infographic heeft één bepaald doel of thema. Er moet een verhaal in zitten. Infographics lenen zich perfect voor het uitbeelden van:

    • Een procesgoat-vs-goat-1373896
      Bijvoorbeeld: het traditionele bouwproces.
    • Een beweging in de tijd
      Bijvoorbeeld: hoe heeft BIM zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
    • Een stappenplan
      Bijvoorbeeld: hoe stel ik een goed marketingplan op?
    • Het beantwoorden van een vraag
      Bijvoorbeeld: wat heeft een installateur aan BIM?
    • Het uitleggen van een onderwerp
      Bijvoorbeeld: marketing automation.
    • Het maken van een vergelijking
      Bijvoorbeeld: conceptueel bouwen vs. traditioneel bouwen.

Let er op dat er bij een goede infographic slechts op één of een deel van een onderwerp ingezoomd kan worden. Als je te veel aspecten van een thema wil belichten, wordt een infographic al snel te vol of te rommelig. Hierbij schiet een infographic zijn doel voorbij.

Het doel van een weergave in een infographic is dat mensen in één oogopslag zien wat het onderwerp is. Bij te veel informatie of onderwerpen is niet meer duidelijk weer te geven waar het nu precies om gaat. Houd hier rekening mee wanneer je een infographic wil laten maken. Stel jezelf daarom altijd de vraag: wat is mijn kernboodschap? Deze kan worden weergeven in een infographic.

Beperkt gebruik van tekst

Kenmerkend voor een infographic is dat je in één oogopslag ziet waar hij over gaat. Het is daarom belangrijk dat er zo min mogelijk tekst gebruikt wordt. Mocht een onderwerp meer uitleg behoeven dan kan de infographic beter als samenvatting van de uitleg dienen. Voor extra informatie kan dan doorverwezen worden naar een rapport of website.

Let er op dat je geen hele verhalen bij de vormgever aanlevert. Dit kun je hooguit doen om je verhaal toe te lichten, maar verwacht niet dat deze tekst opgenomen wordt in de infographic. In een infographic komen vaak enkele belangrijke kernwoorden, kreten en korte zinnen.

Slim gebruik van tekst

Zorg dat de tekst die je gebruikt veelzeggend is en het verhaal ondersteunt. Een sterk visuele infographic heeft een killer headline nodig voor het duidelijk maken van het onderwerp van de infographic.

Verder gelden voor infographics dezelfde schrijfregels als voor andere content. Let goed op je schrijfwijze en tone of voice. Pas deze aan op basis van de doelgroep waarvoor je schrijft. Let op met vakjargon. Aan sommige doelgroepen dienen specifieke vaktermen uitgelegd te worden.

Een infographic leent zich ook goed voor het weergeven van cijfers. Let er hierbij wel op dat de cijfers betrekking hebben op één onderwerp. Een voorbeeld van een cijfermatige infographic is een tijdlijn. Een ander voorbeeld is cijfers over het aankoopgedrag van consumenten.

Een infographic over het maken van een infographic

Een uitleg over een goede infographic kan natuurlijk niet alleen tekstueel weergeven worden. Onze stagiaire vormgeving Romy van Kleef heeft daarom een infographic over het maken van een goede infographic gemaakt. Haar infographic is speciaal gericht op marketeers, dus doe er je voordeel mee!

Infographic voor de Blog (2)

 

 


Over de auteur: Chloë Nieuwdorp

Chloë Nieuwdorp werkte als contentmanager bij BouwStijl Media, het contentmarketingbureau van BouwKennis. Ze schreef zowel over ontwikkelingen in de bouw,- vastgoed,- en installatiesector in het algemeen, als over marketing, nieuwe media en communicatie in het bijzonder. Dit deed zij voor verschillende externe partijen via diverse media, zowel online als offline.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP