Influencers, wat moet ik ermee?

Column – In marketingland is het dé hype van het afgelopen jaar. De influencer. Volgens cijfers van reclameblad Adformatie zet 43% van de bedrijven deze vorm van marketing in, en 38% ziet zelfs een positief effect op sales.

Wat zijn influencers dan? Het is een verzamelnaam voor populaire mensen op YouTube, Instagram, Snapchat, etc. Kinderen schijnen niets liever te willen worden dan influencer. Brandweerman, dokter, of advocaat? Vergeet het maar: echte impact maak je als influencer.

Ik heb best een probleem met influencers. Het woord alleen al. Kijk, YouTuber of Instagrammer, daar kan ik nog in komen. En dat je dan iets slims met bedrijven moet doen, om centen te verdienen, snap ik geheel. Maar om het nou influencer te noemen… Dat voelt toch een beetje als: “ik ben hier op aarde om je te beïnvloeden, om je producten aan te smeren”. Maar goed. Een semantische discussie…

Waar ik ook niet tegen kan, zijn al die geposeerde, gestileerde #lovemylife momenten, waar onze online sterren vele tienduizenden mensen mee bereiken. De ene foto nog mooier dan de ander, ze leiden een leven als in een reclamefolder. “Ja, laat ik hier even in het raam van dit leuke hotel aan de gracht gaan zitten, met een kopje kruidenthee, een paar rozenblaadjes, en een prachtige zonnestraal achter me. Duckface aan.. Zooo spontaan…”

Of juist die gefakete twijfels, waar je als kijker alleen maar zelf onzeker van wordt. Dan krijg je een inkijkje in hun ‘persoonlijke’ leven, met al hun existentiële worstelingen. Zoals een dame met prachtig ravenzwart haar: “Oh! Ik vind mijn kapsel echt vreselijk zitten”, waarbij ik alleen aan mijn eigen wijkende haargrens kan denken.

En dan het géld wat die gasten ermee verdienen. Is dat echt serieus? Enzo Knol, die YouTuber die op het jeugdjournaal kwam omdat het uit was met zijn vriendin… Die gozer schijnt zijn huis gewoon cash afgetikt te hebben. Of een ander beauty-koppel uit Australië en Groot Brittannië. Die reizen al jaren rond over de hele wereld, en betalen dat van de berichten die ze plaatsen. Schrik niet: minimaal $3000 per foto…

Ze hebben tienduizenden volgers, ze kunnen ervan leven, kunnen niet zingen of voetballen en toch zijn ze de nieuwe sterren…. En god, wat ben ik jaloers…

Ik bedoel, de Matthijs van Nieuwkerken en Eva Jineks van deze wereld hebben met behulp van hun talent én de invloed van een TV-netwerk hun personal brand opgebouwd. Deze influencers doen het helemaal op eigen kracht. Ze creëren zélf hun content, doen zélf hun marketingstrategie, voelen zélf hun doelgroep als geen ander aan.

Kortom, je kan ze belachelijk maken, neerzetten als iets voor een te jonge doelgroep, maar je kunt er ook van leren. Als je de juiste content hebt, voor een doelgroep die jij goed kent, en als je consequent levert, dan kan ook jíj een groep schare volgers kweken. En dan hoef je niet eens een duckface op te zetten.


Over de auteur: Rens de Jong

Rens de Jong is een veelzijdig presentator en journalist. Rens is bedenker en presentator van verschillende programma’s zoals BNR Duurzaam, de Grote BNR Klantenshow, en BNR Leiderschap. Door zijn jarenlange ervaring bij het financieel-economische radiostation BNR Nieuwsradio voelt Rens zich thuis in onderwerpen zoals leiderschap, ondernemerschap, duurzaamheid en technologie. Ook is hij oprichter van de BNR in BusinessClub. Daarnaast schrijft hij columns over het bedrijfsleven, politiek, reclame en media. Onder andere als vaste columnist in de BouwKennis KwartaalVisie.

Geef een reactie