In gesprek met Yves de Boer

8969832832_f3adb8b715_hOp dinsdag 23 juni jl. vond bij het ‘techniekHuys in Veldhoven de Innovatie
discussiebijeenkomst plaats voor gemeenten, bouw- en infra bedrijven,
woningcorporaties, adviesbureaus en architecten. De afdeling Bouwend Zuidoost-Brabant van Bouwend Nederland was initiatiefnemer. Gespreksleider deze middag was Yves de Boer.

Mooie reden om aansluitend in een gesprek met De Boer (oud-gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant) op zoek te gaan naar zijn visie omtrent innovatie. Meer specifiek, in hoeverre heeft bestuur invloed op de mogelijkheid tot innoveren? De Boer was als oud-gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant verantwoordelijk de portefeuille Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen.

In hoeverre denkt u dat innovatie ingegeven wordt door de crisis?

Innovatie is van alle tijden, anders hadden we nu nog rondgereden met de stoommobiel. De crisis werkt vaak wel als een katalysator op het innovatieproces van twee gezichtspunten. Ten eerste als in een sector het verdienmodel verdampt zal de ondernemer nieuwe manieren zoeken om zijn balans te verbeteren. Eigenlijk is dit geen echte innovatie. Het tweede perspectief is veel interessanter. Ondernemers die hun dienst of product doorontwikkelen of de markt op een totaal andere manier gaan benaderen is de vorm van innovatie die een sector echt verder helpt.

Verwacht u bij een aantrekkende markt dat innovaties door bedrijven afnemen?

Neen, zeker op dit moment zien we dat innovatie in het bedrijfsleven een nieuw mantra is geworden voor de ondernemer. We zien de samenleving in een hoog tempo veranderen en dat eist een verhoogde alertheid van de ondernemers. Ook de overheid stimuleert het innovatieproces daar waar mogelijk. Het is de nieuwe (noodzakelijk geworden) spanning in de driehoek consument, bedrijfsleven, overheid. Ik durf zelfs te stellen dat oude rolpatronen in die driehoek niet vanzelfsprekend meer zullen zijn. Een voorbeeld is het fenomeen van 3D-printing. Software die de printopdracht aanstuurt is shareware en de consument wordt langzamerhand zijn eigen producent.

U sprak tijdens de discussiebijeenkomst over innovatiekracht vs hindermacht.
Branchegenoten gaven hierbij aan dat ze met regelmaat bestuurlijk een remmende werking ervaren. Hoe kan deze remming worden weggenomen?

Overheden moeten voorkomen met fiscale en juridische regeldruk een hindermacht te zijn voor het bedrijfsleven. Maar deze medaille heeft ook een keerzijde. Ondernemers vinden dat op het moment dat ze gehinderd worden door externe omstandigheden, de overheid moet ingrijpen en regels moet stellen om ongehinderd te kunnen werken. Ik zou bedrijvig Nederland weer willen uitnodigen om met de overheden in gesprek te gaan om sámen te bezien hoe hindermacht kan worden omgezet in ontwikkelkracht.

Wat zijn volgens u kritische succesfactoren om innovatie te stimuleren vanuit bestuurlijk perspectief?

Gretige ondernemers die met de overheid in gesprek willen. Aan de andere kant overheden die bereid zijn binnen vooraf bepaalde marges met ondernemers te experimenteren. Oefenen met wet- en regelgeving in living labs. Het mooiste is natuurlijk als de overheid een financieel steentje kan bijdragen aan de innovaties zoals de provincie Noord-Brabant haar innovatiefonds kent.

Hoe kunnen marktpartijen bijdragen om het voor bestuur makkelijker te maken te faciliteren in de mogelijkheden tot innovatie?

De overheden zoeken met de samenleving steeds nieuwe wegen om verder te komen. Vertrouwen in elkaar is volgens mij de sleutel. Een heel mooi voorbeeld is een drone die een geodeet ondersteunt bij landmeetkunde. Dit wordt nu al gebruikt in de civiele techniek.

Welke innovaties binnen de bouwkolom spreken u aan?

3D-printing (Canalhouse Amsterdam), smart ontwerpen van bouwprocessen op maat

Welke innovaties buiten de bouwkolom spreken u aan?

De woonzorgconcepten

Op welke manier denkt u dat kennisdeling omtrent innovaties het beste tot zijn recht komen?

Informele bijeenkomsten met gerichte gespreksthema’s, maar wel “down to earth”
“onze” middag was een mooi voorbeeld, maar sluit andere werkmodellen niet uit natuurlijk.


Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is marketing manager binnen VB Groep (7 bedrijven, actief in Ontwikkelen en Bouwen). Daarnaast worden vanuit 1412 Marketing & Media andere bedrijven geholpen met marketing & media vraagstukken. Een overzicht van activiteiten vindt je hier. “Mensen doen zaken met mensen, niet met logo’s. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en organisaties de mensen achter de logo’s laten zien. De enige manier om dat te doen is transparantie. Schuif de gordijnen van je organisatie aan de kant en laat mensen binnenkijken. Grote kans dat daar ook een klant bij zit…” Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Ik vind het fantastisch om partijen te verbinden, bij voorkeur door het delen van kennis. Vóór anderen om te helpen, amuseren of inspireren, dóór anderen om geïnspireerd te raken. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die hun kennis en ervaring transparant delen (leuk en goed) gevonden worden. Maarten van Ham +31 6 10587038 info@14-12.com

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP