Identiteit en de jacht op vakmensen

“15 miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde.
Die schrijf je niet de wetten voor. Die laat je in hun waarde…”

We zingen het nog steeds voluit mee. Bij het zien van het bijhorende videoclipje, krullen onze mondhoeken. Fluitsma & van Tijn wisten de identiteit van Nederland te vatten.

Meer dan 10 jaar later is het onderwerp ‘Onze Nederlandse identiteit’ meer dan ooit actueel. Het lijkt momenteel gespreksonderwerp nummer 1.

Waarom is identiteit zo belangrijk?

Identiteit geeft weer hoe wij daadwerkelijk zijn of wie wij willen zijn. De identiteit wordt bepaald door onze cultuur, waarden en gedrag.

Dat is niet alleen van belang voor ons land, maar ook voor jouw bedrijf. Als medewerkers het merk (jouw bedrijf) met haar waarden omarmen en dit ook laten zien in hun dagelijks werk, geeft dit een enorme impuls aan de ambities van het bedrijf. Jouw bedrijf wordt hún bedrijf. Medewerkers worden medemerkers. Worden deze kenmerkende waarden door externen gezien, gehoord en ervaren; dan ontstaat er een positief imago. Een positief imago is van invloed op jullie succes.

Gelukkig kun je de identiteit van jouw bedrijf, samen met je medewerkers vormgeven. Dat is gegarandeerd eenvoudiger dan de identiteit van Nederland, met (inmiddels)17 miljoen mensen bepalen.

Wie zijn wij? Weten jouw medewerkers dat?

Als jij aan jouw medewerkers vraagt; ‘Wie zijn wij?’, ‘Waar staan wij voor?’ en ‘Waarom kiezen klanten voor ons?”, weet jij dan welke antwoorden jij krijgt?

Probeer het eens. Veel voorkomende reacties zijn namelijk; optrekkende wenkbrauwen, kijken naar anderen, een twijfelende of zelfs geen enkele reactie. Jammer. Wanneer namelijk iedereen weet wat hun bedrijf typeert, wat het bedrijf wil uitdragen en er ook zo naar handelt, dán kun je bouwen aan een sterk merk c.q. sterk imago.

Valkuil

Laat je daarom niet verleiden om – zodra er weer geld in het laatje zit – dit direct te besteden aan allerlei online en offline communicatiemiddelen.

Een gave website, nieuwsbrief, brochures of het gebruik van social media volgt pas in een volgende fase. Voorkom dat je werkt aan een beeldvorming die intern niet aansluit. De externe omgeving prikt hier zo door heen.

De waan van alle dag

Afgelopen weken hebben wij een middelgroot technisch bedrijf in Midden-Limburg (ca. 40 medewerkers) ondersteund. Het gaat goed met het bedrijf; de orders stromen weer binnen en mensen werken keihard.

Toch is het bedrijf, zo als ze zelf zeggen, ‘de weg kwijt’.

Wij rennen de hele dag door. Nemen opdrachten aan, voeren die naar beste vermogen uit en gaan weer naar de volgende klus. De diversiteit van klanten schiet alle kanten uit. Wij vinden vaak het wiel opnieuw uit omdat de ene accountmanager niet meer op de hoogte is van wat de ander doet. Uren worden verspild. Interne overleggen gaan vaak niet door of mensen zijn afwezig vanwege een ‘spoedje”, aldus het relaas van de directieleden.

Herkenbaar? De groeiende economie zorgt weer voor vertrouwen en bedrijvigheid. Bedrijven zijn superblij met een volle orderportefeuille. De keerzijde; wij vragen ons niet meer af of ons bedrijf groeit op de wijze zoals wij willen dat het groeit. De waan van de dag bepaalt de regie.

Stuurknuppel

Voor het technisch bedrijf was het tijd om de stuurknuppel weer stevig in eigen hand te nemen. Samen hebben wij in de overvolle agenda’s ruimte vrij gemaakt voor een krachtige en open sessie met directie en een groep medewerkers. Koppen bij elkaar. Doel;  samen bepalen wie we zijn, wat wij willen bereiken en op welke manier. Hoe gaan wij samen werken aan een duurzame relatie met onze klanten?

Mensen werden gehoord en er werd indringend met elkaar gesproken. Zo kwamen zij samen tot de kern. Geen opgelegde identiteit. Maar een die gedragen wordt door het hele team. Waar men elkaar op kan aanspreken en waar bijschaving hier en daar zeker nodig zal zijn.

Stap 2; vertaling identiteit

Daarna aan de slag met de vertaling van de identiteit in een marketing- en communicatieplan. Persoonlijk en oprecht. Leidend is volgens het technisch bedrijf: ‘Doe wat je zegt. Zeg wat je doet.’ Zowel intern als extern. De buitenwereld hunkert naar authenticiteit, persoonlijke aandacht en een intense klantbeleving. Aandachtspunten die het bedrijf ter harte neemt. Alle communicatiemiddelen worden onder de loep genomen en aangepast aan de vastgestelde identiteit van het technisch bedrijf. Zo ontstaat een congruent verhaal. Een verhaal dat hen intern en extern verbindt. Een helder verhaal, ook voor nieuwe medewerkers.

Positief imago en de arbeidsmarkt

Zoals bekend voorziet men binnenkort een tekort aan technisch geschoolde medewerkers. Een nijpende situatie in o.a. de bouw-, installatie- en IT-sector. De jacht op vakmensen is een gevolg. Niet alleen de beeldvorming van de sector, maar ook van de individuele bedrijven wordt buitengewoon belangrijk.

De vakman en –vrouw die namelijk werk zoekt of diegene die van baan wilt veranderen start haar zoektocht online. Hier ontstaat een eerste indruk. – Een aandachtspunt voor menig bedrijf ! – De werkzoekenden informeren uiteraard in hun netwerk naar ervaringen. Wordt hun persoonlijk indruk bevestigd door positieve ervaringen van klanten of medewerkers?

In de sollicitatieprocedure volgen kennismakingsgesprekken met personen uit het bedrijf van hun keuze. Vertellen medewerkers enthousiast over hun bedrijf, zijn zij trots en kunnen zij energievol weergeven hoe het is om bij hun bedrijf te werken? Complimenten! Jouw medewerkers zijn inderdaad jouw medemerkers. Jouw ambassadeurs. En in de jacht op vakmensen wordt dit vast en zeker beloond!


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie