How to close the digital gap?

Internet of things, virtual reality, augmented reality en artificial intelligence. Termen waar wij als marketeers dagelijks mee overspoeld worden. Via blogs, video’s en andere kanalen wordt ons duidelijk gemaakt dat we er niet meer omheen kunnen. Dit is de toekomst. Hier moeten we wat mee.

Maar, is dat wel zo? Is dit wel echt de toekomst en moeten we hier echt nu wat mee? Kun je dit zo generaliserend zeggen? Ik betwijfel het. Soms leven wij als marketeers in onze eigen bubbel en komen we daar maar lastig uit. Áls we daar wel uitkomen, ontdekken we dat het grootste deel van onze doelgroep nog helemaal niet zo gedigitaliseerd is als dat wij soms denken en als dat wij zijn. Digitalisering in de bouw is al jaren gaande, maar hier zijn nog veel slagen te maken.

Kansen benutten

De toenemende digitalisering is dus zeker de toekomst, alleen ligt die niet voor iedereen even dichtbij. Ondanks dat de bouw niet zo snel mee digitaliseert als dat wij misschien zouden willen, worden er wel degelijk stappen gezet. De belangrijkste stap is natuurlijk het werken volgens BIM. Sinds een aantal jaar werken steeds meer partijen met BIM en dit aantal blijft zich uit breiden. BIM is een must bij veel projecten en kun je niet aan deze eis voldoen, lig je er al snel uit bij de aanbesteding. Naast BIM, zien we dat vooruitstrevende bedrijven ook al technieken zoals Virtual Reality inzetten. Kansen op het gebied van digitalisering liggen er dus genoeg. Kansen die als ze benut worden, extra rendement en efficiëntie op zullen leveren en de bouw weer een extra boost kunnen geven.

De beste investering

Tot die tijd is er nog een ‘digital gap’ tussen marketeers en de bouwsector. Marketeers lopen voorop en zijn helemaal thuis in de digitale wereld, de bouw nog maar beperkt. Hoe bereiken we hen dan toch op de juiste manier en hoe verkleinen we dat gat? Wat mij betreft blijven we – in dezelfde mate of misschien zelfs in meerdere mate – fysieke evenementen organiseren waar we onze klant daadwerkelijk ontmoeten, tijd nemen om met hem te spreken en zo in een korte tijd de relatie te onderhouden.

Event marketing is in deze tijd meer dan ooit noodzakelijk om contact te houden met onze doelgroep. Als we met BIM mensen willen verbinden en stimuleren dat partijen optimaal samenwerken, waarom zouden we als marketeers dan in onze digitale bubbel blijven zitten? Want laten we eerlijk zijn, uiteindelijk gaat er niks boven persoonlijke ontmoetingen en is dit de beste tijdsinvestering die je kunt doen.


Over de auteur: Irene Smaal

Irene Smaal studeerde Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en is werkzaam als marketing executive bij Stabiplan. Stabiplan ontwikkelt en verkoopt ontwerpsoftware voor installatietechniek; MEPcontent.com is de BIM-bibliotheek met uniforme objectinformatie voor de installatiebranche. Sinds 2018 maakt Stabiplan onderdeel uit van de MEP divisie van Trimble Inc.


Laatste blogs:

    Geef een reactie