How to close the digital gap?

Internet of things, virtual reality, augmented reality en artificial intelligence. Termen waar wij als marketeers dagelijks mee overspoeld worden. Via blogs, video’s en andere kanalen wordt ons duidelijk gemaakt dat we er niet meer omheen kunnen. Dit is de toekomst. Hier moeten we wat mee.

Maar, is dat wel zo? Is dit wel echt de toekomst en moeten we hier echt nu wat mee? Kun je dit zo generaliserend zeggen? Ik betwijfel het. Soms leven wij als marketeers in onze eigen bubbel en komen we daar maar lastig uit. Áls we daar wel uitkomen, ontdekken we dat het grootste deel van onze doelgroep nog helemaal niet zo gedigitaliseerd is als dat wij soms denken en als dat wij zijn. Digitalisering in de bouw is al jaren gaande, maar hier zijn nog veel slagen te maken.

Kansen benutten

De toenemende digitalisering is dus zeker de toekomst, alleen ligt die niet voor iedereen even dichtbij. Ondanks dat de bouw niet zo snel mee digitaliseert als dat wij misschien zouden willen, worden er wel degelijk stappen gezet. De belangrijkste stap is natuurlijk het werken volgens BIM. Sinds een aantal jaar werken steeds meer partijen met BIM en dit aantal blijft zich uit breiden. BIM is een must bij veel projecten en kun je niet aan deze eis voldoen, lig je er al snel uit bij de aanbesteding. Naast BIM, zien we dat vooruitstrevende bedrijven ook al technieken zoals Virtual Reality inzetten. Kansen op het gebied van digitalisering liggen er dus genoeg. Kansen die als ze benut worden, extra rendement en efficiëntie op zullen leveren en de bouw weer een extra boost kunnen geven.

De beste investering

Tot die tijd is er nog een ‘digital gap’ tussen marketeers en de bouwsector. Marketeers lopen voorop en zijn helemaal thuis in de digitale wereld, de bouw nog maar beperkt. Hoe bereiken we hen dan toch op de juiste manier en hoe verkleinen we dat gat? Wat mij betreft blijven we – in dezelfde mate of misschien zelfs in meerdere mate – fysieke evenementen organiseren waar we onze klant daadwerkelijk ontmoeten, tijd nemen om met hem te spreken en zo in een korte tijd de relatie te onderhouden.

Event marketing is in deze tijd meer dan ooit noodzakelijk om contact te houden met onze doelgroep. Als we met BIM mensen willen verbinden en stimuleren dat partijen optimaal samenwerken, waarom zouden we als marketeers dan in onze digitale bubbel blijven zitten? Want laten we eerlijk zijn, uiteindelijk gaat er niks boven persoonlijke ontmoetingen en is dit de beste tijdsinvestering die je kunt doen.


Over de auteur: Irene Smaal

Irene Smaal studeerde Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en is werkzaam als marketing executive bij Stabiplan. Stabiplan ontwikkelt en verkoopt ontwerpsoftware voor installatietechniek; MEPcontent.com is de BIM-bibliotheek met uniforme objectinformatie voor de installatiebranche. Sinds 2018 maakt Stabiplan onderdeel uit van de MEP divisie van Trimble Inc.


Laatste blogs:

    Geef een reactie

    Uw privacy en het gebruik van cookies

    Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

    Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

    Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

    Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

    x

    • Functioneel
    • Marketing

    Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    _ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
    _gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
    _gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
    ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
    ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

    Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP