Hoog in Google eindigen? 10 tips voor online content marketing in 2018

Iedereen wil graag hoog (onbetaald) met zijn of haar pagina in Google eindigen. Weten hoe je hierin beter kunt presteren zonder veel moeite? Lees dan verder.

Google blijft haar algoritmes veranderen. Op een manier die voor veel bedrijven die de afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in search engine optimalisation (SEO) en het verstoppen van meta tags in de websites niet als muziek in de oren klinken. Wel is het een kans voor bedrijven die oprecht content delen om klanten te helpen. Google herkent namelijk de wijze waarop content wordt opgebouwd en op welke vragen die in Google gesteld worden antwoord gegeven worden. Hieronder 10 tips waar je rekening mee kunt houden als je beter gevonden wil worden in Google.

1. Size matters

GoogleWaar het eerder gebruikelijk was om korte content te produceren die makkelijk geconsumeerd wordt, is het niet langer beter om korte content te produceren. Zo zie ik dat – mits content relevant is – langere content beter wordt geranked door Google. Belangrijkste reden hiervoor is dat er meerdere linked keywords in je tekst voor kunnen komen. Wat dit betekent lees je verderop.

2. Relevant onderwerp als titel

Het klinkt als een open deur maar toch goed om te noemen. De titel van je content is belangrijk voor Google. Het geeft namelijk (mogelijk) antwoord op de vragen waar klanten mee zitten. Dus wil je antwoord geven op de vraag hoe mensen hoog in Google kunnen eindigen? Zorg ervoor dat dit verpakt zit in je titel. Google neemt hierin gebruikerservaringen mee.

Google

3. Gebruikerservaringen zijn belangrijk

Hoe werken die gebruikerservaringen en wat kun jij hiermee? Doordat Google meet hoe lang personen na het zoeken op Google op jouw site verblijven, weten ze of het door jouw gedeelde artikel relevant is voor de lezers. Hoe langer de personen op je site verblijven des te relevanter is je artikel. Het aantrekkelijk maken van je bericht middels media (video/afbeeldingen etc) zorgt ervoor dat je content aantrekkelijker is voor de gebruikers, waardoor de verblijfstijd op je site waarschijnlijk wordt verlengd en je dus uiteindelijk weer hoger ranked in Google.

4. Van markeren kun je leren

Daarnaast zijn markeringen in je teksten belangrijk om de aandacht vast te houden. Een voorbeeld hiervan is;

“Wat leren we hiervan?”

Ja, dit was zo’n markering. Grote kans dat jij dit nu leest omdat je bereid bent meer te leren. Als mijn voorgaande tekst echter voor jou niet relevant was ben je nu al afgehaakt. Teken dat mijn markering te laat kwam. Test hier dan ook mee. Op die manier zie je welke markeringen werken en waar en wanneer je ze het beste kunt inzetten.

5. Subtitels die jouw bezoekersaantallen stuwen

Het gebruik van korte subtitels gevolgd door korte stukken tekst worden beter geconsumeerd dan als stukken tekst aan elkaar worden geschreven. Zorg er dan ook voor dat de alinea’s niet te lang zijn en dat je subtitels aangeven wat de lezers mogen verwachten. Daarnaast werkt het als je subtitels gebruikt die waarde toevoegen. Zo had ik bij deze subtitel ervoor kunnen kiezen om “subtitels” te noemen. Maar ik heb er bewust voor gekozen om waarde aan te geven door te zeggen dat de subtitels jouw bezoekersaantallen zullen stuwen. Voor mij werkt het, want jij vond immers deze blog. Dit sluit aan bij het eerder geschreven boek van Edwin Vlems die een interessant boek schreef over Real inbound marketing, jij vond dit boek. Hierin wordt door Edwin nadrukkelijk weergegeven hoe inbound (of content marketing) werkt.

6. 2 seconden om te overtuigen

Tijd is inmiddels het meest kostbare bezit wat mensen hebben. Geen tijd om te bellen, niemand wil gestoord worden. Geen mogelijkheid om voicemails in te spreken. App me maar en ik bepaal wel wanneer ik in mijn tijd contact met je opneem. Jammer? Misschien. Maar dit wetende moet je hier rekening mee houden. Het moment dat mensen jouw website bezoeken, zorg dan dat je na je titel direct een belofte doet waarom het voor hen interessant is om door te lezen. Je hebt twee seconden om lezers te overtuigen, niet meer. Nee, je hoeft niet terug te scrollen hoe ik je dat zojuist beloofde, hier is de belofte nog een keer: “Iedereen wil graag hoog (onbetaald) met zijn of haar pagina in Google eindigen. Weten hoe je hierin beter kunt presteren zonder veel moeite? Lees dan verder.”

7. Werk met cijfers

Cijfers werken. Niet alleen als algemeen vertrouwen voor data en kennis, maar ook in titels. Dus 10 tips voor content marketing in 2018 werkt. Mensen zijn overigens dol op lijstjes dus 10 tips, de 5 beste manieren om, het overzicht van 2017. Dit soort dingen werken.

8. Link, intern en extern

Zoals je gezien hebt heb ik eerder Edwin Vlems credits gegeven voor zijn geweldige boek. Niet dat ik aandelen in zijn verkopen heb, maar de kans is groot dat hij het kan waarderen en daardoor deze blog mogelijk deelt binnen zijn netwerk. Verder is het zo dat Google bekijkt van welke en naar welke sites vanuit content wordt gelinked. Zo is het dus belangrijk om binnen je content naar minimaal 2-5 links door te linken. De kans dat Google je hierdoor hoger ranked is significant.

9. Hoger ranken door linked Keywords

Eerder gaf ik al aan dat keywords (of termen gerelateerd aan je artikel) waarvan het waarschijnlijk is dat personen naast de eerdere zoekvraag hierop zoeken fysiek hoger in je content staan. Google scant namelijk je content op deze keywords, relateert deze aan je titel en het zoekgedrag van mensen en zorgt dat deze verbanden uiteindelijk impact hebben op je zoekresultaten. Ook het intern delen van links binnen je pagina is hiervoor van belang. Een makkelijke manier om te weten welke keywords passen bij de zoekterm die relevant is voor jouw klant is makkelijk. Google de zoekterm, kijk onderaan de pagina en daar staan overeenkomstige zoektermen. Dit zijn de termen die je hoog in je artikel wil hebben.

10. Social share? ja graag!

Het is niet per se zo dat er veel traffic via social media op jouw website belandt. De makkelijkste manier om gevonden te worden is toch via Google omdat daar ook de meeste zoektochten beginnen. Toch is de koppeling met social enorm relevant. Waarom? Google meet namelijk ook hoe vaak jouw content wordt gedeeld. Is dit namelijk vaak, dan is de kans hoog dat jouw content relevant is. Daarmee wordt Google weer relevanter voor haar klanten. Zij zullen je daar dus voor belonen door je hoger te ranken.

Ik hoop dat deze tips je hebben kunnen helpen. Is dit zo dan wordt delen gewaardeerd. Op die manier maken we Google (en de vindbaarheid van mijn content) weer een beetje beter 😊.


Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is marketing manager binnen VB Groep (7 bedrijven, actief in Ontwikkelen en Bouwen). Daarnaast worden vanuit 1412 Marketing & Media andere bedrijven geholpen met marketing & media vraagstukken. Een overzicht van activiteiten vindt je hier. “Mensen doen zaken met mensen, niet met logo’s. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en organisaties de mensen achter de logo’s laten zien. De enige manier om dat te doen is transparantie. Schuif de gordijnen van je organisatie aan de kant en laat mensen binnenkijken. Grote kans dat daar ook een klant bij zit…” Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Ik vind het fantastisch om partijen te verbinden, bij voorkeur door het delen van kennis. Vóór anderen om te helpen, amuseren of inspireren, dóór anderen om geïnspireerd te raken. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die hun kennis en ervaring transparant delen (leuk en goed) gevonden worden. Maarten van Ham +31 6 10587038 info@14-12.com

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP