Hoe stimuleer je een growth mindset in de bouw?

Change is the only constant. Hoewel de robotisering minder hard gaat dan aanvankelijk gedacht werd, heeft de automatisering wel degelijk impact op ons werk. Want met de voortschrijdende techniek verandert de inhoud van ons werk ook. Je wilt als werknemer niet overbodig worden, en dus moet je continu blijven leren. Voor bedrijven geldt hetzelfde. En daar heb je werknemers met de juiste mindset voor nodig: een growth mindset.

Growth mindset

Mensen met een growth mindset geloven dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Als jij je best doet en oefent, kun je beter worden en groeien. Hierdoor zijn mensen met een growth mindset niet bang om iets nieuws te proberen. Het risico op fouten nemen ze op de koop toe; ze snappen dat je daarmee nieuwe vaardigheden mee ontwikkeld

Fixed mindset

De tegenhanger van een growth mindset is een fixed mindset. Bij een fixed mindset geloven mensen dat intelligentie, capaciteiten en talenten vastliggen. Het heeft vanuit dit perspectief weinig zin om door te zetten als iets toch niet lukt. Mensen met een fixed mindset gaan uitdagingen liever uit de weg en spelen het altijd op ‘safe’. Terwijl mensen met een growth mindset uitdagingen aangaan en om hulp durven vragen als ze het nodig hebben.

Iemand heeft een fout gemaakt
Iedereen maakt fouten, maar wat moet je doen als iemand een fout heeft gemaakt?

Niet doen: de fout afstraffen, bijvoorbeeld door die persoon nooit meer een dergelijke taak toe te vertrouwen.
Wel doen: de fout bespreekbaar maken. Vraag wat iemand ervan heeft geleerd en wat hij of zij de volgende keer anders gaat doet, zo staat vermeld in de Recruitment Guide 2019-2020.

Je signaleert iets en wilt feedback geven

Feedback geven hoort nu eenmaal onmisbaar op de werkvloer.
Niet doen: de feedback opsparen voor de eerstvolgende meeting of functioneringsgesprek.
Wel doen: creëer een cultuur waarin feedback geven normaal is. Vraag collega’s actief feedback over jezelf, ontvang deze met open houding en bedank de gever. Ook als het moeilijk is om te horen.

De teammeeting

Wat kun je beter wel en niet doen tijdens de teammeeting?
Niet doen: iemand die een fout heeft gemaakt, hier publiekelijk negatief op aanspreken.
Wel doen: met elkaar de ‘fout van de week’ vieren. Zet de fout en het leerpunt in de spotlights, niet degene die de fout heeft gemaakt.
Als iemand in het team een bijzonder succes boekt, is het niet aan te raden om die ene persoon publiekelijk in het zonnetje te zetten. Wat wel aan te raden is: vier het succes met heel het team.

Maak fouten, dat mag

Weinig mensen zijn succesvol geworden zonder fouten te hebben gemaakt. Hetzelfde geldt voor Michael Jordan: “I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.”

Moet je dan alles door de vingers zien? Natuurlijk niet. Houd je mensen wel aansprakelijk voor hun fouten, maar zorg ervoor dat je niet te kritisch bent of straffend overkomt. Vraag liever wat je collega heeft geleerd. Bied je mensen op het werk voldoende veiligheid, maar ook uitdaging en vertrouwen. Geef ze eens een nieuw project. Denk niet: zij heeft het nog nooit gedaan, dus zij kan dit niet, maar: ze heeft dit nog nooit gedaan, dus ik moet haar goed voorbereiden en beschikbaar zijn voor vragen. Zo stimuleer je medewerkers hun growth mindset in te zetten.

Een kleine investering in de cultuur kan zich groots uitbetalen. Werknemers in bedrijven waar de growth mindset overheerst zijn gelukkiger, presteren beter en kunnen beter samenwerken.

Over de auteur: Dennis Heemskerk

Dennis is student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij is marketeer in hart en nieren. Op dit moment is hij is trendwatcher en online marketeer bij YoungCapital. Dennis deelt zijn kennis graag en is daarnaast hard aan het bouwen aan zijn carrière.

Geef een reactie