Hoe staat het eigenlijk met de integrale samenwerking in de marketingsector?

together, we create!

De wensen en de behoeftes van klanten veranderen sterk. Doordat ze zelf op onderzoek gaan, zijn ze mondiger geworden. Ze vragen meer naar maatwerk in plaats van de eenheidsworst, die ze nu vaak wordt voorgehouden. Deze verandering zorgt voor een kanteling in de bouwsector, waarbij integrale samenwerking steeds belangrijker wordt. Het gevolg? Radicale ontzuiling. Maar hoe staat het eigenlijk met de integrale samenwerking in de marketingsector?

Vandaag de dag zoeken we niet meer naar een typische klant-leverancierverhouding, maar naar een partnership. Iemand die dezelfde belangen voor ogen heeft. Naar zo’n relatie zijn we ook op zoek in de marketing. Het blijft een uitdaging om in dit doolhof van bureaus en leveranciers een goede partner te vinden. Als je de websites gelooft, is iedere organisatie fantastisch: ‘Alleen wij hebben de beste diensten en service.’ Toch is het in de praktijk vaak een enorm gesteggel. Je zoekt een partij die je ondersteunt met kennis of tools, maar hoe weet je zeker dat ze hiervan daadwerkelijk kaas heeft gegeten en het niet bij grootpraat blijft?

U vraagt, wij draaien?

Eigenlijk zoek je naar een partner in crime; iemand die advies geeft op het gebied waar je dat nodig hebt. Die het beste met je voor heeft en er alles aan doet om jouw doelstellingen te bereiken. Partijen die dit ambiëren, zijn erg schaars. Vele leven nog in de ‘u vraagt, wij draaien’-modus. Zelden zetten ze hun expertise in om jouw doelstellingen te realiseren.

Daarnaast zijn veel bureaus heel tevreden als ze op hun eigen eilandje blijven, zonder samenwerking met andere bureaus en toeleveranciers. Dus heb je bij een gemiddelde marketingopdracht één partner op het gebied van social media, één op het gebied van SEO/SEA en één op het vlak van display advertising. Hier kun je een prachtige parallel trekken naar de bouwwereld. Ook daar lukt het zelden om architect, aannemer en installateur bij elkaar te krijgen om één product te maken voor de klant.

De marketeer in 2016: projectmanager?

In de marketingwereld is multichanneling de trend, waarbij we alle kanalen aan elkaar trachten te koppelen. Toch voel je anno 2016 als marketeer bijna een projectmanager. Ga maar na: je bent veel tijd kwijt met het onderling laten communiceren, afstemmen en opleveren van een eindproduct door je ingeschakelde leveranciers. Dit staat lijnrecht tegenover wat je verwacht en wenst: het aan anderen overlaten zonder de politieagent te spelen. De eerste stap hiernaartoe is om zeer goede werkafspraken te maken en die te documenteren. Daarom heb ik 5 tips voor een gouden samenwerking met bureaus en leveranciers.

5 gouden tips voor samenwerking

1) Verwachtingen managen
Leg vast hoe en wanneer er gecommuniceerd wordt en wat je belangrijk vindt in de samenwerking. Vind je snelheid, creativiteit of zelfstandigheid belangrijk? Wat zijn je verwachtingen hierbij?

2) Meetbare KPI’s
Zet je doelstellingen om naar meetbare KPI’s, zodat je op resultaat en kwaliteit kunt sturen en direct kunt zien of het bureau levert waar je om vraagt. Stem hierbij tevens goed af hoe en wanneer hierover gerapporteerd moet worden.

3) Advies
Geef bij het bureau aan dat je zoekt naar een partner met wie je kunt sparren om samen de doelstellingen te bereiken, in plaats van dat zij alleen een product of dienst levert.

4) Service Delivery
Leg vast welk kwaliteitsniveau je geleverd wilt hebben en wat de gevolgen zijn als de partij daar niet aan voldoet. Beloon ze als ze boven verwachting presteert.

5) Kosten
Betaal voor het resultaat en niet voor het product an sich. Misschien heb je geen 20.000 impressies nodig om een x aantal leads te genereren.

Maar wat is in al dat multichannelgeweld nu eigenlijk de rol van het (traditionele) bureau of de leverancier? Als marketeer wil je een optimale samenhang van processen en communicatiemiddelen die aansluiten bij de strategie die je voor ogen hebt. Een totaalconcept, dat de doelgroep bedient als zij er behoefte aan heeft, met informatie die voor haar belangrijk is.

The long road ahead

De doelgroep wil vooral zelf bepalen wat ze koopt, waar ze het koopt en via welk kanaal ze dat doet. Of dat on- of offline is, met welke device ze dat doen, is eigenlijk geen bewuste keuze meer. Ik geloof dat event-driven marketing met multichanneling de toekomst is, waarbij we niet meer gebonden zijn aan een op een kalender gebaseerd communicatiemodel. Waarbij je campagneresultaten over een lange periode en over alle kanalen heen gemeten wilt hebben en niet per individuele marketinguiting, om zo waarde toe te kunnen voegen waar het nodig is.

Dan stel ik me de vraag: hebben traditionele bureaus nog wel bestaansrecht? Als zij, net als de bouw, niet gaan voor integrale samenwerking, dan denk ik van niet. Er is een lange weg te gaan voor marketingafdelingen én bureaus. Hopelijk vindt de kanteling naar multichannel-totaaloplossingen snel plaats en vinden we eindelijk de partners in crime waarnaar we al zo lang op zoek zijn.

 


Over de auteur: Bibianne Kerkhoff

Bibianne Kerkhoff is afgestudeerd mediakundige, gespecialiseerd in marketingstrategie, actiecampagnes, neuromarketing en nieuwe media. Ze is werkzaam als Manager Marketing en Communication voor het integrale kennisplatform Duurzaam Gebouwd. Als enthousiaste en gepassioneerde marketingstrateeg heeft ze brede interesse voor enerzijds marketing, media en design en anderzijds organiseren, coördinatie en strategisch adviseren. “Wanneer ik kennis en ervaring mag delen met collega’s en klanten waaruit mooie resultaten komen, geeft me dat energie en enthousiasme om nog meer uit mezelf en de omgeving te halen. Daarom vind ik het een uitdaging om nieuwe marketingactiviteiten op te zetten, daarin te adviseren en met de inzet van de juiste (online) marketingmiddelen de kracht van marketing aan te tonen.” Daarnaast is zij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en productdevelopment binnen Duurzaam Gebouwd. Meer over Duurzaam Gebouwd vind je op www.duurzaamgebouwd.nl, in contact komen met Bibianne kan via kerkhoff@duurzaamgebouwd.nl.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP