Hoe social zijn onze bloggers?

HoeSocialZijnBloggersIedereen heeft er wel eens mee te maken; een writers-block. Of dat nu voor Shakespeare gold of voor de vele duizenden bloggers van de huidige tijd; we hebben allemaal wel eens moeite om iets op papier te krijgen. En de afgelopen dagen was het mijn beurt! De deadline voor een nieuwe blogpost op BouwKennisBlog kwam steeds dichter bij, maar inspiratie voor een geschikt onderwerp, ho maar!

Bloggen doe je voor een publiek

Zoekende naar een onderwerp vroeg ik mij nog eens af waarom ik dit eigenlijk doe. Wat maakt bloggen zo leuk? Zoals een auteur van boeken graag hoge verkoopcijfers ziet van zijn boeken, zo hoopt een blogger ook dat zijn posts door veel mensen gelezen worden. Natuurlijk, je weet dat blogposts op echte niche-sites minder publiek zullen trekken dan wanneer je mag schrijven op grote blogs als Frankwatching of GeenStijl. Maar wanneer je keer op keer geen lezers krijgt, rijst op een gegeven moment toch de vraag: “waar doe ik het voor?”

Op bouwkennisblog.nl hebben we overigens niets te klagen. Het aantal pageviews per post varieert van enkele honderden tot uitschieters boven de 900.

Ook mijn twee posts zijn redelijk goed gelezen en dus wist ik weer waarvoor ik het deed. En terwijl ik zo eens rond keek op de site op zoek naar inspiratie vroeg ik mij af wat mijn collega-bloggers er zoal voor doen om gelezen te worden. En omdat Social Media Monitoring nu eenmaal mijn stokpaardje is verfijnde ik de vraag naar: Hoe actief zijn zij (in het promoten van hun blogpost – en in het algemeen) op Social Media? En zie daar een onderwerp voor een blogpost is geboren.

Activiteit op bouwkennisblog.nl

De 68 actieve auteurs op bouwkennisblog.nl zijn samen inmiddels goed goed geweest voor 223 blogposts. De hoofdredactie heeft voor een redelijke spreiding gezorgd tussen de auteurs; het aantal bijdragen per auteur varieert daardoor tussen de 1 en de 10. De eigen medewerkers van Bouwkennis zijn het meest actief. Directeur Boudewijn Goedhart is koploper met 10 bijdrages. De eerste externe blogger is Ferry van Wilgenburg met 9 posts.

Activiteit op Social Media

Van de Bouwkennis-bloggers hebben er 55 een LinkedIn-profiel, of beter gezegd: hebben hun LinkedIn-account opgenomen in hun Bouwkennis-profiel. Voor Twitter geldt dat voor 43 bloggers en er zijn er 8 die hun Facebook account gekoppeld hebben. Hetgeen op zich natuurlijk niet hoeft te zeggen dat Facebook minder gebruikt wordt door onze bloggers.

Laten we de 43 Twitter-accounts eens nader onder de loep nemen:

Bouwkennisblog.nl heeft een aantal ‘grote namen’ aan zich verbonden, zo blijkt als we de Top 5 bekijken gesorteerd op het aantal Followers op Twitter.


blog03_afbeelding01

Kijkende naar de activiteit op Twitter dan nestelen Jan Willem Alphenaar, Richard Lamb en Guido Thys zich wederom in de Top 5. Deze wordt gecomplementeerd door Frank Rozendaal (9.908 tweets) en Monique Amse (6.530).

Promotie van eigen blogposts

Maar wordt er tussen al deze duizenden tweets ook over de blogposts op Bouwkennisblog geschreven? Vanuit het algemene Bouwkennisblog Twitter account wordt elke blogpost getweet, maar doen de schrijvers dat zelf ook wel?

Van alle bloggers heb ik bekeken hoe vaak de laatst verschenen post gedeeld is op Twitter en of dit ook gedaan is door de blogger zelf. En wat blijkt: van de 43 bloggers (met een Twitter account) heeft iets meer dan de helft een tweet geplaatst over zijn eigen post danwel een bericht van een ander hierover geretweet.

20 bloggers laten hier dus een kans liggen op enige eigen promotie.

Onderstaand de Top 5 van meest gedeelde posts waarin Frank Rozendaal de hoogst genoteerde blogger is zonder eigen tweet.

blog03_afbeelding02

Wie zijn de grootste influencers voor de bouwmarkt?

Ik eindig deze analyse met het vraagstuk wie de grootste online influencers zijn.

Een online influencer is iemand die met zijn berichten op social media veel invloed heeft. Het invloedscijfer wordt niet alleen bepaald door het aantal volgers; de berichten die iemand plaatst moeten ook aanzetten tot discussie en bijvoorbeeld geretweet worden.

Waarom is het interessant om te kijken naar een invloedscijfer? Het antwoord is vrij simpel: als iemand met veel invloed iets op Twitter plaatst heeft dat meer effect dan iemand met een lage invloed. Of in marketingtaal: als je de invloedrijkste mensen aan je campagne weet te binden dan heeft je campagne meer kans van slagen.

Bij de bepaling van de invloedsscore (volgens Social Media Monitoring tool ‘Coosto’) heb ik alle Twitter-berichten geanalyseerd van de 43 bloggers waarin een woord voorkwam dat begint met ‘bouw…’. We zoeken immers influencers die over de bouw schrijven. Gerard Vos (@imagobouwers) en Boudewijn Goedhart (@BoudewijnG) zijn beide goed voor 164 berichten over dit onderwerp tussen 1/1/2013 en 21/5/2013. Maar zij hebben een invloedsscore van resp. 1,8 en 1,1 en eindigen daarmee boven de 20e plaats. De meest invloedrijke Twitteraars staan in onderstaande Top 5.

blog03_afbeelding03

Tot slot

Uiteraard zal ik over deze post zelf een tweet versturen en ook via andere kanalen promoten. Er is uiteindelijk behoorlijk wat werk in gaan zitten en dus hoop ik dat deze bijdrage aan Bouwkennisblog goed gelezen wordt en dat mijn medebloggers het kunnen waarderen dat ik hen een keer geanalyseerd heb in hun Social Media gedrag.


Over de auteur: Perry Stinis

Perry Stinis is Sr. eBusiness Consultant bij FRMWRK, een full-service internetbureau uit Rotterdam. In de ruim 12,5 jaar dat Perry werkzaam is in de internetbranche heeft hij zich ontwikkeld tot een breed inzetbare specialist op het gebied van conversie-optimalisatie, eBusiness en Social Media. Vanuit zijn functie bij FRMWRK heeft hij het SoWoCo onderzoek uitgevoerd. Daarin is gekeken naar de aanwezigheid, activiteit en populariteit van alle Nederlandse woningcorporaties op Social Media.

4 reacties op “Hoe social zijn onze bloggers?

  1. Jan Willem, met veel interesse heb ik je blog gelezen! Een onderwerp dat mij bezigt zoals je weet! Zou je wellicht een volgende blog kunnen schrijven over een verdiepingen slag, op welk moment zitten de meeste mensen te ” wachten” op een blog over bouw? Maw wat is strategisch met beste moment om welk Social media kanaal in te zetten om het meest bouw geïnteresseerde te kunnen bereiken?
    Of, welke zoekwoorden voor bouw geïnteresseerde zijn het meest belangrijk?
    Kortom hoe bouw je op de meest slimme wijze je netwerk op? En ook dat is weer bouwen, laagje voor laagje….
    Bedankt Jan Willem, voor je inspiratie, je tijd & energie! Want ik weet dat het heel wat van je vraagt!
    Karin

  2. Erik Hooijer (@HooijerErik) 23 mei 2013 om 21:43

    Dag Karin, als ik het goed lees is de blog geschreven door Perry en niet door Jan Willem. Wat niet wegneemt dat je wel een goede vraag stelt.

    Maar het antwoord laat ik aan de experts over.
    Groet, Erik.

  3. Jan Willem Alphenaar 23 mei 2013 om 22:47

    Hi Karin,

    Ik heb inderdaad deze blog niet geschreven. Echter, je vragen zetten mij er wel toe hier op terug te komen en deze met een blog te beantwoorden. Ik denk daar dit weekend aan te kunnen werken en dan kom ik bij je terug!

    JW

  4. Perry Stinis 23 mei 2013 om 22:53

    Leuk dat mijn blog reacties krijgt. Zitten een paar interessante vragen bij, Karin. Waarbij ik mij ook afvraag of er verschil zal zijn tussen de doelgroep ‘Bouw’ of de rest van de mensen op Social Media. Met behulp van Social Media Monitoring kan je goed inzichtelijk maken op welke momenten er over een bepaald onderwerp gesproken wordt – of eigenlijk werd. Maar of dat daarmee ook de beste momenten zijn om een blog te promoten???
    Ben ook benieuwd naar jouw mening Jan Willem.

    Groet,
    Perry

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP