Hoe mooi ben je zonder make-up?

Make upAuthentiek. Het kan bijna niet anders of je bent in het afgelopen jaar op een of andere manier met dit begrip in aanraking gekomen. Want in marketing- en reclameland kon je bijna niet om het woord heen. Er is een sterke hang naar oorspronkelijkheid, eigenheid en echtheid. Communicatie wordt steeds minder reclamisch. In hoofdzaak draait authenticiteit om één ding: geloofwaardigheid. Geloven je doelgroep en je eigen medewerkers wat je zegt? Komt het uit het hart? En handel je er ook naar? Nog veel bedrijven blijven zich verschuilen achter stoere verhalen. Maar er is een verandering gaande. Ook bij de kijk-ons-eens-goed-zijn-bedrijven in de bouw.

Reclamebureaus en glimmende verhalen

Reclamebureaus hebben de naam glimmende verhalen te bedenken en de werkelijkheid mooier te maken dan hij is. Zeker in B2B is dat beeld sterk achterhaald. Sterker nog: echtheid bij merken zorgt vandaag de dag voor een onderscheidende positie. En daar streef je naar als bureau: het ontwikkelen van merken die zichzelf zijn en durven te zijn en vanuit die kracht opereren. Met een aantal bedrijven in de bouw zijn we volop op ontdekkingsreis naar dat oorspronkelijke. Onder meer met ASSA ABLOY, Deerns, Hunter Douglas en Heembouw. Wat opvalt, is dat bedrijven zich steeds meer openstellen en dat het steeds beter lukt om door te dringen tot de kern, de ziel van het bedrijf. Want om daar te komen, moet een bedrijf (lees de mensen) zich kwetsbaar durven opstellen en bereid zijn te veranderen. Vertellen wat je echt drijft, waar je elke dag je bed voor uit komt, maar vooral ook duidelijk maken wat je niet doet of waar je minder goed in bent. Die eerlijkheid werkt. Uiteindelijk gaat het er als merk om duidelijk te maken wat je drijft en hoe en waarom je waardevol kunt zijn voor een doelgroep. Die intentie moet echt en oprecht zijn.

Op ontdekkingstocht met Heembouw

Bij Heembouw zijn we momenteel volop bezig met zo’n ontdekkingstocht naar de essentie van het bedrijf. Hoe geef je het merk betekenis? Hoe vertaal je dit naar buiten en binnen? Op een manier die past bij deze tijd, die doelgroepen en medewerkers raakt en die bijdraagt tot economische vooruitgang? Zo’n proces levert per definitie mooie dingen op. Zeker bij een familiebedrijf als Heembouw. Juist door medewerkers uit het bedrijf te betrekken, juist door mensen uit alle geledingen mee te nemen in het merkdenken, krijg je inzicht in de werkelijke identiteit van de organisatie en werk je toe naar een echt en breed gedragen organisatiemerk. Als bureau ben je dan niet bezig met het maken van een glimmende campagne op basis van een gekleurde briefing, maar definieer je samen met de klant een filosofie die binnen en buiten verbindt. En die op een inspirerende manier uitdraagt waar het merk voor staat. Zonder make-up.

Zonder make-up meer uitstralen

Wat wij om ons heen zien in B2B, is dat bedrijven qua communicatie langzaam maar zeker terug gaan naar de basis: less is more. Dat wil zeggen: dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Juist door minder te vertellen en, misschien wel het allerbelangrijkste, door je oprecht te verdiepen in de klant en de klant oprecht verder te willen helpen. Dat doe je door de wereld overzichtelijker en minder complex te maken.

Zonder de laag make-up gaat het in toenemende mate weer om het karakter van het merk. Om wat het merk, de mensen en producten bijzonder maakt. Zeker in B2B zal dit de komende jaren een grotere rol gaan spelen. Niet wat je doet, maar hoe en waarom je het doet. Van de CEO’s vindt 80% dat zijn of haar organisatie klantgericht is. Terwijl maar 8% van de klanten het daar mee eens is. Kijk daarom wat vaker naar buiten in plaats van in de spiegel. De tijd van ijdelheid is definitief voorbij.


Over de auteur: Michel de Bruin

Managing Partner bij het Rotterdamse B2B reclamebureau Admix. Zoekt vanuit een ondernemende geest continu naar mogelijkheden om merken (nieuw) leven in te blazen. Helpt bedrijven in voornamelijk Bouw en Dienstverlening met het uitstippelen van onderscheidende en winnende strategieën. Heeft de ambitie om communicatie in de bouw een stevige impuls te geven richting de toekomst. Een interessante uitdaging. Te meer omdat te veel bedrijven blijven hangen in verouderde communicatiemodellen en gedragspatronen. Zijn vraag aan directies: 'Wil je meedoen of winnen'? Michel is regelmatig spreker bij bedrijven en B2B marketingsessies.

2 reacties op “Hoe mooi ben je zonder make-up?

  1. Goed geschreven en interessante materie!

  2. Michel de Bruin 23 januari 2015 om 10:39

    Dank je wel Paul!

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP