Hoe maak je jouw collega’s merkambassadeurs op LinkedIn?

Het jaar zit er nu echt bijna op. De goede voornemens en plannen vliegen je om de oren. En waarschijnlijk heb je zelf al gave doelen gesteld voor je organisatie. Heb je ook nagedacht over je LinkedIn-bedrijfspagina? In mijn vorige blog gaf ik je al een tip voor een succesvolle pagina: de inzet van je eigen medewerkers. Natuurlijk wist je al dat zij enorm waardevol zijn voor je bedrijf, maar ook op LinkedIn kunnen zij een helpende hand bieden. Hoe? Dat lees je in dit blog.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je je LinkedIn-bedrijfspagina actief gebruikt. Een of twee keer per week een bericht posten is essentieel om zichtbaar te zijn en te blijven voor je volgers. En wie kunnen je daarbij goed helpen? Juist, je eigen collega’s! Met employee advocacy zet je jouw eigen medewerkers in om je naamsbekendheid te vergroten én meer potentiële volgers en/of klanten te bereiken. Op persoonlijke LinkedIn-profielen hebben veel mensen een enorm bereik. Dus is het eeuwig zonde om hen niet in te zetten, toch?

Tip 1: Volgen en persoonlijke pagina koppelen

De eerste tip is misschien vanzelfsprekend, maar niet onbelangrijk. Zorg dat je medewerkers jouw pagina volgen zodat zij de posts zien. Bovendien kunnen medewerkers hun pagina koppelen aan de bedrijfspagina. Op die manier kunnen volgers op jouw bedrijfspagina doorklikken naar persoonlijke profielen van je medewerkers. Zorg ervoor dat deze profielen er als een professioneel digitaal visitekaartje uitzien. Zo zijn je medewerkers de ambassadeurs van je bedrijf!

Tip 2: Liken, delen en reageren

Om een groter bereik te creëren is het goed als medewerkers jouw posts liken, delen of erop reageren. Maar let op, deel niet massaal dezelfde posts. Het klinkt misschien tegenstrijdig, want ik vind het geweldig om te zien als je medewerkers daadwerkelijk berichten delen. Maar je moet uitkijken voor het enigszins onvoorspelbare algoritme van LinkedIn. Hoe vaker je interactie hebt met iemand, hoe vaker je updates van diegene ziet. Zo kan het gebeuren dat je in een ware ‘medewerkersbubbel’ terechtkomt, waarin je dus alleen nog maar posts van je collega’s ziet. Dat is jammer, want dan zie jij verder weinig van je netwerk en andersom.

Een tip voor je medewerkers: als je iets deelt, houd dan in je achterhoofd dat je het niet doet voor je collega’s, maar juist voor buitenstaanders. Schrijf een persoonlijke tekst bij het (gedeelde) bericht en vraag eens naar de mening van anderen.

Tip 3: Laat medewerkers zelf content creëren

Zoals ik net al kort aangaf draait het vooral om persoonlijkheid. Je medewerkers moeten achter de berichten staan die zij posten of delen. Laat ze daarom zelf content creëren. Focus je vooral op de mensen die dit zelf ook echt leuk vinden. Medewerkers kennen je bedrijf en hebben vanuit hun functie weer andere creatieve ideeën. Laat hen zelf eens met een voorstel komen voor een blog, een stuk over succesvolle projecten of een video.

Tip 4: Vraag een specialist om input

Soms vinden medewerkers het lastig om daadwerkelijk zelf content te creëren, maar ze kunnen je wel helpen. Als je om je heen kijkt in je bedrijf ben je omringd door specialisten. Vraag hen om kennis te delen door middel van een interview en maak er als contentmarketeer zelf een leuk stuk van. Zo laat iedereen zijn expertise zien en heb je een mooie invulling voor je LinkedIn-pagina.

Tip 5: Enthousiasmeer medewerkers

Ik hoor je al hardop denken: hebben mijn medewerkers hier tijd voor en zin in? Dit soort reacties kun je zeker verwachten, omdat velen het niet gewend zijn. Leg aan je medewerkers uit dat zij de organisatie écht kunnen versterken op deze manier. Enthousiasmeer ze, benadruk wat wél mag en leg niet zomaar dingen op. De content komt tenslotte op hun persoonlijke pagina en het werkt alleen als zij er zelf echt achter staan.

Heb je nog wat extra tips nodig om op deze manier aan de slag te gaan in 2021? Misschien is de online training: Hoe zet ik LinkedIn in voor mijn bedrijf? iets voor jou? Hier leer je theoretische en praktische zaken over de invulling van je LinkedIn-pagina. Ook help ik je op weg met je eerste post en geef ik tips om je medewerkers te overtuigen!


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie