Hoe kom je aan goede input voor blogs en updates: 5 praktische tips

smartphone-570507_640Herken je dit ook? Je bent overtuigd van de kansen van contentmarketing en enthousiast om aan de slag te gaan, maar je vindt het moeilijk om aan goede input te komen. Waarover kan jij bloggen of updates maken, waarmee jij je onderscheidt van anderen en wat relevant is voor jouw doelgroep?

Ik merk in de praktijk dat veel bedrijven hiermee worstelen en het is ook een vraag die altijd terugkomt tijdens mijn training Bloggen voor de bouw. Daarom: 5 tips om jou te helpen.

Tip 1: Ga een dagdeel naast de telefoniste of een binnendienstmedewerker zitten

Het klinkt zo logisch, maar echt, ga eens een paar uur naast de telefoniste of een binnendienstmedewerker zitten en luister mee welke vragen klanten dagelijks stellen. Ik verzeker je: je krijgt volop inspiratie voor nieuwe updates, tweets of blogs.

Tip 2: Laat je inspireren door collega’s

Veel van je collega’s hebben ongetwijfeld elk een stukje specifieke kennis waar ze met passie over kunnen vertellen. En ze hebben veel contact met klanten. Zij weten goed met welke vragen jouw potentiële klanten rondlopen. En ze hebben de kennis en de expertise om die vragen te beantwoorden. Betrek je organisatie dan ook en stimuleer je collega’s om met ideeën te komen. Start bijvoorbeeld een WhatsApp groep en enthousiasmeer je collega’s hierin te delen wat ze meemaken. Ik schreef hier eerder ook al een blog over.

Tip 3: Laat Google je helpen

Als je weer eens last hebt van een writer’s block, laat Google je dan helpen. Typ eens een zoekterm in, in de Keyword Planner van Google. Je krijgt dan een lijst met suggesties voor alternatieve zoekwoorden. Analyseer deze lijst en bekijk waar mensen naar op zoek zijn. Bedenk vervolgens hoe je hen kunt helpen om deze vragen te beantwoorden.

Of stel Google Alerts in. Google Alerts bieden je de mogelijkheid om je te abonneren op een zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘lean bouwen’ of ‘duurzaam bouwen’. Vanaf het moment dat je een zoekopdracht hebt aangemaakt ontvang je met regelmaat (je stelt zelf in hoe vaak) een e-mail, wanneer de door jou ingevoerde zoekterm online verschijnt. Het is eigenlijk een soort digitale knipseldienst. Zo krijg je mogelijk relevante content zo aangeleverd, in je inbox.

Sascha Murk - afbeelding

Tip 4: Volg interessante Twitteraars, pagina’s en groepen op LinkedIn

Nog een manier om aan interessant vakgerelateerd nieuws te komen: via anderen die actief zijn op blogs en social media. Zoek naar vakgerelateerde blogs, Facebookpagina’s, Twitteraars, YouTube kanalen, discussiegroepen op LinkedIn, SlideShare accounts en ga ze volgen. Je blijft up-to-date en kunt geïnspireerd raken om ook wat met de besproken onderwerpen te doen. Bedenk wel: ere wie ere toekomt. Als je iets gebruikt van een ander, laat dat dan ook duidelijk zien in je blog door je bron erin te vermelden.

Tip 5: Schrijf altijd je ideeën op

Ik krijg vaak nieuwe ideeën die zomaar uit het niets ontstaan; onder de douche, tijdens de trainingen die ik geef, in de auto of gewoon tijdens het televisie kijken. Schrijf ze op papier of zet ze in je telefoon en zorg ervoor dat je ze niet kwijtraakt.

Als je een onderwerp hebt, vergeet dan in ieder geval niet om je altijd af te vragen of dit relevant is voor jouw lezers. Helaas zie ik in de bouw regelmatig voorbeelden voorbij komen die nogal commercieel van aard zijn: ‘Kijk eens hoe goed ik ben’. Een blog of update is geen advertentie, je voegt veel meer waarde toe voor je doelgroep als je kennis en ervaringen deelt en vragen van klanten beantwoord.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Heb je zelf nog tips of opmerkingen? Ik hoor ze graag!


Over de auteur: Sascha Murk

Sascha Murk (1973) is zelfstandig B2B marketing en communicatie adviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Regelmatig werkt zij op interim basis bij bedrijven om communicatiemanagers tijdelijk te vervangen of te ondersteunen bij diverse communicatievraagstukken. Daarnaast is zij mede auteur van het boek 'Online marketing in de bouw' en geeft zij advies, presentaties en trainingen over hoe je als organisatie social media effectief in kunt zetten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP