Hoe kies je een ghostwriter?

Jouw content bereikt pas echt de gewenste doelgroep wanneer deze goed geschreven is. Als je niet kunt of wil schrijven, of simpelweg geen tijd hebt, kun je een ghostwriter inschakelen om dit voor je te doen. Zo houd je tijd over om je met jouw prioriteiten bezig te houden. Een ghostwriter heeft vaak een zogenaamde ‘gouden pen’ en veel ervaring met schrijven. Zo laten artiesten hun nummers ook vaak door anderen schrijven en gaan ghostwriters voor veel biografieën aan het werk. Maar hoe kies je de ideale ghostwriter die jouw content goed kan overbrengen?

Kies de ideale ghostwriter die jouw content goed kan overbrengen!

#1. Het onderwerp en de doelgroep 

Heeft de ghostwriter al ervaring met het onderwerp waarover geschreven moet worden? In een branche als de bouw is het handig dat de schrijver daar affiniteit mee heeft en hij of zij bekend is met de doelgroep, zodat bepaalde termen niet als wartaal klinken. Dat scheelt een hoop tijd want zo’n ghostwriter hoeft zich minder te verdiepen in het onderwerp dan iemand die geen ervaring met de bouwbranche heeft. Bekijk of hij zij gespecialiseerd is in een bepaald type teksten, zoals online nieuwsbrieven of juist in magazines. Sluit dit aan op jouw schrijfopdracht? Bekijk zijn of haar eerdere werken ook en oordeel of deze stijl jou aanspreekt. Het is belangrijk dat jij voor elke gewenste tekst concreet maakt wie die doelgroep is, zodat de ghostwriter gelijk de juiste tone of voice kan vinden.

 #2. Communicatie

Goede communicatie is essentieel als je iemand inschakelt om voor je te schrijven. Voor een ghostwriter moet de inhoud van de opdracht duidelijk zijn. Hier zullen jullie heldere afspraken over moeten maken. Het is handig als jullie goed overeenkomen, dus kijk of je tijdens een vrijblijvend intakegesprek een klik hebt met de ghostwriter voordat jullie samen in zee gaan. Jullie zullen open en eerlijk met elkaar moeten gaan communiceren om sterke content neer te zetten. De schrijver moet jou goed kunnen begrijpen om het schrijfwerk uit handen te nemen. Elkaar leren kennen is de basis voor een prettige samenwerking.

#3. Auteursrecht

Naast transparante communicatie zijn ook heldere afspraken van belang. De ghostwriter schrijft in opdracht van jou, maar als jij de content vrij wil gebruiken onder jouw naam of die van je bedrijf, moeten de auteursrechten aan jou worden overgedragen. Zorg dus voor een contract met alle afspraken, zodat jullie beiden niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

 

Kijk of je een klik hebt met de ghostwriter voordat jullie samen in zee gaan

Hopelijk kun je met deze tips de juiste ghostwriter vinden voor jouw schrijfopdracht. In mijn volgende blog geef ik je tips voor de samenwerking met de gekozen ghostwriter om jouw opdracht tot een goed einde te brengen.


Over de auteur: Melissa Wullems

Melissa heeft de bachelor Communication and Multimedia Design afgerond in Breda. Daarna is ze zich verder in het communicatievak gaan specialiseren in Tilburg. Met de master Communicatie- en Informatiewetenschappen op zak, is ze sinds 2019 werkzaam als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Melissa schrijft het liefst begrijpelijke content, maar denkt ook graag mee met klanten over een nieuwe contentstrategie. Daarnaast vindt ze het leuk om te ontwerpen voor zowel online als offline media.

Geef een reactie