Hoe is Social Media in 2019 het beste in te zetten voor jouw bedrijf?

Vorig jaar schreef ik hoe Social media in de bouw in te zetten was. Uit dit artikel bleek dat Social Media al lang niet meer was weg te denken uit ons leven. In 2019 is de inzet van Social Media voor bedrijven even belangrijk gebleven. Alleen is het gebruik van de platformen veranderd. Welke platformen het populairst zijn en welke het beste in te zetten zijn voor jouw bedrijf leest u in dit artikel.

Instagram

Uit het Nationale Social Media 2018 van Newcom Research blijkt dat Instagram het sterkste groeit. Het platform heeft 4.1 miljoen gebruikers waarvan, 2.1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn. Vooral onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar is Instagram populair, hier gebruikt 73% van deze doelgroep Instagram. Van de doelgroep van 20 tot en met 39 jaar gebruikt 46% Instagram. Positioneert uw bedrijf op deze doelgroep, dan is adverteren op Instagram zeker het overwegen waard.

Facebook

Het Nationale Social Media 2018 onderzoek blijkt dat Facebook populariteit verliest, vooral onder jongeren. Echter is Facebook nog steeds de meest gebruikte platform onder 20 tot en met 80+ers. Daarom is Facebook het beste platform om op te adverteren, met het grootste bereik. Ik neem daarin aan dat de bedrijven in de bouwsector over het algemeen zich niet positioneren op jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Mocht dit voor uw bedrijf wel uw doelgroep zijn, dan is Instagram bruikbaarder om op te adverteren.

Meerdere functies van Social Media

Naast het adverteren is Social Media ook heel belangrijk voor de engagement. Een band creëren met uw klanten is heel waardevol. Social Media kan hiervoor uitstekend voor dienen. Op LinkedIn kunt u updates geven van de nieuwste projecten die binnen uw bedrijf lopen of de laatste innovaties, zo laat je zien waar je als bedrijf mee bezig bent. Instagram is in visueel beeld enorm handig voor bijvoorbeeld de laatste bouwprojecten van uw bedrijf of de nieuwste apparatuur die u heeft aangeschaft. Dit kan opvallen en de bekendheid van het bedrijf vergroten. Laat als bedrijf zien waar het mee bezig is. Door actief op Social Media bezig te zijn blijft de naam en activiteiten sneller hangen in de gedachten van uw volgers. De naamsbekendheid en overwegingen keuze voor de volgende bouwklus worden hierdoor verhoogd.

Andere opties

Wilt u niks uitgeven aan advertenties, of heeft u er simpelweg geen financiële middelen voor, dan is er altijd nog een andere optie. Dit is namelijk search engine optimalisation. Kort gezegd is dit het optimaliseren van de zoekresultaten in Google. Door deze optimalisatie wordt uw bedrijf online beter gevonden. Search engine optimalisation ofwel Seo, valt onder Online marketing. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de optimalisatie van de zoekresultaten in Google voor uw bedrijf.


Over de auteur: Dennis Heemskerk

Dennis is student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij is marketeer in hart en nieren. Op dit moment is hij is trendwatcher en online marketeer bij YoungCapital. Dennis deelt zijn kennis graag en is daarnaast hard aan het bouwen aan zijn carrière.

Geef een reactie