Hoe een ‘loved’ brand te worden, volgens de architect

Klantvriendelijkheid. Prijs. Assortiment. Bereikbaarheid. Zomaar een greep uit zaken die voor mij als consument erg belangrijk zijn in het kiezen van mijn voorkeursmerk. Deze zaken zijn immers van belang wanneer ik boodschappen doe in de buurtsuper, op zoek ben naar een nieuwe auto, maar ook wanneer ik uit eten ga in een restaurant. Voordat ik overga tot aanschaf van een product moet het gevoel bij een aanbieder goed zijn.

“Als alle dingen gelijk zijn, kopen mensen bij een vriend. Als alle dingen niet zo gelijk zijn, kopen mensen nog steeds bij een vriend”, zei Mark McCormak (oprichter van de International Management Group) ooit. Het belang van een goede klantrelatie kan niet vaak genoeg benadrukt worden, zeker in tijden waarin het economisch slecht gaat. Maar eigenlijk is het altijd wel van groot belang om te zorgen dat klanten loyaal worden en blijven, ook in de bouw!

Wat draagt bij aan een positieve relatie met de klant?

voorkeur
De grote vraag is echter welke zaken nu eigenlijk bijdragen aan een positieve relatie met de klant. En vooral: wat maakt een (voorkeurs)merk nu eigenlijk een voorkeursmerk? Hoewel architecten niet altijd een beslissende rol hebben in het bouwproces, kunnen we wel stellen dat zij over het algemeen een grote invloed hebben op de merkkeuze voor de producten die binnen hun projecten worden gebruikt. Uit recent onderzoek van Arch-Vision blijkt dat in vergelijking met andere landen, architecten uit het Verenigd Koninkrijk het meest beslissend zijn als het gaat om merkkeuze. In overige Europese landen heeft hij voornamelijk de rol van beïnvloeder in plaats van beslisser.

Voor aanbieders in de bouwsector is het dus in het bijzonder belangrijk om onder deze doelgroep tot voorkeursmerk uit te groeien. De vraag rijst echter: Waar let de architect op bij het kiezen van zijn voorkeursmerk?

Wat maakt een (voorkeurs)merk voorkeursmerk?

Over het algemeen kan worden gesteld dat architecten het vooral belangrijk vinden door fabrikanten te worden voorzien in advies. Dit geldt met name voor advies op het gebied van esthetiek, oftewel: welk product past qua uiterlijk het best bij mijn ontwerp? Een uitzondering hierop vormen de Italiaanse architecten, die voornamelijk informatie wensen te hebben op technisch gebied.

Vergelijking consumentenmarkt

Het lijkt erop dat, meer dan in de consumentenmarkt, in de bouwwereld de nadruk ligt op zakelijke aspecten. Waar fabrikanten in de consumentenmarkt nog regelmatig inspelen op de gevoelsbeleving van de klant, gaat het in de bouw vooral om de praktische zaken. Je zou kunnen zeggen dat men in de bouw wat dat betreft meer ‘to the point’ is. Mogelijk is dit het gevolg van de economische crisis, die in de bouw nog altijd zijn staart roert.


Over de auteur: Hanan Chafia

Na haar studie aan de Hogeschool voor Economische Studies Amsterdam was Hanan aan de slag gegaan als Projectmanager Bouw en Installatie bij USP Marketing Consultancy en adviseur bij BouwHRM. Haar motto is "Wie met zijn gezicht naar het verleden staat, heeft geen oog voor de toekomst."


Laatste blogs:

    Een reactie op “Hoe een ‘loved’ brand te worden, volgens de architect

    1. Philip schreef:

      Vooral advies op het punt van esthetiek! Wat ik mis in dit stukje is hoe architecten tegen kwaliteit aankijken. Is daar meer over te vertellen?

    Geef een reactie