Hoe creëer je publiek voor je producten?

Uw bedrijf moet publiek hebben – of het nu handelaars of eindklanten zijn, zolang mensen aandacht voor u hebben kunt u hun behoefte vervullen en bent u in business.

Maar hoe creëert u nu publiek?

Een tijdje geleden was ik aanwezig op het Nationaal Brandveiligheidscongres. Ik had één van de sprekers ondersteund bij het bouwen van een inspirerend verhaal en kreeg de kans eens rond te neuzen bij wat de anderen te vertellen hadden.

Of op zo’n congres een parallelsessie vol zit, heeft veel te maken met het voorwerk. De aankondiging van een verhaal moet verwachtingen wekken, verwachtingen die vervolgens in de presentatie ingelost worden.

Een succesvolle presentatie kan u daarmee tot expert maken en levert uw bedrijf omzet op.

De meeste presentaties waren van goede kwaliteit. Gelukkig maar: brandpreventie is belangrijk, het gaat tenslotte over leven of dood. Van het aantal mensen in de zaal werd ik wel een beetje verdrietig: veel te weinig.

Iets dat alles te maken heeft met de belofte. Iemand die een congres en daarbinnen een parallelsessie bezoekt heeft slechts één vraag: “What’s in it for me?”

Die waarde moet direct al in de titel beloofd worden. Binnen vijf seconden moet iemand kunnen beslissen: ja of nee of ‘misschien’.

Je kunt zien dat de meeste sprekers hoogopgeleid zijn en gewend zijn beschrijvende titels aan hun werk mee te geven:

  • “Trends in duurzame materialen”
  • “Brand beveiliging en menselijk gedrag”.

Sommigen laten zich verleiden tot een titel die leuk bedoeld is:

  • “Brandveiligheid: In de kiem smoren”.

Alleen: wat heb je concreet aan deze parallelsessie? Al deze titels en aankondigingen suggereren wel wat, maar falen in het direct beantwoorden van deze vraag.

De waarde van een sessie trekt deelnemers

En vaak is het niet ingewikkeld om deze vraag te beantwoorden. Het is een antwoord op de vraag: Wat is nu de waarde voor een deelnemer om aan een sessie deel te nemen?

Zonder al te veel voorkennis zou je bij de vorige titels de waarde kunnen bedenken:

  • “De werkelijke trends in duurzame materialen en de trends die u moet vermijden.”
  • “Rekening houden met menselijk gedrag bij brand.”
  • “Brandveiligheid: verschuif uw focus van bestrijding naar preventie.”

De waarde als titel maakt mensen nieuwsgieriger en beweegt ze sneller om deel te nemen.
Waarschijnlijk als u bovenstaande titels nogmaals leest, bekruipt u al een groter gevoel van nieuwsgierigheid.

Is er nog een betere formule?

Ja, naast dat mensen graag dingen weten, leren ze graag nieuwe dingen. Een titel van een presentatie wordt daarom nog sterker als je de potentiële deelnemers niet alleen waarde belooft, maar ook training.

  • “Duurzame materialen: leer onderscheid te maken in de trends die helpen en de trends die onzinnig zijn.”
  • “5 belangrijke lessen over hoe u bij brandbeveiliging rekening kunt houden met menselijk gedrag.”
  • “Brandveiligheid: de geheimen waarom preventie veel effectiever is dan bestrijding.”

Wederom dezelfde drie thema’s, maar nu met een scholingselement er in.
Schrijft u zich nu zeker in?

Van parallelsessie naar het kernverhaal van een heel bedrijf

Deze kleine les over het vullen van een zaal laat zich ook vertalen naar een heel bedrijf. Een bedrijf heeft een kernverhaal en bijhorende belofte.

Wat is uw verhaal? Wat belooft u uw klanten?

Velux besloot afgelopen jaar hun strategie te veranderen van leverancier van dakramen naar trainingsinstituut voor montagebedrijven: “Wij helpen u om meer omzet te genereren door een beter advies waarmee meteen faalkosten kunnen worden voorkomen.”

Het leverde hen naast de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2012 ook veel fans en meer omzet op.

En u? Kunt u met uw bedrijf van leveren naar trainen?


Over de auteur: Arjan Rooyens

Arjan Rooyens is eigenaar van het bedrijf Vuur en Schenen dat mensen traint in het geven van presentaties voor zakelijk succes. Hij ziet een presentatie daarbij als een afgestemde drie-eenheid tussen verhaal, presentatie en persoonlijke performance. Een verhaal is wat een bedrijf, product of dienst verkoopt. Het verhaal wordt begrepen, onthouden en verder vertelt. In het bouwen van een verhaal is kennis over marketing, storytelling en retorica noodzakelijk. De presentatie is het overdragen van het verhaal. Van laptop en beamer voor kleine groepen tot lichtplan en geluidsversterking in congreszalen -alles is te beheersen met enige oefening. De persoonlijke performance gaat over de presentator als persoon: past het verhaal bij hem? Welke ondersteunende techniek past bij hem? En kan hij alle aandacht aan? Arjan Rooyens is van origine bedrijfskundig ingenieur met specialisatie innovatie en inrichtingsvraagstukken. Voor hij zijn eigen bedrijf startte heeft hij carrière gemaakt als account manager, proces manager en consultant performance management.

Geef een reactie