Hoe bind je jong talent aan jouw bedrijf?

Wil je in de huidige markt jong talent binnenhalen? Dan zul je met een goed aanbod moeten komen. Slim inspelen op wat jongeren belangrijk vinden dus. Wat drijft ze? En waar baseren ze hun baankeuze op? En niet te vergeten, hoe zorg je ervoor dat ze ‘m niet smeren voor een lucratieve deal bij de concurrent? Motivaction vroeg*, in opdracht van YoungCapital, aan ruim 1000 jongeren tussen de 15 en 27 wat ze drijft. Onze vraag: waarmee maakt jouw werkgever de grootste kans om jou langer in dienst te houden?

Een beter salaris

Op nummer één staat een beter salaris. 71% van de jongeren geeft aan salaris belangrijk te vinden. Nu is een beter salaris niet zo materialistisch als het klinkt. Voor jongeren betekent salaris meer dan alleen geld. Voor jongeren betekent geld namelijk vrijheid, onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Is er echt geen ruimte voor een salarisverhoging? Kijk dan eens naar de secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals extra vakantiedagen.

Meer leren, ontwikkelen en doorgroeien

Meer leren en ontwikkelen (55%) en beter kunnen groeien (38%) zijn beide factoren waarmee je jongeren kunt binden aan jouw bedrijf. Jongeren zijn zich volop aan het ontwikkelen wanneer ze de arbeidsmarkt betreden. Zij vinden het dan ook belangrijk om bij jouw organisatie verder te kunnen ontwikkelen. Hoe kun je dat faciliteren? Dat kan door bijvoorbeeld cursussen en trainingen aan te bieden. Maar ook door geregeld feedback te geven en open te staan voor vragen. Maak daar dus tijd voor vrij.

Vraag regelmatig hoe jouw bedrijf kan helpen bij de doorgroei van de jonge werknemers. Misschien kijken ze al een lange tijd uit naar een andere functie, maar durven dat niet te vragen. Zo laat je merken dat je ze de kans geeft om door te groeien.

Betere werksfeer, meer vrijheid en autonomie

Een goede sfeer mag niet onderschat worden in het behouden van jongeren, vindt 34% van de respondenten. Een goede band met collega’s is erg bepalend voor de werksfeer. Onderschat het belang van de bedrijfsuitjes niet. Zie dat als een goede investering. Daarnaast is het een leuk idee om buiten een rondje te lopen na de lunch. Dan haal je lekker een frisse neus en dat komt ook nog eens de productiviteit ten goede.

Leg daarnaast niet nadruk op specifieke werktijden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar het niet anders kan. Maar geef jongeren de vrijheid die ze nodig hebben. Vrijheid en autonomie wordt met 32% als een belangrijke factor gezien. Heeft je personeel behoefte aan een dag thuiswerken? Geef ze dan ook die ruimte. Vertrouw erop dat ze er geen misbruik van maken. Doet je personeel het wel? Dan is het logisch dat ze niet meer thuis mogen werken, maar geef ze wel de kans ertoe.

Opvallende verschillen tussen groepen

  • Jongeren met een tijdelijke baan vinden ‘meer verantwoordelijkheid’ een betere reden om nog even bij jou te blijven dan jongeren met een vaste baan of bijbaan.
  • Mannen geven aan bonussen, vakantiedagen, een auto of promotie belangrijker te vinden dan vrouwen. Vrouwen zijn juist gevoeliger voor een betere sfeer en leidinggevende.
  • Hoe ouder jongeren worden (en hoe meer ervaring ze hebben met werken), hoe groter hun behoefte aan betekenisvol werk.

* Onderzoek uitgevoerd in augustus 2018


Over de auteur: Lucas Koren

Lucas is vierdejaars student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij werkt momenteel als Digital PR medewerker bij YoungCapital. Lucas schrijft over alles wat te maken heeft met werken. Van tips voor leidinggevenden tot een growth mindset stimuleren op de werkvloer.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP