Hoe big data de bouwsector op zijn kop zet

Lees een artikel over business innovation of bezoek een evenement op het gebied van innovatie, klanttevredenheid of leiderschap en het komt wel aan bod: big data. Vooral de laatste jaren is dit thema in een stroomversnelling geraakt. Dat komt enerzijds door de enorme hoeveelheden data die worden gegenereerd en anderzijds door de mogelijkheden die je nu hebt om die data in kennis om te zetten. Computers worden namelijk steeds krachtiger en software wordt steeds beter. Daarmee rijst de vraag wat je als organisatie kan en moet met al die data. Begrijpelijk, want er komt nogal wat op je af.

In aanloop naar de BouwKennis Jaarbijeenkomst spraken wij met één van de sprekers: Frans Feldberg, hoogleraar Data-Driven Business Innovation aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Het omzetten van data in kennis en inzichten, in waarde voor organisaties, loopt als een rode draad door mijn professionele leven”, aldus Feldberg. Tijdens zijn studie Bedrijfskundige Informatica werd hij getriggerd. “Ik zag dat data niet alleen een middel is om de interne processen en besluitvorming te verbeteren en optimaliseren, maar dat je data en analytics ook kunt gebruiken voor het ontwikkelen van allerlei nieuwe producten, diensten en verdienmodellen.”

Optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van datagedreven innovatie is het optimaliseren van de productieprocessen binnen een organisatie. Data kan bijvoorbeeld ingezet worden om te voorspellen hoeveel orders er morgen binnenkomen, of om de voorraden te optimaliseren. Feldberg: “Als we specifiek naar de bouwsector kijken, zie ik dat bouwondernemingen heel veel data kunnen verzamelen dankzij het internet der dingen (‘Internet of Things’). Denk dan aan installaties die het vocht, de temperatuur of de trillingen meten. Al die data kun je gebruiken om te voorspellen wanneer een brug bijvoorbeeld onderhoud behoeft of wanneer er vochtproblemen ontstaan in een gebouw.” Die kennis kan ingezet worden om het besluitvormingsproces te verbeteren. “Je kunt bijvoorbeeld ook data verzamelen door werknemers op de bouwplaats via een app te laten registreren welke materialen ze nodig hebben. Die gegevens kun je gebruiken om de voorraden te optimaliseren. Er is op dit gebied alleen al zo enorm veel mogelijk.”

Nieuw verdienmodel

Data wordt steeds vaker gebruikt om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. In de traditionele situatie krijgt het bouwbedrijf een opdracht, die voert het uit en krijgt naderhand ook het onderhoudscontract voor misschien wel de eerste tien jaar. De bouwer kent het gebouw of object namelijk van binnen en buiten, dus dat lijkt een logische keuze. “Dat wordt nu anders, dankzij het internet der dingen kunnen er allerlei sensoren verwerkt worden in een gebouw. De partij die de data uit deze sensoren verzamelt en omzet in kennis, heeft in potentie de regie in handen.” stelt Feldberg. Een leverancier die bijvoorbeeld ventilatoren met een klimaatsensor plaatst, kan straks aan de hand van de verzamelde data beter voorspellen wanneer er een vochtprobleem gaat ontstaan dan de bouwer van het pand of object dat kan. “Het kan dus zijn dat degene die de data heeft, een nieuw verdienmodel ontwikkelt waarbij de klantrelatie verschuift. Dan is de ventilatorenfabrikant degene die tegen de bouwer zegt: ‘jij moet naar dat pand, want daar ontstaan vochtproblemen.’ Door daar nu al op de anticiperen, ben jij misschien wel degene die straks de data en dus de regie in handen heeft.” volgens Feldberg.

Big data voor ieder bedrijf

Iedere organisatie, klein én groot, wordt geconfronteerd met de gigantische hoeveelheden data die gegenereerd worden. Je moet je dus vooral afvragen hoe je daarmee omgaat. Niet iedere organisatie heeft het vermogen in kennis of geld om met de nieuwste technologieën zoals kunstmatige intelligentie en allerlei opslagstructuren aan de slag te gaan. “Voor grote organisaties is het makkelijker om een data scientist in dienst te nemen, ik kan me voorstellen dat een klein aanneembedrijf dat niet snel kan en zal doen. Voor deze bedrijven is het wel mogelijk om samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere organisaties, kennisinstellingen of met startups, om zo gezamenlijk toegang tot deze kennis te borgen. We moeten ons namelijk realiseren dat er mensen op zolderkamertjes zitten die toegang hebben tot technologie waarmee ze grote hoeveelheden data verzamelen en aan de hand daarvan nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. Denk dus vooral heel goed na over welke data essentieel is in de klantrelaties die je nu hebt. Welke kennis kun je genereren op basis van die data? En als je zelf niet het vermogen hebt om daar iets mee te doen, bijvoorbeeld een nieuw verdienmodel ontwikkelen, ga dan een samenwerking aan met iemand die dat wel kan zoals die startup op dat zolderkamertje.” aldus Feldberg.

Alles overboord?

Moet je dan alles wat je nu doet overboord gooien en een heel nieuw verdienmodel ontwikkelen? “Nee, dat niet. Zie het als aanvulling. Goede bouwers zullen altijd nodig zijn, die weten de weg naar de markt wel te vinden. Het gaat er meer om wie er leidend wordt in de relatie met jouw klanten. Wie is straks degene die bepaalt wat en hoe er gebouwd wordt? Ben jij dat nog of is dat een disruptor zoals Amazon of Google? Want met dat soort bedrijven moet je ook rekening gaan houden.” stelt Feldberg.

Er kunnen concurrenten uit totaal onverwachte hoeken komen, hoe ga je daar mee omgaat vertelt Frans Feldberg tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hij neemt de bezoekers mee langs de veranderingen in de wereld door data en verklaart waarom deze veranderingen belangrijk zijn voor organisaties. En vooral hoe je hier als organisatie op kan reageren aan de hand van inspirerende voorbeelden en modellen.

Over Frans Feldberg

Frans Feldberg is in zijn dagelijks leven hoogleraar Data-Driven Business Innovation aan de School of Business and Economics van Vrije Universiteit in Amsterdam. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek en onderwijs naar de invloed van (big) data en analytics op organisaties. En wat de impact van die data en kennis is op de bestaande verdienmodellen en hoe nieuwe verdienmodellen ontwikkeld kunnen worden. Tevens is hij directeur van de postgraduate opleiding Business Analytics/Data Science die in het kader van Executive Education wordt aangeboden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is Frans een van de medeoprichters en lid van de directie van The Amsterdam Centre for Business Analytics (ACBA). ACBA is een multidisciplinair onderzoeksinstituut dat op basis van wetenschappelijk onderzoek intensief samenwerkt met organisaties (profit en non-profit) rondom vraagstukken op het gebied van big data, business analytics, kunstmatige intelligentie en data science.

Tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst op 20 september 2018 neemt Frans Feldberg je mee in de wereld van big data, analytics en kunstmatige intelligentie tijdens zijn presentatie: ‘Big data en datagedreven waardecreatie: valt er nog iets te kiezen?’. De toegang voor dit evenement is kosteloos, schrijf je direct in!


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP