Hoe AI een revolutie veroorzaakt in de bouw

“Artificial intelligence komt er écht aan, ook in de bouwsector”. Dat was de boodschap die de BouwKennis BusinessClub werd meegegeven op donderdag 11 april. Die ochtend stond de tweede BouwKennis BusinessClub van dit jaar volledig in het teken van dit interessante thema. In dit blog blikken we kort terug op de ontbijtsessie.

Deze ochtend was het aan BouwKennis marktanalist Maurice van Loon de eer om het spits af te bijten en de bezoekers op de hoogte te brengen van de meest recente bouwproductie prognoses. Voor het centrale thema van de ochtend, artificial intelligence, hadden we growth hacker en AI expert Jesse van Doren uitgenodigd.

Maurice van Loon: “Bouw groeit ondanks capaciteitstekorten en afvlakkende economie verder door

Maurice liet ons zien dat de woningbouwproductie in 2019, ondanks de grote vraag naar woningen en de nog altijd oververhitte woningmarkt, minder hard gaat groeien dan in de afgelopen jaren. Belangrijkste oorzaak is het tekort aan personeel bij uitvoerende partijen in de bouw. Dat de vergunningverlening niet verder doorgroeit, lijkt hier een reactie op te zijn. Nieuwe bouwprojecten kunnen veelal niet direct ten uitvoer gebracht worden en belanden ‘op de plank’ bij aannemers. Het gevolg is dat de orderportefeuille van woningbouwers momenteel snel verder vol loopt. De huidige werkvoorraad is daarnaast een stuk groter dan tijdens de vorige piek vlak voor het uitbreken van de crisis. Capaciteitsproblemen bij fabrikanten zorgen voor schaarste en flinke prijsstijgingen van bouwmaterialen. Daardoor rijzen de verkoopprijzen van nieuwbouwwoningen momenteel de pan uit.

Nadat er in 2018 bijna 66.000 nieuwbouwwoningen opgeleverd werden, bereikt de woningbouw in 2019 voorlopig het plafond. BouwKennis gaat ervan uit dat de woningbouwproductie in 2019 doorgroeit naar 67.500 nieuwbouwwoningen. Ook in de jaren daarna groeit de productie verder door, naar 69.000 opgeleverde nieuwbouwwoningen in 2020 en 70.000 nieuwbouwwoningen in 2021.

In de komende jaren vlakt de economische groei sneller af dan waar eerder vanuit gegaan werd. Een belangrijke oorzaak hiervan is de teruglopende groei van bedrijfsinvesteringen. Doordat bedrijven minder investeren loopt ook de vraag naar nieuwe utiliteitsgebouwen terug. De forse groei van utiliteitsbouw in de afgelopen twee jaar, is nagenoeg volledig toe te schrijven aan bedrijfshallen en distributiecentra. Na 2019 wordt de groei breder gedragen. We zien een verschuiving van de groeifocus binnen de utiliteitsbouw van de marktsector naar de budgetsector. In omvang blijft de marktsector echter wel aanzienlijk groter dan de budgetsector. De utiliteitsbouw groeit in 2019 met 4% naar een waarde van € 4,075 miljard, in 2020 naar € 4,245 miljard (+4,3%) en in 2021 naar € 4,525 miljard (+6,5%).

Jesse van Doren: “AI verandert hoe we bouwen

Na de pauze was het het woord aan growth hacker en AI expert Jesse van Doren. Met zijn succesvolle eigen onderneming Brize helpt hij ondernemingen bij vraagstukken rondom technologische ontwikkelingen (wat moeten we ermee en hoe past dit binnen ons businessmodel). Dit doet hij vanuit een adviserende rol, maar hij bouwt ook daadwerkelijk mee aan de toekomst van deze bedrijven in de vorm van websites, prototypes en data-gedreven marketing. In het verhaal van Jesse stonden de volgende onderwerpen centraal: de stad van de toekomst volgens Google, nieuwe innovaties in de bouw en de toekomst van marketing in de bouw.

Hoe ziet de bouwsector van de toekomst eruit? De ideale stad van de toekomst, Google is ermee bezig. Jesse neemt de BusinessClub bezoekers allereerst mee naar deze digitale stad die Google in de buurt van Toronto aan het bouwen is. In deze stad wordt als het ware een digitale laag over de samenleving gebouwd, waarin duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie centraal staan. Jesse voorspelt dat Google op deze manier onze samenleving in een steeds bredere zin zal gaan domineren. Maar ook in Nederland is er heel veel gaande. Zo werkt IBM samen met de Port of Rotterdam om de gehele Rotterdamse haven te digitaliseren. Zij willen alles wat er in de haven gebeurt, online visualiseren zodat zij exact weten wat er waar en wanneer gebeurt. Hoe lang duurt het nog voordat er ook zo’n “digitale twin” ontstaat voor de bouwplaats?

Artificial intelligence gaat de bouwsector heel veel brengen, aldus Jesse. Ten opzichte van andere sectoren, loopt de bouw toch nog een beetje achter. Toch is er een zeer breed scala aan mogelijkheden voor onze sector. Denk maar aan het detecteren van risico’s, met behulp van camera’s die detecteren of werknemers wel een veiligheidshelm of -hesje op hebben. Deze data kan realtime worden verzonden naar de digitale bouwplaats en AI identificeert daar de risico’s. Artificial intelligence verandert ook HOE we bouwen. Je krijgt een meer totale grip op je projecten, denk aan strakke planningen en projecten die makkelijker te behalen worden. Ook aan hoe het blootleggen van risico’s je kunnen helpen bij het besparen van directe kosten. Andere manieren waarop AI onze manier van bouwen gaat veranderen ziet Jesse terug in vernieuwende bouwmaterialen en manieren van transport.

Tenslotte stipte Jesse aan dat artificial intelligence ook invloed heeft op onze marketingstrategie. Want ook op het gebied van marketing kan AI heel veel betekenen voor de bouwsector. Het geeft inzicht in wat er in het verleden is gebeurd, wat er in de toekomst gaat gebeuren en welke beslissingen je kunt nemen om de toekomst te beïnvloeden. Partijen die dit al heel succesvol toepassen zijn bijvoorbeeld Amazon die vaak al eerder weet dat je zwanger bent dan je eigen vrienden, of Netflix die jou weet te vertellen welke film je vanavond wilt kijken, voordat je hier überhaupt zelf al over hebt nagedacht. Tot slot geeft Jesse mee: “alles en iedereen is straks met elkaar verbonden. Ook de bouwsector moet slimmer en meer voorspellend. Artificial intelligence komt eraan!”.

BouwKennis BusinessClub woensdag 3 juli: Smart materials

Bovenstaande terugblik omvat slechts een klein gedeelte van wat er tijdens de BusinessClub is behandeld. De volgende BouwKennis BusinessClub vindt plaats op woensdag 3 juli en gaat over smart materials. Wil je deze ontbijtsessie absoluut niet missen? Meld je dan aan via onderstaande knop.

Hopelijk tot dan!

Aanmelden


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP