Het oog wil ook wat

Tijdens een eerste ontmoeting heb je onbewust al binnen een paar seconden een oordeel klaar over de persoon die je ontmoet. En die eerste indruk is belangrijker dan je zou denken, vaak blijven deze oordelen nog lang doorwerken in de latere contacten. Het boek ‘Blink’ van Malcolm Gladwell is zeker een aanrader als je hier meer over wilt weten. Maar ook vanuit het oogpunt van de marketeer is het belangrijk je te beseffen dat eerste indrukken vaak nog lang hangen. Bijvoorbeeld bij bezoekers van je website. In deze blogpost ga ik verder in op het belang van een goede website voor de eerste indruk van je bezoeker.

Vliegensvlug bezoek

Een gemiddelde bezoeker besteedt slechts twintig seconden op een pagina. Terwijl juist die eerste aantal seconden de meest cruciale zijn. Een bezoeker die namelijk langer dan 30 seconden op een website aanwezig is, is veel meer geneigd om veel langer op de website te blijven. En juist die bezoekers zijn ook geneigd de website vaker opnieuw te bezoeken.

Maar hoe zorg je er dan voor dat de bezoeker langer dan die halve minuut blijft hangen? Door in de eerste tien seconden het verschil te maken. Dit kan natuurlijk met een pakkende tekst, maar binnen tien seconden heeft de gemiddelde bezoeker ongeveer de lengte van deze alinea gelezen.

Een killertekst die niet wordt gelezen

Net als tijdens een fysieke ontmoeting is de tekst van je landingspage slechts stap 2 van de eerste indruk. Bij een fysieke ontmoeting is het alleen niet gepast om weg te lopen voordat de ander iets heeft verteld, als anonieme bezoeker op een website is het kruisje in de hoek echter snel gevonden. Dan kan je een killertekst hebben waar je de bezoeker van al zijn of haar problemen verlost, de bezoeker is voor jouw online ‘hallo’ al omgekeerd op zoek naar een andere website.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je bezoeker wél een kopje koffie met je drinkt en luistert naar je verhalen? Zoals ik in mijn titel eigenlijk al een beetje weggeef; design. Je zou zeggen dat ik hiermee een open deur in trap. Maar nog te vaak zie ik het fout gaan op het web. Het gaat niet per se om ‘mooi’. Toegegeven, het helpt. We zijn in het ‘echte’ leven ook meer geneigd om naar mooie mensen te luisteren, maar zoals met veel dingen in het leven is ‘mooi’ persoonsafhankelijk.

Waar moet je als bezoeker kijken? Ik word er bijna duizelig van..

Waar moet je als bezoeker kijken? Ik word er bijna duizelig van..

Duidelijke website, niet te veel in het directe zichtveld.

Duidelijke website, niet te veel in het directe zichtveld.

De bezoeker ziet niet direct waar het om gaat en er gebeurt wel heel veel

De bezoeker ziet niet direct waar het om gaat en er gebeurt wel heel veel

Direct zichtbaar wat het belangrijkste is en waar je moet klikken

Direct zichtbaar wat het belangrijkste is en waar je moet klikken

Functionaliteit als sleutelwoord

Een website moet vooral de aandacht trekken en direct duidelijkheidbieden. Tien seconden zijn kort, in die periode moet direct duidelijk zijn wat je te bieden hebt in de twee minuten die kunnen volgen. Functionaliteit is hierbij het sleutelwoord, de sfeer van de website moet al uitstralen wat de bezoeker kan verwachten.

Die sfeer zou in het verlengde moeten liggen van je merk. Doormiddel van goede branding weet je al wat je wilt uitstralen en je huisstijl geeft je de handvaten om hiermee aan de slag te gaan. Een goede webdesigner kan op basis van deze twee elementen al een heel eind komen in de vormgeving van je website, waardoor je je zelf vooral kunt richten op de boodschap die je wilt uitdragen op de verschillende landingspages en je website.

Responsive design

Een ontwikkeling van de laatste jaren is het gebruik van smartphones en tablets tijdens het surfen op het web, op zoek naar nieuwe producten en diensten. Houd hier rekening mee bij het maken van je website doormiddel van een ‘responsive design’. Niets is vervelender dan een website die op een tablet of mobiel onleesbaar wordt, omdat simpelweg het design wordt verkleind.

Wat basic tips om je alvast op weg te helpen naar een goed eerste indruk:

  • Stem je website af op je huisstijl en je brand; zorg voor herkenning
  • Pas op voor een ‘overload aan informatie’ en zorg voor één centraal punt
  • Investeer in een responsive design, zodat je website mooi overzichtelijk blijft op alle schermen
  • Een website hoeft niet mooi te zijn, maar wel prettig voor het oog: licht, overal dezelfde lettertypen en duidelijke navigatiestructuur
  • Doe vooral inspiratie op bij anderen, bijvoorbeeld via http://www.awwwards.com/websites/clean/
  • Test je website met zowel interne als externe partijen, extra ogen bieden je altijd nieuwe inzichten in de manier waarop mensen willen navigeren
  • Beperk de hoeveelheid tekst die je gebruikt
  • Gebruik Google Analytics om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je aanpassingen


  • Hoe lang blijft jouw bezoeker op jouw website? Tien tot twintig seconden of langer dan een halve minuut?


    Over de auteur: Yenice Jongejan

    Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

    Een reactie op “Het oog wil ook wat

    1. mooie blog bleef zeker langer dan 20 sec hangen.

    Geef een reactie

    Uw privacy en het gebruik van cookies

    Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

    Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

    Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

    Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

    x

    • Functioneel
    • Marketing

    Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    _ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
    _gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
    _gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
    ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
    ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

    Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP