Het recept voor de juiste contentstrategie
Dit blog is geplaatst op 16 oktober 2019
Een aantal jaren geleden werkte ik bij een groot meubelconcern en verkocht daar keukens. Als leidinggevende van de afdeling moest ik erop toezien dat er een goed product werd verkocht. Ik merkte dat mijn collega’s moeite hadden met wat zij beschouwden als ‘upselling’. Tijdens mijn keukenopleiding had ik geleerd om dit stukje extra verkoop juist wél te doen. Als je in je keuken aan het werk bent, je bent bijvoorbeeld iets aan het snijden en je ziet het niet goed, dan is dat niet prettig werken. Met de juiste verlichting in je keuken ben je dus je klanten geen poot aan het uitdraaien, je doet ze een plezier. Je verkoopt je klanten een totaalproduct, waarmee je hen helpt.
Dat is een misschien wat lang verhaal om aan te geven dat sommige zaken zeker niet overbodig zijn, maar juist van je worden verwacht, het hoort erbij! En dat is ook zo met contentmarketing.
Waarom contentmarketing?
Het delen van content wordt toch vaak gezien als iets waar je je klant dan mee lastigvalt of stoort. Maar niets is minder waar. Je helpt juist! Als jij kan aanhaken op de problemen (of uitdagingen) die een klant heeft, dan zou dat toch juist een goede zaak zijn om te doen? Jij bent er dan namelijk voor je klant. Natuurlijk moet je dan erover na hebben gedacht wat je gaat vertellen, wanneer, hoe vaak je dat doet en waar. En precies dát doe je met je contentstrategie. Het gaat erom dat jij je weet te positioneren in de markt. Dat doe je door te vertellen wie je bent en je te onderscheiden van de rest. Waarom moet ik naar jou toekomen en niet naar de concurrent? Door transparant te zijn en je (potentiële) klant van informatie te voorzien, waar en wanneer hij dat wilt, bied je ondersteuning en help je van de klantreis een goede ervaring te maken. Hoeveel redenen heb je nog meer nodig om overtuigd te worden? Niet meer? Ok mooi! Hoe nu verder?
Waar begin je?
Het succes van een strategie valt en staat bij het plan erachter. Zonder duidelijk doel voor ogen hoef je er eigenlijk niet aan te beginnen, dat is alleen maar zonde van ieders tijd, moeite en geld. Echter is een duidelijke doelstelling soms lastig te bepalen. Wat je dan kan helpen is het gebruik van een stappenplan. Bij het doorlopen van een stappenplan komt steeds beter in beeld wat je voor ogen hebt. Om je hierbij te helpen heeft BouwStijl Media daar iets voor bedacht: de powersessie. Als bedrijf ga je dan samen met een van de BouwStijl Media medewerkers een hele middag met elkaar brainstormen en aan de hand van een stappenplan een strategie maken. In 8 stappen weet je eigenlijk alles. Ben je klaar voor de start?
Alleen een mooi plaatje is niet genoeg
Ok, nu heb je je strategie uitgedacht. Maar dan komt de invulling. Want je hebt wel inhoud nodig. Zullen we daar dan ook maar gelijk een plan voor maken? Wat gebeurt er eigenlijk in de markt waar jij je op bevindt? Grote kans dat je daar thema’s uit kunt halen waarvan jij vindt dat die van toepassing zijn op jouw organisatie én jouw doelgroep. Neem wel onderwerpen die bij jou passen, niets is moeilijker dan inhoud te creëren over een onderwerp waar je eigenlijk niks mee hebt. Dat komt ook niet overtuigend over. Het is mooi als jij voor nieuwe inzichten kan zorgen. Onderwerpen zullen namelijk vaak wel een beetje hetzelfde zijn, maar laat jouw unieke ‘point of view’ zorgen voor een nieuwe dynamiek.
In vorm
De vorm van content is dan ook nog iets waar je over na moet denken. Heb je goede schrijvers in dienst, dan is een blog of white-paper een mooi middel op je website. Creëer volgers via LinkedIn of zorg dat men zich abonneert op een inspirerende nieuwsbrief. Laat jouw product zich goed visueel maken, ga dan voor mooie foto’s en plaats ze op Instagram. Voor een wat meer persoonlijke touch kun je kiezen voor een interviewartikel. Doe jij het goed op film? Dan is een vlog op een eigen YouTube kanaal jouw manier van content delen.
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes
Heel eerlijk, er is heel veel content. En klanten moeten keuzes maken. Jij moet ervoor zorgen dat zij de keuze op jou laten vallen. En als je ze dan hebt, laat ze dan niet vallen, maar zorg ervoor dat zij elke keer nog blij zijn dat ze nu niet in hun vingers snijden, maar dat dat spotje echt een goede keuze was.
BouwKennis BusinessClub: Contentstrategie
Op donderdag 31 oktober a.s. serveren wij een heerlijk ontbijt met een interessante presentatie over de meest recente productie- en prognosecijfers en gaan we samen o.a. een contentscan maken van jouw organisatie. De BusinessClub bijeenkomst is in Mereveld in Utrecht van 7:30 – 10:00. Wil je daarbij zijn? Meld je dan nu aan, er zijn nog enkele plekken beschikbaar!
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
15 juni 2018 15:49
VNOM reageerde op Eens houdt de werkloosheid op… en dan? met: In de Techniek zijn er nog genoeg openstaande vacatures. Bekijk de vacatures op https://www.vnom.nl/nl/technische-vacatures .