Het fundament van innovatie: 1. Connectivity

De noodzaak tot innovatie binnen de bouw- en architectensectoren begint door te dringen als enige structurele oplossing voor de huidige economische omstandigheden. De vraag die overblijft is hoe? De bouwsector staat hierin gelukkig niet alleen en kan van andere markten leren als het aankomt op het bieden van grotere meerwaarde. In een drietal artikelen wil ik u inspiratie geven over de vraag hoe we uit het dal kunnen klimmen. Maar hou u vast, de oplossingen die uiteindelijk leiden tot innovatie, zijn waarschijnlijk niet datgene wat u in eerste instantie had verwacht.

Eerst het waarom van innovatie

Innovatie dient te allen tijde synoniem te staan aan de creatie van meerwaarde. Vernieuwen, veranderen of andere soortgelijke bewoordingen voor innovatie, hebben immers geen zin als er niet iets relevants uitkomt. Kortom, als het een toegevoegde waarde heeft, zoals gepercipieerd door de ontvanger. Innovatie is dus niets anders dan de creatie van meerwaarde.

De belangrijkste reden waarom vernieuwing zo belangrijk is, heeft te maken met het huidige tijdsgewricht. De meeste producten en diensten kunnen heden ten dage door verschillende partijen worden gemaakt. Dat geldt ook voor uw sector: u bent niet de enige, unieke bouwer of architect op deze aardbol. Dit werkt het principe van commoditization in de hand: producten en diensten beginnen op elkaar te lijken in de ogen van de consument /opdrachtgever.

Vaak gaan we dan op zoek naar wat heet onderscheidend vermogen. We willen anders zijn dan anderen. Maar in de ogen van de ontvanger lijken we nog steeds op elkaar als in ons aanbod niet daadwerkelijk een aantal unieke zaken of specialisaties zijn opgenomen. Een aantal heldere keuzes dus. Het dient te gaan om relevant onderscheid. Niet onderscheid om het onderscheid alleen.

Helaas duiden de extra harde klappen bij bouw en architectuur erop dat er sprake is van een verlaagde meerwaarde perceptie. Meer dan in andere sectoren. Er is in de perceptie sprake van overaanbod van hetzelfde product, wat uiteindelijk zorgt voor een prijsgevecht. Het prijsgevecht is daarom altijd hét teken van een verlaagde meerwaarde perceptie: er lijkt immers niet iets anders over waarop we nog kunnen onderscheiden. Hoog tijd om te innoveren op meerwaarde dus. Maar hoe?

De hoe van innovatie: het proces is het doel

De neiging die iedereen, ongeacht branche of positie, altijd heeft als we ideeën willen bedenken, is om aan een grote tafel te gaan zitten brainstormen. Dit resulteert vaak in allerlei speculatieve concepten, gebaseerd op onbewezen aannames, waarvan het mogelijke succes niet in te schatten is. Ideeën bedenken met de benen op tafel moge leuk zijn uiteraard. Maar er geldt hier een gouden regel: input = output.

Op het moment dat onze input niet goed is, zijn onze ideeën dat ook nooit. De vraag is dus ironisch genoeg niet ‘hoe kom ik aan ideeën’ maar ‘hoe kom ik aan de juiste informatie’. Dit is de kwinkslag die iedereen die wilt innoveren moet maken: het middel van informatie en inspiratie verzamelen is zelf het einddoel. Hoe beter het middel in elkaar steekt, hoe beter de innovatiedoelen behaald worden. Allow me to explain.

Hoe richten we het innovatieproces in?

De vraag waar uw innovatieproces mee dient te beginnen is: hoe richten we het innovatieproces in? Als u enkel en alleen een paar onderzoeksrapporten uit de la trekt om te gaan brainstormen, zal de kwaliteit van uw meerwaarde ideeën niet erg hoog worden. De eisen aan de input moeten omhoog. Ga maar na wat er zou gebeuren als u:

  • Besluit om met de 10 belangrijkste hoofdredacteuren van vakbladen te gaan lunchen.
  • Iedereen op kantoor vraagt om een reader samen te stellen van de vijf wereldwijd meest toonaangevende artikelen over de sector. En ze collectief te gaan lezen.
  • Een safari doet naar uw belangrijkste klanten en doelgroep met de vraag: wat is nu de grootste behoefte?
  • Een grote scan op het internet doet naar de hottest products wereldwijd in uw branche.
  • Afstemt op het radiostation van uw doelgroep. En op de favoriete bladen.
  • De belangrijkste stromingen, lifestyles en trends van dit jaar in kaart heeft gebracht, om op uw designafdeling te bespreken.
  • In kaart heeft gebracht op welke open innovation en crowdsourcing websites u uw belangrijkste uitdagingen voor een habbekrats online kunt plaatsen.
  • Aangesloten bent op de laatste technologische ontwikkelingen in de branche.
  • Het lef heeft om uw werk op Pinterest.com te zetten, zodat u door gelijken beoordeeld kan worden.
  • Een tour maakt langs de meest inspirerende bouwplekken met uw personeel.
  • Vragen neerlegt bij toonaangevende personen en bedrijven uit aanverwante branches, in plaats van uw eigen branche. Voor het frisse inzicht van buitenaf.

Connected Enterprise

Ziet u wat er gebeurt? Niet alleen raakt u veel beter aangesloten op de ontwikkelingen in en om uw branche, maar met bovenstaande (soortgelijke) technieken, trekt u vaak ook nog het hele bedrijf mee in het proces. Dat is wat we bedoelen met ‘het middel is het doel’. Er ontstaat een positief getinte zoektocht naar oplossingen, ipv een negatief blindstaren op de problematiek.

Wij noemen dit het bouwen van een connected enterprise. Ofwel een bedrijf dat zeer goed is aangesloten op haar umfelt. Let wel: dit is niet een eenvoudig proces. Het vergt bloed, zweet en tranen. Maar heel veel geld kost het in de regel juist niet. Het is een tijdsinvestering, meer dan een financiële. Nieuwsgierigheid en de wil te veranderen worden belangrijker dan het R&D budget.

Dus begin met een connectivity proces, samen met uw personeel. In de volgende twee artikelen staan we stil bij de cruciale rol van emotie in zowel B2C- als B2B-markten. Daarna staan we stil bij het  principe van de paradox propositie in de bouw.


Over de auteur: Rogier van Kralingen

Drs. Rogier van Kralingen (1976) is co-founder van INNOA, Emote Group en C2B Consultancy. Hij is grondlegger van een uniek emotie meetsysteem, gewild spreker op internationale congressen en universiteiten en bekend als marketing strateeg van BNR Nieuwsradio. Hij is tevens co-auteur van o.a. De Groeimotor (2007), De Gouden Wetten van Recessie Marketing (2008), Emotionele Innovatie (2009) en C2B Revolutie (2011) en in die hoedanigheid zowel genomineerde als winnaar van de PIM literatuurprijs. Voor het Bouwkennis Blog zal hij stilstaan bij o.a. het waarom en hoe van innovatie, de rol van menselijke emoties en de bouw van paradox proposities die grote meerwaarde leveren.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP