Het click & go-gevoel op de bouwplaats

De bouwwereld mag dan voorzichtig uit het economische dal kruipen, in games als SimCity of Building & Co schieten gebouwen en kantorencomplexen sinds jaar en dag als paddestoelen uit de grond. Vergissingen in de ontwerpfase kunnen desastreus uitpakken. Dan moet het bijna voltooide complex alsnog de virtuele vuilnisbak in. Online meets the real life…

Ook online geldt: Voor je je eerste betonnen vloertje hebt gestort, moeten allerlei voorbereidingen worden getroffen, zoals het aanleggen van elektriciteit en telefoonlijnen. Mannen zijn echte gamers, toch? Zouden jullie dan ook niet in de echte wereld het click & go-gevoel willen hebben? En op de bouwplaats met je app producten bekijken en bestellen?

Online is de nieuwe wereld

De digitale wereld viert hoogtij. De tijd dat mensen achter de computer zaken regelen is explosief toegenomen. En die trend is onomkeerbaar. En zo verandert de wereld in rap tempo en alle industrieën – als ook de bouwsector – zullen worden geraakt. Veel bedrijven zijn bezig met automatiseren en digitaliseren. Want dat is sneller, goedkoper en efficiënter. En wie geen webshop heeft, tja….heeft die over een paar jaahttp://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-online-construction-image14225719r nog wel bestaansrecht?

De wereld van webshop

Product informatie management wordt steeds belangrijker. Als de consument in 2020 meer dan 50% via digitale media koopt, dient ook de omschrijving van ieder product digitaal aanwezig te zijn. Dit geldt ook voor het business-to-business proces. Bestel bouwmaterialen snel en gemakkelijk online. Is dat de praktijk van vandaag op de bouwplaats of grijpen we op de bouwplaats nog steevast de telefoon en gebruiken we de fax om het grootste deel van de materialen te bestellen?

De trend is helder; online bestellen wint in alle sectoren fors terrein. Ook in de bouw wordt niet stilgezeten en verwachten partijen een deel van de bouwmaterialen via een website te kunnen bestellen.

Het belang van informatie over het product

Er is een expertgroep Product Informatie Management (PIM) van de Shopping2020 actief die de uitdagingen van retailers en fabrikanten rond Product Informatie Management met elkaar bespreekt. Om een product  te kunnen verkopen in 2020 is meer dan nu de informatie over het product van belang. Zaken als reviews, handleidingen, productkenmerken, plaatjes en video’s zijn nu al belangrijk maar in 2020 komen daar ongetwijfeld nog vele zaken bij. Wellicht is tegen die tijd het product zelf volledig digitaal te downloaden en te 3D-printen. Experts uit de bouw en andere sectoren (zoals Philips Light, Intergamma, Bijenkorf, Bol.com, Nestlé) kraken hun hersenen over de fantastische kansen die online webshops voor bedrijven kunnen bieden.

Hoe ga je om met de groei van het aantal artikelgegevens en de aanlevering hiervan? Hoe organiseer je het beste de kwaliteit van data? Waar leg je databeheer in je organisatie? Hoe maak je artikelgegevens voor consumenten vindbaar op het internet?

De online bouwplaats

Een scherpe prijs en een snelle levering van de bouwmaterialen op de  gewenste locatie. Zelf bepalen wanneer een bestelling geleverd wordt, waardoor je het bouwproces in goede banen kunt leiden. Snelheid is daarbij niet altijd het belangrijkste. Het is de regie over de levering van bestelde orders. Tien bouwvakkers die zonder materialen op de bouwplaats staan, omdat de bouwmaterialen niet op tijd zijn geleverd verstoort het proces en kost een hoop geld. Het gaat in essentie om ontzorgen en het leveren van een goede service op de bouwplaats.

Betrouwbare productinformatie speelt de hoofdrol

Bij gebrek aan focus op productinformatie (PIM) komt je e-commerce in gevaar. Het juiste artikel op het juiste moment op de juiste plaats. Je wilt altijd over complete, consistente en kwalitatief hoogwaardige gegevens beschikken. Dat voorkomt fouten en levert een flinke kostenbesparing op.

Ik schreef dit jaar al eerder een artikel  ’Data alignment: transparant communiceren in de bouwketen’: “Met gestandaardiseerde gegevens is makkelijk een koppeling te maken met een webomgeving, waardoor het online aanbieden van producten nauwelijks extra tijd en werk oplevert. Kortom, het correct uitwisselen van artikelgegevens over het assortiment (data alignment) kan niet alleen worden gebruikt voor bestellen via elektronische berichten, maar bijvoorbeeld ook als input voor een webshop.”

Als je online bouwmaterialen gaat bestellen, is het van groot belang dat je over correcte artikeldata beschikt. Het zorgt voor vermindering in administratieve lasten, efficiëntere logistiek.

Click & Go op de bouwplaats

Waar de bouw voorheen een vakkrant of catalogus in de bus kregen als vertrekpunt voor een aankoop, kan je nu naar online webshops. Een mooi praktijkvoorbeeld is Bouwmaat: De Bouwmaat-case: hoe ruil je cash&carry in voor een multichannel strategie?  Bouwmaat, die veel levert aan zelfstandigen in de bouw, zorgde ervoor dat alle 12.000 artikelen die verkrijgbaar zijn in de fysieke winkel, ook online beschikbaar werd gemaakt.

Één van de uitdagingen: Mannen die met hun handen werken zijn soms nog erg gehecht aan papieren bonnen en faxen. Uit de eerste ervaringen bleek dat sommige klanten het boodschappenmandje dat ze online in de webshop vullen niet gebruiken om daadwerkelijk tot een online transactie over te gaan. In plaats daarvan vullen ze het digitale boodschappenmandje op de website om de lijst daarna uit te printen en met dat A4’tje naar de winkel te gaan. Daar werden de gewenste artikelen dan alsnog aangeschaft.

Ik geloof dat we, ondanks de uitdagingen, de komende jaren toegaan naar een wereld met het click & go-gevoel. Want wie wil er nou niet snel de juiste artikelen met een app bestellen op de bouwplaats?


Over de auteur: Kyra Blankenstein

Als je mij vraagt waar in de bouwsector het meeste voordeel behaald kan worden zeg ik: ‘Samenwerken is de bouwsteen tot succes!’ Hier ben ik van overtuigd geraakt bij GS1 Nederland, waar ik sinds maart 2005 werkzaam ben. Hier heb ik de afgelopen jaren samenwerkingsinitiatieven voorbij zien komen tussen de ketenpartijen in verschillende sectoren. Ja, zelfs concurrenten die aan één tafel zitten om samen op zoek te gaan naar een efficiëntere en effectievere manier van werken. In mijn huidige rol als sectormanager Bouw en Installatie ligt mijn focus op samenwerkingsinitiatieven op het gebied van logistiek en standaardisatie. Ik vind het belangrijk dat de fabrikanten, groothandels en bouwers en installateurs beter gaan samenwerken, maar ook op het niveau van brancheorganisaties en verenigingen is samenwerking van groot belang. Als we allemaal ons (bouw)steentje bijdragen in de samenwerking volgt het succes vanzelf.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP