Het belang van klantgericht werken in de bouwkolom

Hoe ziet de bouw eruit in 2030? Hoe gaat er bijvoorbeeld worden gebouwd? Welke verschuivingen treden er op in de bouwkolom? Welke manieren van marketing worden van belang? Maar ook, wat is de impact van corona op de bouw? Er zijn vele ontwikkelingen en trends die we kunnen ontdekken. Op de korte termijn, maar ook op de langere termijn. Binnen de marketingtrends zien we het klantgericht werken als een belangrijke ontwikkeling . Dit is natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop is wél aan verandering onderhevig.

Wat er verandert op het gebied van klantgericht werken hebben we onderzocht in de nieuwste editie van Megatrends in de bouw. Eerder deelde ik al interessante inzichten uit het onderzoek met je over de inzet van nieuwe technologieën in het bouwproces en veranderingen in de bouwkolom. In dit artikel vertel ik je graag wat meer over klantgericht werken.

Het belang van klantgericht werken

Dat de consument steeds meer zelf uitzoekt en kritischer is, is geen nieuw fenomeen. Dit gaat echter een stuk verder. Je moet namelijk die klant steeds beter weten aan te spreken om een bepaald draagvlak te kunnen creëren. De energietransitie is daar een goed voorbeeld van. Om eigen woningbezitters ervoor te laten zorgen dat zij hun woning gaan renoveren en verduurzamen, zal je ze moeten overtuigen en meenemen in het proces. De klant is namelijk betrokken en wordt graag serieus genomen. Doe je dat niet dan raken ze niet gemotiveerd en staat deze opgave (deels) op de tocht.

Klantrelaties

De klant is koning, maar werken we wel echt vanuit de gedachten en behoeften van die klant? Een tevreden klant is een klant die terugkomt, een klant die op verjaardagen vertelt dat hij een geweldige ervaring heeft gehad bij bedrijf X. Bij succesvolle bedrijven doen ze dit goed. Men verkiest hier namelijk een hogere klanttevredenheid boven het aanspreken van nieuwe klanten. Dat is zo omdat het in de praktijk moeilijk en duur is om nieuwe klanten te werven.

Maar waar kijkt die klant nu naar bij het doen van een aankoop? We zien vooral een verschil tussen de online- en offline-klant. Waar er online wordt gekozen voor de laagste prijs en beste prijs-kwaliteitverhouding zien we in de offline verkoopkanalen dat de klantrelatie van groter belang is. In deze tijd kunnen we misschien wel zeggen dat het kopen bij een lokale aanbieder deze trend van klantrelatie zelfs nog meer wordt versterkt. Door de coronacrisis is lokaal winkelen en het werken aan die persoonlijke klantrelatie namelijk wel gestimuleerd. Het ‘support your local’, kopen bij de man of vrouw in de buurt die je kent. Het fenomeen reshoring zou hierdoor ook wel eens in een stroomversnelling kunnen komen. Bij reshoring besluiten bedrijven een gedeelte of gehele productieprocessen dichterbij huis te halen i.p.v. dit uit te besteden naar bedrijven in het buitenland. Het heeft voor- en nadelen, maar na het sluiten van China voor een aantal maanden met als gevolg lege vakken in de winkels, kan het het overwegen waard zijn.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
De klant van toekomst

De vraag is natuurlijk wat wil de klant van de toekomst? Het interessante is dat de waarden van de consument zullen verschuiven naar die van een meer persoonlijke touch, maar ook maatschappelijke betrokkenheid. Zo willen klanten weten: waar komen de spullen vandaan, hoe zijn ze geproduceerd hoe zit het met de Co2 uitstoot en wie heeft het gemaakt? Deze processen kunnen door de situatie waar we in zitten wel eens in een stroomversnelling raken.

Meer weten?

BouwKennis brengt veel rapporten uit waarin staat ‘wat’ en ‘hoeveel’ we gaan bouwen. De monitor ‘Megatrends in de bouw’ draait echter om de vraag ‘hoe’ we gaan bouwen en welke rol marketing daarbij zal vervullen in de komende tien jaar. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Welke veranderingen zal het bouwproces ondergaan?
  • Welke gevolgen heeft dit voor de onderlinge verhoudingen tussen de partijen in de bouwkolom
  • Welke mogelijke disrupties zien we als het gaat om nieuwe partijen, technologische ontwikkelingen en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen?
  • Wat zijn de belangrijkste trends in klantwensen, digitalisering en data-gedreven processen?

Door deze insteek is ‘Megatrends in beeld’ ontzettend waardevol bij het opstellen van jouw strategisch plan voor de middellange termijn. Wil je meer weten over het rapport of hoe we jou kunnen helpen bij het maken van je plannen? Laat het me even weten via boudewijn.goedhart@bouwkennis.nl of 010 2066996.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP