Hendrik Hulscher: “Zonder data-analyse is geen marketing meer te bedrijven”

Ook in 2017 gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs weer op zoek naar het beste marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze felbegeerde prijs is sinds 16 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 12 mei worden ingeschreven.

Tot die tijd zullen leden van de jury op vrijdag met een kort blog hun licht laten schijnen op marketing in de bouw. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan een nieuw jurylid: Hendrik Hulscher. Als winnaar van vorig jaar neemt hij dit keer de nieuwe beoordelingen onder de loep: “zonder data-analyse is geen marketing meer te bedrijven.”

Wie: Hendrik Hulscher
Huidige functie: Regiomanager bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling BV
Jurylid sinds: 2017

1. Wat betekent marketing voor jou?

“Met marketing ben je in staat om nieuwe markten en nieuwe kansen te creëren. Dat kan uitsluitend met marketing. Met techniek verleid je klanten niet. In de bouwwereld werken nog relatief veel techneuten en weinig marketeers. Die balans zou wat mij betreft wel anders mogen, moeten zelfs. Het verleiden van klanten is namelijk essentieel en daarvoor heb je marketing nodig.”

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

“Het benutten van digitale data! Daar zal ik ook de inschrijvingen mede op gaan beoordelen. Ik ben van mening dat je namelijk zonder die digitale input niet meer kan. Zelf hebben we bij onze organisatie daar ook flink in geïnvesteerd. Er zijn marketingstrategen en data-analisten in huis, in de bouwsector zijn er nog maar weinig bedrijven die dat hebben. Zonder data-analyse is geen marketing meer te bedrijven.”

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

“Maximale aandacht voor je klanten maakt naar mijn idee een marketingconcept succesvol. Bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling zetten we klant ook echt centraal. Door keuzes die zij maken in onze configurator, worden processen binnenkort geautomatiseerd aangestuurd. Ook zullen we investeren in ‘persoonlijke e-mailmarketing’ om klanten nog persoonlijker te benaderen.”

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

“Het zal persoonlijker worden doordat via data en data-analyse de voorkeur van de klant steeds duidelijker wordt. Iedereen ontvangt straks informatie die voor hem of haar het meest passend is. De tijd dat iedereen dezelfde informatie ontving, is daarmee voorbij.”

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

“De BouwKennis Marketing Jaarprijs biedt een prachtig PR podium voor je bedrijf.  Als winnaar van vorig jaar hebben we ervaren dat je veel erkenning krijgt van mede-professionals en je echt sterk gevolgd wordt in de markt; er is veel belangstelling voor dat wat je hebt neergezet.”

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

“Ik hoop op innovatie en vernieuwing. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe partijen inspelen op klantwensen en hoe deze terugkomen in de concepten. En zoals ik al zei, het gebruik van digitale data.”


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie