Helemaal mee eens, maar dat geldt niet voor mij!

Goed advies, ik zie het veel voorbij komen op het BouwKennisBlog, in artikelen van andere websites of tijdens presentaties op de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Wat mij de laatste tijd is opgevallen is de houding van sommige marketeers en beleidsmakers richting dit goede advies. Lyrisch zijn sommigen over de nieuwste trends, concepten of adviezen. Gevolgd door een ‘maar dat is in onze sector heel anders’ of ‘maar wij doen B2B’ met als gevolg dat er met de goede adviezen niets wordt gedaan. Zonde, in mijn opinie, want al zal niet elk advies 1-op-1 direct toepasbaar zijn op jouw organisatie er is altijd een les uit te trekken.

Over iets meer dan een maand is de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Voor de organisatie hiervan ben ik veel bezig met de verschillende onderwerpen die we op deze dag zullen zien. Een van de onderwerpen op deze dag is e-commerce. Een onderwerp dat met uitstek vaak lyrisch wordt ontvangen om vervolgens te worden weggewuifd als ‘niet toepasbaar’. Je kunt het vast al raden, hier ben ik het niet mee eens. Binnen dit blog zal ik een drietal vaak gehoorde redenen op een rijtje zetten en aangeven waarom ik het daar niet mee eens ben.

“Binnen onze sector is dat heel anders”

Laten we voorop stellen dat ik het volledig eens ben dat de bouwsector verschilt van sommige andere sectoren. Hier is al een interessant blog over geschreven door Reinier Zuydgeest eind vorig jaar. Hij noemt hier het belang van de wens uit de markt. Je ziet dat e-commerce steeds normaler wordt voor veel bedrijven. Zelfs fabrikanten bieden hun producten direct aan via het online kanaal. Dit zorgt voor een kleine verschuiving binnen het veld. Gaan we dan toch vergelijken met andere sectoren dan zien we dat de handelaren niet allemaal hun deuren sluiten. Sterker nog, bedrijven als Coolblue zijn binnen 10 jaar uitgegroeid tot miljoenenconcerns.

Wat we vooral zien is de wens naar keuze, de consument van nu wil zelf kunnen kiezen hoe hij zich oriënteert en op welke manier hij koopt. Daar hoort inmiddels het online kanaal bij. Dat hoeft niet te betekenen dat je e-commerce direct voor een wereldverkoop zal zorgen. De klant kan immers zelf kiezen hoe hij jouw product of dienst af neemt. Dat de mogelijkheid bestaat zal al verschil kunnen maken; de klant heeft al een beeld van de specificaties, de prijs en weet dat er diverse manieren zijn om het te kopen. Op welke manier dat is, dat bepaalt hij graag zelf.

“E-commerce werkt alleen voor B2C”

Ik zal niet ontkennen dat de B2C markt een stuk verder gevorderd is binnen de e-commerce dan de B2B markt. Maar als je een nieuwe bureaustoel nodig hebt op de werkplek of je zoekt nieuwe pennen dan is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat je hiervoor in je auto stapt. Waarom zou dat in de toekomst ook niet zijn met jouw product of dienst? We moeten ons vooral beseffen dat de B2B klant en de B2C klant niet meer zoveel van elkaar verschillen. Een klant blijft in beide gevallen hetzelfde: een mens. Bespreekt een consument een grote aankoop met zijn of haar partner zal een B2B klant dit bespreken met een leidinggevende of collega. In de basis verschillen de twee steeds minder van elkaar.

E-commerce draait daarnaast veel minder om alleen maar het verkopen van een product online. Het gaat er ook om dat je product of dienst online vindbaar is. Door gebruik te maken van e-commerce zal een oriënterende klant je een stuk sneller vinden met een goede e-commerce strategie dan alleen met een algemene website. Vergeet ook niet het gemak dat je je klant geeft met een goede webshop. Vooral met producten die uitermate geschikt zijn om online te verkopen kun je je klant aan je binden, door bijvoorbeeld tijd te besparen met vindbaarheid of een goede service te bieden bij de aankoop met een chatmogelijkheid. Mogelijkheden te over om je klant nog beter van dienst te zijn, zelfs al is de klant ‘verplicht’ je producten te bestellen.

“Advies is bij mijn product of dienst veel te belangrijk voor e-commerce”

ecommerceEen vaak gehoord excuus is dat een product of dienst niet geschikt zou zijn voor e-commerce, omdat het te ingewikkeld zou zijn of omdat er een adviestraject aan vooraf zou moeten gaan. Er zullen altijd situaties bestaan waarvoor dit inderdaad zal gelden. Maar bedenk dan welke variant(en) mogelijk zijn gebaseerd op e-commerce die je wel in kunt zetten. Wees creatief!

Kun je bijvoorbeeld een deel van het proces al online klaarzetten zodat een klant niet meerdere keren moet uitleggen wat hij zoekt en zo direct met tijdswinst het gesprek in kan gaan? Maak het leverproces makkelijker door de klant de mogelijkheid te bieden zichzelf in jouw online agenda in te plannen voor een levering. Of moet je voor jouw product veel verschillende opties bieden? Er is al veel mogelijk, kijk maar naar het boeken van een vlucht online. In theorie zou het lastig zijn om een vlucht aan te bieden op internet, er zijn nogal wat opties waar je rekening mee moet houden. Is het niet mogelijk om op donderdag te vliegen? Dan toont het systeem automatisch de mogelijkheden in de hele week.

E-commerce is veelzijdig en er is niet één manier om het te implementeren binnen elke organisatie. Maar het loont wel degelijk om goed te luisteren naar het advies, van bijvoorbeeld Tom Coronel, en creatief met dit advies aan de slag te gaan. Wat kun je er wél van gebruiken en op welke manieren valt het aan te passen?

Ga eens in de schoenen van je klant staan. Wat zou jij nou graag voor keuzes en opties hebben? En ga daarna bedenken op welke manier je dit kunt toepassen op je product of dienst. Veel succes, en vergeet je, voor inspiratie, vooral niet in te schrijven voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst waar Tom Coronel je zal vertellen op welke manier hij creatief omgaat met e-commerce.


Over de auteur: Yenice Jongejan

Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

Een reactie op “Helemaal mee eens, maar dat geldt niet voor mij!

  1. Prima verhaal.
    Het gaat er om dat we de klant keuzes bieden.
    De een wil alleen een portfolio, de ander inhoudelijke informatie.
    De #klant_aan_de_knoppen. Met #modulair bouwen, #verbouwen en/of #verduurzamen, biedt keuze vrijheid. @Elabel_B5D

Geef een reactie