Haak in op de digitale informatiebehoefte van de architect

Dat het mediagebruik van architecten snel aan het veranderen is, is iets wat we al langer weten. Architecten gebruiken steeds meer online bronnen. Zo blijkt uit de laatste uitgave van de European Architectural Barometer, dat het professionele gebruik van social media de afgelopen twee jaar flink is toegenomen, met name onder architecten tot en met 40 jaar. De helft van deze architecten gebruikt bijvoorbeeld social media op professioneel vlak. Naast de meer traditionele bronnen zoals het lezen van vakbladen, het sparren met vertegenwoordigers van fabrikanten en het bezoeken van beurzen, lijken digitale bronnen zich echt meer en meer te nestelen in de vaste routine van architecten op zoek naar de laatste informatie in hun vakgebied.

Ander halve meter samenleving

Het bezoeken van vakbeurzen blijft een belangrijke traditionele bron van informatie, zoals Bau Munchen in Duitsland, maar ook dichter bij huis de Bouwbeurs in Nederland. De beurzen worden met name nog bezocht door architecten om meer te weten te komen over nieuwe producten, welke trends eraan komen in de markt en om te netwerken. Voor fabrikanten natuurlijk een mooie gelegenheid om alles uit de kast te halen en te laten zien wat zij in huis hebben. Een ultieme kans om in een heel kort tijdsbestek ook architecten te spreken en te voorzien van informatie over de allernieuwste ontwikkelingen. Events zijn vaak het hoogtepunt van het jaar, maar de bijkomende kosten zijn ook hoog. Niet geheel onterecht gezien de interesse vanuit de markt voor beurzen. De afgelopen weken is helaas duidelijk geworden dat dit soort grootschalige evenementen zeer waarschijnlijk nog wel even op zich zullen laten wachten. Het nieuwe normaal is anderhalve meter afstand. Gelukkig zijn er nog tal van andere mogelijkheden.

Van traditionele media naar digitaal

Uit eerder onderzoek van USP Marketing Consultancy (European Architectural Barometer), bleek al dat er een verschuiving plaats aan het vinden is van het gebruik van traditionele media naar meer digitaal. Zo is het gebruik van websites van de fabrikanten, portalen en platforms voor architecten en social media de afgelopen twee jaar toegenomen en is juist het gebruik van meer traditionele bronnen zoals brochures en professionele vakbladen afgenomen. Waar eerst vaak technische informatie werd vergaard via brochures wordt dat nu steeds vaker opgezocht op de website van de fabrikant. Vakbeurzen daarentegen blijven nog wel een belangrijke traditionele bron van informatie. Maar hoe vaak heeft een architect inspiratie, kennis en netwerkmogelijkheden via een beurs nodig, als LinkedIn, Facebook en Instagram deze functies ook kunnen vervullen en ook nog een stuk sneller en gemakkelijker?

Social media gaat een steeds prominentere rol spelen

Social media zal in deze huidige periode een grotere rol gaan spelen. Architecten in Europa gebruiken social media met name voor het netwerken met andere bedrijven en architecten, maar ook voor het opdoen van inspiratie op Instagram en het up-to-date blijven m.b.t. trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. Nu bouwbeurzen tijdelijk wegvallen als netwerkevent en inspiratiebron, kan social media voor spelers in de bouwketen een goed alternatief zijn. Online zijn er vele mogelijkheden om toch in contact te komen met architecten, zoals een inspiratiesessie, productpromotie via webinars of bijvoorbeeld een digitale architectenborrel. Het blijft een vervelende periode, maar het versnelt ook de digitalisering in de bouwsector op diverse vlakken.


Over de auteur: Jeroen de Gruijl

Jeroen heeft de master media & journalistiek in 2013 met succes afgerond en is sinds 2014 als research analyst werkzaam bij USP Marketing Consultancy voor de afdeling Construction. Vanaf 2016 vervult hij de rol van Project Manager en is hij verantwoordelijk voor het verzamelen van accurate marktinformatie en het adviseren op basis van deze informatie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP