Een gouden toekomst? BIM! Niet alleen in Europa

Ziet de titel er bekend uit? Dat is dan goed nieuws, want hij lijkt op de titel van een blog dat niet zo lang geleden verscheen: BIM: een gouden toekomst in Europa, van Jeroen de Gruijl. Hierin schetst hij de ontwikkelingen van het gebruik van BIM in Europa en die is rooskleurig: steeds meer partijen gebruiken BIM. En wij Nederlanders zijn hier erg voortvarend in.

Duurzaam ondernemen

Dit is een heel goede ontwikkeling. In mijn optiek zal BIM namelijk een sleutelpositie spelen in het duurzaam ondernemen van de bouwsector. Natuurlijk: het aantal fouten vermindert, kostenramingen verbeteren, visualisaties helpen bij het inschatten van consequenties van veranderingen en men kan prestaties voorspellen. Dat zijn de logische gevolgen van BIM. Maar bedenk eens hoeveel minder kilometers er gereisd hoeven te worden voor overleg, als iedereen dezelfde digitale informatie tot zijn beschikking heeft. En daar virtueel over kan overleggen, alsof ze allemaal aan een tafel staan met een maquette.

CO2 voetafdruk

Op dit moment is het nog de normaalste zaak van de wereld (want hoe zou je het ook anders willen doen) om in de auto te stappen en naar de bouwplaats te rijden voor een overleg. Met een beetje geluk moeten er meerdere collega’s van kantoor dezelfde kant op en stappen ze bij elkaar in één auto, maar we weten allemaal dat dit niet altijd de meest praktische oplossing is, waardoor hij niet gekozen wordt. Brandstof voor voertuigen en materieel, zakelijke dienstreizen en het woon-werkverkeer bepalen vaak voor 60-95% de CO2 voetafdruk van een bouwbedrijf.

We zijn er nog niet

Natuurlijk is het nog niet zo ver dat je de vergaderzaal inloopt, de apparatuur opstart en er dan 3D modellen verschijnen van je collega’s en van de te bouwen gebouwen. Of dat je de virtual reality bril opzet en het is alsof je real-time op de bouwplaats rondloopt en gelijk even met je collega’s kunt overleggen over de spullen die vanmiddag vanaf de centrale hub met de elektrische vrachtwagen worden afgeleverd. Maar die kant kan het door BIM wel op, die mogelijkheden biedt het.

CO2 prestatieladder

Dan moet iedereen het wel gaan omarmen. Uit het stuk van Jeroen van Gruijl blijkt dat bijna twee derde van de architecten in Nederland BIM gebruikt. Maar niet alleen de architecten zullen het moeten omarmen. Gelukkig gebruikt Rijkswaterstaat BIM in haar projecten. Echter in Groot-Brittannië blijft het gebruik door commerciële klanten achter, waardoor architecten er daar niet aan beginnen. Wat dat betreft is eenzelfde aanpak als van de CO2 prestatieladder wel effectief: daar eisen steeds meer overheidspartijen om een certificaat, waardoor ook private partijen dit gaan eisen van onderaannemers. Nu besef ik mij dat de eisen die gesteld worden in aanbestedingen vaak verre van ideaal zijn, maar voor de toepassingsgraad en de bewustwording heeft het een positief effect.

Technologische ontwikkelingen

En aan de andere kant moet de technologie nog verder ontwikkelen. De 3D weergave van mensen, de virtual reality hardware, de videoconferencing systemen. Waarbij de acceptatie door de mensen een grote factor speelt. Waar gamers dit soort dingen snel omarmen, is het in een traditionele omgeving vaak moeilijk om te implementeren. Grappig genoeg facetimen mensen heel makkelijk met vrienden en familie, maar is het in een zakelijke setting altijd wat meer gedoe. Als je dit soort dingen binnen je bedrijf wilt toepassen, communiceer dan actief dat videobellen een gewenste vorm van communicatie is.

Wat denk jij? Gaat BIM ons helpen kilometers te besparen?

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie