Goede bouwmarketing voornemens 2014

2014Het dieptepunt van de crisis lijkt eindelijk bereikt en zo langzaam maar zeker begint gelukkig iedereen, ook in de bouw en installatiesector, weer naar boven te kijken. 2014 zal zeker nog voor velen hard werken zijn, om niet verder in omzet weg te zakken en als er groeiperspectieven zijn, zijn deze beperkt. Maar de bodem is in zicht, de vrije val is eruit en met de aantrekkende economie en het stijgende consumentenvertrouwen zal het herstel ook voor de bouw- en installatiesector niet lang op zich laten wachten.

En wat gaan we dan in 2014 doen? Wat zijn de goede voornemens aangaande marketing in de bouw- en installatiesector? Het zou toch mooi zijn als we voor 2014 met de volgende goede bouwmarketing voornemens aan de slag zouden gaan:

  1. Marketing wordt weer opgetuigd: Bij veel organisaties is het mes zeer stevig in marketing gezet. Capaciteit en budgetten zijn gedecimeerd en het komende jaar wordt het marketinghuis weer in de steigers gezet
  2. Strategische marketing wordt weer opgepakt: marketing was de afgelopen jaren sterk in dienst van sales.  Lead generatie en sales promotion waren de hoofdtaken voor vele bouw en installatie marketeers.
  3. Segmentatie denken wordt weer ingevoerd. Er zijn verschillende soorten klanten en niet iedereen koopt op basis van prijs. Er zijn klanten die voor duurzaamheid gaan, klanten die ontzorgd willen worden, klanten die geen product maar een oplossing willen, etc.  We gaan weer rekening houden met de verschillende klanttypen en daar proposities voor ontwikkelen
  4. Content marketing wordt doorgevoerd om in ieder geval in te spelen op het versnipperde mediaconsumptiegedrag en op die wijze alsnog de attentie van de belangrijke doelgroepen te vatten.
  5. We beseffen dat de markt niet wacht op producten en technieken, maar op oplossingen die inspelen op behoeften. We gaan ook communiceren over de eindwaarden van de markt in plaats van communiceren over hetgeen we aan producten en technieken maken. We worden dus klantgericht in plaats van product/pandgericht.
  6. Duurzaamheid, BIM, ketenintegratie, partnership, concepten zijn zaken die als “licence to operate” kunnen worden bezien. Onze R&D / innovatie inspanningen zullen aangewend worden om zo snel mogelijk als bedrijf op deze zaken op hoog niveau te anticiperen.
  7. Acteren op buikgevoel is weer voorbij. Kansen over de komende tijd, edoch er kan vaak maar 1 keer geschoten worden en veelal ook nog met minimale middelen. Dus dat moet wel in 1 keer goed en efficiënt. En dus is gedegen kennis van zaken essentieel.
  8. Personeel is key en het (kennis)niveau moet omhoog. De denk, innovatie en marketingcapaciteit moet uitgebreid worden. Tot op heden is het aandeel van technische doeners in onze organisatie te hoog, waardoor klantgerichtheid en de transitie naar anders bouwen (lean, BIM, ketenintegratie, concepten), veel te langzaam gaat.
  9. De renovatiemarkt wordt aangepakt met een aantal slimme concepten waarbij paybacktijd en realisatietijd minimaal moet zijn en investeringsdrempels weggenomen worden. Een korte pay backtijd is aantoonbaar door de energiebesparing te kwantificeren. Een korte realisatietijd kan worden behaald door procesmatig met een aantal vaste partners concepten te ontwikkelen en continu door te voeren. En investeringsdrempels kunnen weggenomen worden door slimme samenwerkingsvormen aan te gaan met energiemaatschappijen of door ontwikkeling van andere verdienmodellen.
  10. We gaan specialiseren. We gaan van Manus naar Meester (van manus in alles naar meester in iets). Door specialisatie worden we beter (slimmer & efficiënter) dan concullega’s, doorgronden we marktbehoeften beter, waardoor we uiteindelijk meer en rendabelere projecten gaan scoren.


Goede voornemens voor een nieuw jaar kunnen meestal rond de tweede week van januari al in het ronde archief. Maar langs deze weg wil ik iedere lezer toch ook attenderen op het gezegde rond goede voornemens en wel: “De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.’ Oftewel, veel goede voornemens hebben zonder ze daadwerkelijk uit te voeren. En ik ben ervan overtuigd dat degenen die niet met meerdere van bovenstaande goede voornemens aan de slag gaan, daadwerkelijk met hun organisatie daar terecht komen, waaraan in het spreekwoord wordt gerefereerd. Dus aan de slag met de bouw voornemens van 2014  en pak de kansen die er op ons af komen!


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP