Gewoon de goede dingen doen

smile-1188654_960_720Hij “Het is heel simpel, je moet gewoon de goede dingen doen.
Zij “Ok..” met een vragende blik
Hij “Je kunt er eigenlijk ook niet tegen zijn. Waarom zou je NIET gewoon de goede dingen doen?
Zij “Tja.. dat is een goede vraag. Maar wat zijn dan de GOEDE dingen?

Ok ik eet nauwelijks nog vlees, heb zoveel mogelijk lampen vervangen door LED lampen, gebruik groene stroom, heb mijn thermostaat op 19 graden staan en probeer alle activiteiten in mijn woonplaats op de fiets te doen, tenzij het regent (die escape heb ik wel ingebouwd). Ik doe aan afvalscheiding maar merk dat ik niet altijd even strikt ben in het navolgen ervan en zo nog wat dingen meer. Ben ik zelf duurzaam? Ik zou wellicht nog duurzamer kunnen zijn, maar wat zijn dan de goede dingen om te doen?

Duurzaamheid

Afgelopen week woonde ik een zeer verhelderende sessie bij van The Natural Step over het werken aan een duurzame samenleving. De sessie begon met een blik in de spiegel en de vraag: Wat doe je zelf aan duurzaamheid? Een best wel confronterende vraag. In ons professionele werk zijn we dagelijks bezig met duurzaamheid en het overtuigen van andere mensen om daaraan mee te werken. Maar hoe duurzaam leven we eigenlijk zelf? Dat duurzaamheid meer is dan alleen energiebesparing en kijken naar het milieu dat weten we inmiddels wel. Wat er dan precies wel en niet onder duurzaamheid valt of erin moet worden meegenomen, is lastiger te verwoorden.

The Natural Step is een organisatie die een manier heeft gevonden om duurzaamheid in een gedeelde taal te vatten en het brede begrip behapbaar te maken. Door middel van vier heldere principes en een werkproces om je doelen te bereiken.

De vier principes zijn:

1

 

Niet meer en sneller stoffen uit de aardkorst in het milieu brengen dan de natuur kan verwerken

 

11

 

Niet meer en sneller milieuvreemde stoffen in het milieu brengen dan de natuur kan verwerken

 

3

 

De natuur niet sneller afbreken dan de tijd die nodig is om te herstellen

 

 

4

 

Geen dingen doen waardoor we mensen beperken in het kunnen vervullen van hun behoeften

 
 
 
De werkwijze om je doelen te bereiken heet het ABCD proces. Begin met het eind in gedachte (A) en ga vanuit dat beeld terug naar het nu (B). Beweeg vervolgens vanuit het nu stap voor stap richting je visie (C,D).

ABCD proces

In de praktijk

Tot zover allemaal heel logisch en uitermate inspirerend. De moeilijkheid zit hem denk ik in het concreet vertalen naar je eigen praktijk en daarin je eigen visie en doelen stellen. Desalniettemin een zeer waardevolle oefening om voor jezelf en binnen je eigen organisatie te doen. Het levert een beeld op van waar je staat en waar je naar toe zou willen op een duurzame manier. Als ik naar de bouwwereld kijk dan denk ik dat we daar nog een hele slag te slaan hebben. We hebben de energiebesparing en wat we daarvoor moeten doen inmiddels redelijk in de vingers, maar hoe zit het met de andere zaken? Grondstoffengebruik, gezondheid, biodiversiteit, de mens? Wanneer we energiebesparing realiseren met stoffen die het milieu niet kan verwerken of die vele malen meer energie kosten in de productie dan dat ze als besparing in het gebruik opleveren dan helpen we onszelf van de regen in de drup. Door oog te hebben voor de vier duurzaamheidsprincipes en een helder doel te stellen in onze bouwopgaven gaan we pas echt de goede dingen doen!


Over de auteur: Doris de Bruijn

“Met een goed idee alleen ben je er niet, een multidisciplinaire benadering is essentieel om succesvol te kunnen zijn." Mijn visie: Het realiseren van een duurzame woningvoorraad is een complexe opgave die niet alleen met techniek kan worden opgelost. Deze techniek richt zich te vaak alleen op energiebesparing waarmee er te eenzijdig wordt ingestoken en er kansen onbenut blijven. Wij bekijken het breder en richten ons naast energiebesparing ook op aspecten zoals wooncomfort, woonlasten, gedragsverandering en wijkbeleving. Door de opgave integraal te bekijken en de belangen van alle stakeholders goed te verenigen, kun je mooie successen bereiken! Aan de hand van deze visie heb ik in 2009 samen met Sean Vos SlimRenoveren opgericht; een advies- en productontwikkelingsbureau dat zich concentreert op het snijvlak tussen vraag en aanbod in de renovatiemarkt. Onze projecten richten zich op vraaginnovatie, productontwikkeling en communicatie in het speelveld tussen de corporaties, aanbieders en bewoners. Als professionals kennen we de bouw- en corporatiemarkt, zijn we thuis in de bestaande woningvoorraad en weten we te prikkelen met onze verfrissende ideeën.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP