In gesprek met de winnaar van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2016: “dit is een enorme professionele erkenning geweest”

De inschrijving voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017 is inmiddels geopend. Vorig jaar werd deze prijs in de wacht gesleept door Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling B.V. We spraken met Hendrik Hulscher, die als regiomanager een belangrijke initiator is van vernieuwingen binnen dit bedrijf en nauw betrokken is bij de ontwikkeling van het winnende concept. Dit jaar zal hij als jurylid de inzendingen van bedrijven beoordelen. Hij vertelt over het winnen van de Jaarprijs 2016, het marketingconcept ‘aangenaam wonen’ en wat de winst voor Van Wanrooij heeft betekend.

 

Wat bracht jullie ertoe om je in te schrijven als deelnemer aan de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2016?

“Binnen ons bedrijf is marketing een belangrijke vernieuwing. Daarnaast hebben we het woningconcept Optio ontwikkeld. De combi van marketing en ons woningconcept hebben we vertaald in ‘aangenaam wonen’. Dit heeft veel teweeg gebracht en is erg goed ontvangen door de markt. Dat was voor ons de reden om deel te nemen aan de Jaarprijs.”

Het concept waarmee jullie deelnamen, heet ‘aangenaam wonen’. Wat houdt dit precies in?

“Met aangenaam wonen zetten wij de klant in alle fasen centraal. Vanaf de eerste (zoek)oriëntatie naar de woning tot de oplevering ervan willen we het voor de consument zo aangenaam mogelijk maken. De klant moet zich aangenaam kunnen oriënteren en snel bij het aanbod terechtkomen dat hem aanspreekt. Daar hoort een goed product bij, dat aanspreekt qua presentatie, maar ook qua prijs, afmetingen en inrichting. Ook een aangenaam bouwproces hoort hierbij. Plus een aangename oplevering, met andere woorden één zonder gebreken. We hebben getracht om in alle fasen van bouwen en ontwikkelen beleving centraal te stellen. Dat is ons denk ik goed gelukt.”

En hoe brengen jullie dat gevoel over op de klant, met welke middelen?

“Wij richten ons voornamelijk op het bouwen, verkopen en ontwikkelen van nieuwbouwwoningen en –appartementen. Dat maakt het in tegenstelling tot het kopen van een product in een bestaande markt, een bestaand huis of appartement, lastiger. Je kan een nieuwbouwhuis niet van te voren bezoeken om het te ervaren, er in rond te lopen, het te bekijken. Om dat gevoel over te brengen op de consument, hebben wij een app ontwikkeld. Zodat het virtueel mogelijk is om een nieuwbouwhuis te beleven nog voordat het gebouwd is. En in onze nieuwe showroom kunnen mensen het tevens ook live ervaren. Deze showroom hebben we ingericht op vier inrichtingssferen. Een moderne sfeer, een trendy sfeer, een klassieke sfeer en ook een VT-wonen sfeer. Die combi van online en offline, we zien dat dat heel erg goed werkt.”

Winnende video Van Wanrooij

Wat was volgens de jury de kracht van jullie concept?

“Dat de klantbeleving centraal stond. Dat is natuurlijk een belangrijk thema, daarom hebben we ook maximaal ingestoken op digitalisering.”

Wat heeft het winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2016 teweeg gebracht?

“We merken dat er heel veel erkenning is vanuit de professionele markt. Er wordt goed naar ons gekeken. Er zijn vele en mooie reacties geweest van ondernemers, leveranciers, corporaties, beleggers, gemeenten, maar ook collega-ontwikkelaars en –bouwers, er is echt waardering. En dat leidt ook weer tot spin-off, daardoor ontstaan nieuwe kansen voor nieuwe projecten. We vinden de BouwKennis Marketing Jaarprijs dan ook een prachtig podium dat mooie PR-kansen biedt voor een organisatie. Ook op communicatievlak hebben we er veel aandacht aan besteed. Via websites, social media, nieuwsbrieven etc. De video die is gemaakt is ruim 30.000 keer bekeken!”

Zijn er na het winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs nieuwe concepten bedacht of ideeën daarvoor ontstaan?

“Nee dat niet, maar wij gaan zeker door op de ingeslagen weg.  De volgende stap is dat de consument bij ons daadwerkelijk in de cockpit van de organisatie komt te zitten. We bouwen een configurator waarbij bijvoorbeeld een tekening of begroting geautomatiseerd tot stand komt. Aan de hand van keuzes die de consument zelf maakt, worden processen automatisch verder ingevuld. Dat leidt tot enorme efficiency binnen het bedrijf. Voor de consument levert het ook voordeel op, want hij wordt via een tool die 24/7 bereikbaar is sneller geholpen dan voorheen het geval was. Daarmee spelen we nog meer in op wat de klant graag zou willen.”

Wat zou u deelnemers aan de editie van dit jaar nog willen meegeven om vooral wel of niet te doen?

“Nou wat ze moeten doen, is digitale data gebruiken. Ik ben er van overtuigd dat in de huidige B2C markt zonder data-analyse geen marketing meer te bedrijven is. Dat durf ik hier wel zo stellig te zeggen!”

De inschrijving voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017 is inmiddels geopend en de eerste aanmeldingen druppelen binnen. Heeft jouw bedrijf een interessante innovatie en weet je die marketingtechnisch op een bijzondere wijze in de markt te zetten? Meld je dan zeker aan! Dit kan tot 12 mei 2017. Inschrijven kan direct via onze website.


Over de auteur: Kenny de Vilder

Als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis) helpt Kenny klanten met het bedenken, ontwikkelen en onderhouden van effectieve content. Dit doet hij voor zowel online als offline media. Zijn ervaring op het gebied van (online) communicatie, webredactie, social media en contentmarketing in voornamelijk de culturele sector komt hierbij goed van pas. Kenny denkt graag actief mee over de contentstrategie van onze klanten en zoekt altijd naar creatieve mogelijkheden om kansen te benutten.

Geef een reactie