Gaat de subsidie aan je neus voorbij?

Receptionistes zijn onmisbaar in elk bedrijf. Niks zo fijn als iemand die de telefoontjes opneemt, even de lunch regelt, zorgt dat de vergaderzaal weer netjes is, dat soort dingen. En als een receptionist(e) dan een telefoontje opneemt, dan heeft hij/zij daar meestal een instructie voor meegekregen. Soms is het wel doorverbinden, maar geen mobiele nummers doorgeven, soms is het verkopers afhouden en soms is het klantproblemen snel onderkennen. Heel erg fijn om zo iemand in het bedrijf te hebben. Maar…

Ik spreek nog al eens ondernemers die zeggen: iedereen lijkt wel van subsidie te kunnen profiteren, maar wij maken er nooit gebruik van. Wat is dat toch, zijn we gekke Henkie of zo? En dan moet ik uitleggen dat ik nog wel eens receptionist(e)s aan de lijn heb, die daar een aandeel in kunnen hebben.

Een voorbeeld: ik doe op dit moment een project in de Cleantech Regio. Dat is een samenwerkingsverband van gemeenten en provincies en wij bereiden een regeling voor waarbij bedrijven een elektrische bestelbus uit kunnen proberen en subsidie kunnen krijgen op de aanschaf. Ik bel wat bedrijven om te toetsen of dit interessant is. Het betreffende bedrijf heeft bestelbussen, want ik zie een mooie foto op Twitter van de nieuwste aanwinst. Ik vertel de receptionist(e) wat de bedoeling is. Haar antwoord: “Wij hebben geen bestelbussen.” Tsja, wat moet je daarmee? Weet ze niet wat een bestelbus is? Is ze zo getraind om alles af te houden, dat ze dit antwoord geeft? Of de receptionist(e) die zegt: “Ja, ok, subsidie, maar wat verkopen jullie dan?” Op mijn antwoord: “Wij verkopen niets, we zijn van de gemeente en bieden een subsidie aan.”, reageert ze met: “Wij zijn niet geïnteresseerd in subsidie.” Prima, helemaal goed. Bel ik niet meer terug. Maar toch… Het spreekt tegen wat ik van ondernemers hoor.

Verkopers

Vind er wat van. Nou, niet zozeer van die receptionist(e), want die heeft gewoon een taak gekregen en voert hij/zij uit. Maar vind wat van partijen die bellen met mogelijkheden zoals subsidies. Ja, vast kom je wel eens een verkoper tegen die je iets wil verkopen. Is dat erg? Als iemand een oplossing voor een probleem dat jij ervaart, heeft, is het dan erg dat het een verkoper is? Je moet een strategie en een plan hebben om met dit soort kansen om te gaan. Want anders mis je ook de kansen die je misschien wel had willen pakken. Als de verkoper namelijk iets probeert te verkopen dat geen oplossing is voor je probleem, dan ben je er toch snel mee klaar? Dan bedank je de beste man/vrouw en belt die weer vrolijk verder.

Vragen stellen

Instructie voor je personeel is dus heel belangrijk in deze. De receptionist(e) moet weten welke problemen er zijn waar een oplossing voor wordt gezocht. Natuurlijk wil je een goede onderhandelingspositie behouden, dus de receptioniste hoeft niet een budget op tafel te leggen of te zeggen dat dit de oplossing is waar jullie al maanden naar zoeken. Maar hij/zij kan wel goede vragen stellen:

  • Doet het X (waarbij X het probleem oplossen is)?
  • Wat zijn de voorwaarden?
  • Zijn er kosten aan verbonden?
  • Wie biedt dit aan?
  • Kunt u een aantal van onze concurrenten noemen die dit gebruiken en wat zijn hun resultaten?
  • Met wie in de organisatie hebben jullie doorgaans contact over dergelijke onderwerpen?
  • Et cetera

 

In mijn optiek moet de receptioniste altijd een geïnteresseerde houding houden en aftasten wat iets precies is. Terwijl ik vaak een defensieve houding merk waardoor kansen blijven liggen. Natuurlijk kan de receptionist(e) uiteindelijk vragen om iets per mail op te laten sturen. Maar dan moet hij/zij al wel weten aan wie het doorgestuurd gaat worden en wat er qua reactietermijn verwacht wordt, anders is het nutteloze vulling van mailboxen. En ook daarvoor moet hij/zij dus goed hebben doorgevraagd.

Kansen

Terug naar de elektrische bestelbussen. Meer over dat project kan je vinden via slimschoonreizen.nl.  Zoals ik al zei: de regeling is nog niet gereed, dus houd de website in de gaten (of neem even contact op via de website, dan wordt je op de hoogte gehouden). Maar misschien ben je niet gevestigd in de Cleantech Regio (Apeldoorn, Deventer Zutphen). Kijk dan eens op:

 

Ook daar vind je allerhanden regelingen en (gratis) aanbod om slim en schoon te reizen. Of gebruik de subsidiezoeker van RVO om te kijken of er voor jullie project subsidie te vinden is: https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen.

Verder is er vaak bij je gemeente of omgevingsdienst wel iemand die verstand heeft van welke mogelijkheden er zijn om groener te ondernemen. Nodig die bijvoorbeeld eens een keer uit om een presentatie te houden op een netwerkbijeenkomst of overleg van de werkgroep van de branchevereniging.

Actief aan de slag

Pak de kansen die er liggen. Ga vanaf nu actief aan de slag met informatie die vanzelf naar je toekomst. Maak een vragenlijstje voor de receptionist(e) zodat die beter kan inschatten of iets wel of niet relevant is voor jullie. Wees gerust dat als je het aan de voorkant goed regelt, je niet langer gekke Henkie bent, maar de kansen kunt pakken die voor jullie relevant zijn, en dat aan je voorbij laat gaan dat helemaal geen oplossing biedt voor jouw problemen. Dan hoef je daar ook niet onnodig tijd aan te besteden.

Heb jij wel eens meegemaakt dat er kansen bleven liggen? Welke tips heb jij nog voor ons van kansen die blijven liggen? Laat het hieronder even achter, zodat we er gebruik van kunnen maken.


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie