En toen kwam de nieuwe Steve of Bill de bouw binnen lopen …

rem-koolhaas-beijing-cctv-towerSteve Jobs en Bill Gates hebben het ons mogelijk gemaakt dat ik nu een stukje op deze website tik dat velen en dus ook jij, nu lezen.

Was er ooit behoefte aan een PC in elk huishouden? Vroeg iemand 15 jaar geleden aan een ICT bedrijf of zijn software ook ‘in the cloud’ kon draaien? Nee: het waren de bedrijven die de techniek ontwikkelden die een visie hadden. En vanuit deze visie is men producten en diensten gaan ontwikkelen, waar wij allen nu gebruik van maken. We vroegen er niet om, maar kunnen nu geen dag meer zonder.

Visie en een heldere marketing

De combinatie van een visie en een heldere marketing aanpak hebben voor deze bedrijven hun vruchten afgeworpen. Wat bijzonder is: de ontwikkelingen zijn nooit stil gezet. Telkens weer weten deze bedrijven ons te verbazen over nieuwe mogelijkheden.

Wat kenmerkt deze aanpak:

  • Men richt zich op de massa
  • Prijs speelt in eerste en tweede instantie geen rol van betekenis
  • In een verzadigde markt wordt er een compleet nieuwe lijn uitgerold
  • De marketing is uniek te noemen

Ik vraag mij oprecht af: waarom kan dit niet in de bouw? Immers, wij allen wonen in een huis en werken in een gebouw. Omdat er weinig Unique Selling Points zijn, gaan wij als consument vanzelf op de paar aspecten letten waar de verschillen zijn: prijs en kwaliteit.

Rol van de architect

In onze huidige markt zien we een uitgeklede rol van de architect. Een mooie uitzondering is Rem Koolhaas. Zijn ontwerpen halen het 8 uur journaal. Aan niets is af te lezen dat er bezuinigd is in het ontwerp. Het gebouw markeert zijn omgeving: huurders staan in de rij om in dit soort panden actief te mogen zijn. Actief zijn in een gebouw als dit, geeft deze bedrijven en mensen status.

Wat houdt een jonge groep architecten tegen om zich te onderscheiden van de meute? Waarom zou de volgende Steve of Bill niet gewoon Klaas heten? En stel dat deze persoon inderdaad unieke gebouwen zou weten te ontwerpen, welke geniale marketeer zou hier dan geen uitdaging in zien om er een aansprekend merk van te maken? Prachtig toch: ‘Waar woon jij?’, ‘Ik woon in een echte Klaas-villa, rij in een Prius en werk ook in zo’n Klaas-unit.’, ‘Wow, jij hebt echt het hele plaatje compleet!’

Op zoek naar . . .

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe vraag op de markt naar woningen is zelden zo hoog geweest en zal alleen maar blijven stijgen. Bouwers, banken, beleggers, woningbouwcorporaties wachten allemaal op elkaar. Als iedereen wacht: dan kun je je eenvoudig onderscheiden.

Zou het niet prachtig zijn om hier een TV programma over te maken. ‘Op zoek naar de nieuwe Rem Koolhaas’. Het Nederlands ontwerp, de echte Klaas-villa of Klaas-unit als nieuw exportproduct de wereld over.

Wil Klaas zich even melden? We hebben je nodig!


Over de auteur: Hans de Waay

Samenwerken is mijn vak! Een groep vakmensen presteert niet vanzelf als een topteam. De processen moeten helder zijn, de onderlinge afspraken functioneel en de communicatie zo open als mogelijk. Samen leren van fouten is de basis voor een gezamenlijk rendement. Mijn rol; teams laten inzien wat hun kansen zijn als ze aandacht schenken aan dit onderwerp en vervolgens ondersteunen bij de realisatie. trainer | adviseur | interim | samenwerken is mijn vak | inkoop | LEAN | communicatie | innovatie | bouw | industrie | zorg

Een reactie op “En toen kwam de nieuwe Steve of Bill de bouw binnen lopen …

  1. Mooi stuk,
    Zie ook interview met Cees Dam in FD 14 daag geleden.
    Architecten moeten buiten kaders treden, alle plannen worden in Nederland langs de meetlat van regels en kortzichtig beleid gelegd.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP