Elk bedrijf heeft een goudmijn aan content die gedeeld kan worden

Maarten Reijgersberg is oprichter en eigenaar van RauwCC, het ‘Rotterdamste’ communicatiebureau met een sterke focus op social media. De verschillende social media kanalen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn zijn voor veel bedrijven de plek waar zij met hun trouwe volgers of klanten communiceren. BouwKennis sprak voor haar KwartaalVisie met Maarten over de rol van social media bij community management, ontwikkelingen op dit gebied en het belang van een goede strategie als vertrekpunt.

RauwCC ondersteunt verschillende opdrachtgevers in het bedrijfsleven en de overheid op het gebied van online communicatie. Waar dit social media betreft, wordt voor diverse partijen het community management verzorgd of begeleid. Een aantal grote cases wordt uitgevoerd voor bijvoorbeeld Bouwend Nederland (de community; De Bouw Maakt Het’) en Aedes, vereniging van woningcorporaties. Maarten Reijgersberg vertelt: “We werken onder andere voor brancheorganisaties en werkgeversorganisaties. Dan dien je als het ware een hoger doel. Je bent er dan voor de leden. Die zijn allemaal verschillend van grootte, maar ook van social media maturity. Ze bevinden zich allemaal in andere fases van volwassenheid waar het om communicatie en social media gaat.”

Het belang van een goede strategie

Het strategisch aspect is volgens Maarten van groot belang voor bedrijven die actief willen worden met social media. Hij illustreert dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld, uitgevoerd voor Aedes. “We zagen die woningcorporaties allemaal worstelen met social, sommigen meer dan anderen. Toen hebben we gekeken of we een blauwdruk social media strategie konden schrijven waar alle woningcorporaties wat aan hebben. Voor zowel de kleine, middelgrote en grotere corporaties. Aan hen hebben we ook input gevraagd. We denken dat de uiteindelijke blauwdruk hen ook wel geholpen heeft. Natuurlijk heeft een corporatie in Rotterdam andere huurders dan in de provincie, maar wat zij doen en waar voor hen de kansen liggen op het vlak van social media, dat is wel enigszins gelijk.”

Zelf aan de slag: waar begin je?

Wat moet je als bedrijf doen wanneer je zelf actief wil worden met community management en daarbij social media wil inzetten? Waar moet je beginnen en met welke praktische zaken moet je rekening houden? “Je moet eerst een stukje onderzoek doen. Vraag bijvoorbeeld aan je klanten wat ze van je bedrijf verwachten op social media. Bevraag ook je medewerkers. Zij lopen vaak met fantastische ideeën rond maar worden zelden gehoord. Daarna ga je aan de slag met strategie. Een social media strategie sluit aan op je communicatiestrategie. Als je die laatste niet hebt, moet je misschien daarmee beginnen en dit parallel laten lopen. Ook maak je een contentstrategie.”

Die contentstrategie is volgens Maarten nog iets wat in veel bedrijven ontbreekt of niet goed genoeg op orde is. Hij ziet dit ook in de bouwsector terug. “Heel veel bedrijven in de bouw zijn gewend aan campagnemarketing. Zij doen vrijwel niks en dan in één keer komt er een campagne waar veel geld in wordt gestopt omdat er een nieuw project gelanceerd moet worden of nieuwe medewerkers moeten worden gezocht. Campagnemarketing is prima, alleen in onze optiek moet dat gecombineerd worden met ‘always on’-marketing. Zorg dat je continu relevant bent voor je volgers. Of het nu op LinkedIn, Facebook of Twitter is, niemand accepteert het dat jij één keer in de twee maanden actief bent op een social platform. Je moet daar dagelijks of in ieder geval wekelijks actief zijn, anders heb je er niks te zoeken. Het is een kanaal wat je open zet en dat brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee.”

Goudmijn aan content

De ingrediënten om actief te worden met social media zijn bij veel bedrijven in elk geval in huis volgens Maarten. “Elk bedrijf zit gewoon op een goudmijn aan content die gedeeld kan worden. Door contentpijlers uit te werken, helpen wij hen om die content naar buiten te brengen. Dat zijn zaken waar je eigenlijk wekelijks mee terug kan komen. Op internet heb je zaken als Throwback Thursday, dat is een ideaal moment om terug te grijpen op je verleden. Op vrijdag zakt het vaak een beetje in, dan is het vaak een goed moment om een leuk bericht met een beetje humor erin te plaatsen. We krijgen veel positieve reacties als we op vrijdagmiddagvoor De Bouw Maakt Het een leuk GIF’je delen.”

Het bedenken, creëren en delen van content hoeft dus niet heel lastig te zijn. Zolang er een duidelijk idee achter zit en ook de kwaliteit van je berichten goed op orde is, maak je als organisatie een goede start. Maarten: “Voor elk bedrijf is altijd wel een goede contentstrategie te verzinnen. Belangrijk is dat je duidelijke strategische keuzes maakt van waar staan wij voor als bedrijf en hoe dragen we dat dan uit binnen die contentpijlers. Zorg voor een continue stroom aan content door een aantal keer per week iets relevants te melden op de kanalen die je hebt gekozen. Tussendoor heb je dan nog je spontane berichten, zoals wanneer een medewerker een blog heeft geschreven, je op een evenement bent of een reactie plaatst op iemand die ergens reageert. Breng wel variatie aan, plaats niet lukraak hetzelfde bericht op al die kanalen op hetzelfde moment. Houd ook rekening met de nuances per kanaal. Op Facebook gebruik je geen YouTube linkjes maar plaats je een video direct. LinkedIn is dan weer geen videoplatform dus dan zit je wel aan YouTube vast. Zorg dan ook dat de beschrijvingen bij je video’s goed zijn.”

Stimuleer en beloon enthousiasme

Als bedrijf serieus inzetten op social media betekent dat je gehele organisatie hiermee te maken krijgt. Hoe pak je het community management intern op? “Wat in ieder geval niet de oplossing is, is om een stagiair erop te zetten en die dat zonder enige sturing te laten doen. Dan heb je iets opgebouwd wat drie maanden later weer verdwijnt. Het is ook niet per definitie dat je iemand in dienst moet hebben die dit doet. Het zou zomaar kunnen dat je communicatiemedewerker totaal geen affiniteit heeft met social media. Omdat diegene er bijvoorbeeld al twintig jaar werkt en zijn/haar opleiding afgerond heeft toen er nog helemaal geen social media was. Laat die dat dan ook alsjeblieft niet doen! Maar misschien heeft de receptioniste juist wel veel feeling met social media en is zij met wat training prima in staat om wat op dit gebied bij te dragen. Of schakel de hulp van een ZZP’er of gespecialiseerd bureau in.”

Betrokkenheid van je medewerkers en input vergaren binnen je interne community. Dit zijn belangrijke aandachtspunten bij community management. Dat geldt op het gebied van social media al helemaal. Maarten: “Voer eerst een ambassadeurscampagne om te kijken wie echt ambassadeur van je merk kan zijn en de visie van je bedrijf uitdraagt. Als je dat gedaan hebt, kun je ervoor kiezen jouw content met hen te delen, wat zij vervolgens weer op hun eigen kanalen delen. Dat komt veel authentieker over dan alleen een bericht van je corporate kanalen laten retweeten of reposten. Blijf je medewerkers prikkelen. Geef ook persoonlijke aandacht. Vraag aan je ambassadeurs hoe het gaat, loop eens langs, geef een bloemetje, dat soort zaken. Random acts of kindness worden veel meer gewaardeerd en zijn veel effectiever dan dat je alleen de top drie van ambassadeurs beloont.”

Helikopterview voor je bedrijf

Wat zijn de belangrijkste tips die Maarten aan bedrijven zou meegeven die willen starten met social media en community management of hier juist actiever in willen worden? “Zorg dat je visie goed bekend is bij je medewerkers! Elke bedrijf heeft een visie, maar wordt die ook goed uitgedragen? Het zal echt niet met elke medewerker gebeuren, maar in elk bedrijf lopen mensen rond die je als ambassadeur kan inzetten. Als tweede, realiseer je dat social media veel meer is dan alleen marketing of communicatie. Het is iets wat je hele bedrijf aangaat. Daar heb je echt een helikopterview voor nodig. Een derde punt is dat je moet beseffen dat social media geld kost. Het kost veel tijd om het goed aan te pakken. Er zijn ook budgetten nodig voor social media en community management, punt. Als je dat niet hebt of er om wat voor reden niet toe in staat bent om dit op te pakken, dan moet je ook op kanalen geen verwachtingen kweken die je niet kan waarmaken.

Ik zou vooral ook willen adviseren: omarm het. Het biedt zoveel kansen! Neem daarom ook de tijd. Je kan niet verwachten dat je door in één keer aan een knop te draaien, een sociaal bedrijf hebt. Ik denk dat je in twee tot drie jaar tijd echt aan een bedrijf kan bouwen wat op social media perfect vertegenwoordigd is en zelfs tot de top van Nederland behoort. Alleen bijna niemand neemt die tijd omdat er teveel op korte termijnresultaten wordt gestuurd. Ga er daarom ook echt serieus mee aan de slag, want social media waait niet over.”


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie